• Anonym

J*vla kärring!

Men är det verkligen bra att skaffa barn om man är deprimerad? Det behöver ju inte ta flera år innan han mår bättre, det kan gå mycket snabbare, särskilt om depressionen beror på yttre omständigheter. Då vet ni/ han ju vad han har att bearbeta och sörja.

Men att vänta ett tag för att få en bättre utgångspunkt är väl inget dåligt tips?

• Anonym

Jag har ätit Sertralin i 12 år och kommer förmodligen behöva äta det resten av livet. Jag har inga problem med depression men däremot panikångestattacker. Så länge jag äter medicinen är jag helt syptomfri och både jag och min man kände oss inte ett dugg oroade när vi bestämde oss för att börja försöka få barn. Idag har vi tre småttingar och jag har inte haft en enda panikattack, barnen mår bra och vi har ett alldeles utmärkt fungerande familjeliv.

En av de biverkningar som jag har är just minskad sexlust men det är inte så att jag/vi lider av det. Visserligen tar det lite längre tid än vanligt att få orgasm och jag kanske inte tar lika många initiativ till sex som jag skulle ha gjort utan medicinen, men å andra sidan så har vi regelbunden och bra sex så jag har aldrig behövt fundera på att byta medicin.

Hur stor dos tar din sambo? Kan han kanske minska denna? När jag gick i samtalsterapi (grupp) för min panik så träffade jag en tjej som hade ätit Sertralin (då Zoloft) och haft sådana sexuella problem att hon fått byta medicin. Är detta möjligt?

Mitt råd till er är att vända er till närmsta psykiatriska klinik på sjukhuset. Där har man mycket större erfarenhet av dessa mediciner och vet precis vad som behövs och ev. kan bytas ut. Inget ont om allmänläkare men när det kommer till psykiatrisk medicinering har jag ytterst sällan träffat någon som vet vad dom pratar om!

Jag förstår att din sambo har svårt att släppa det kvinnan sade till honom men han måste lära sig att det finns oprofessionella människor inom alla yrkeskategorier. Detta var tydligen en sådan.

Lycka till! 

• Anonym

Hon uttryckte sig mindre bra, men jag förstår hur hon menar. Om din kille mår så dåligt kanske ni bör vänta innan ni blir föräldrar?

Svar på tråden J*vla kärring!