• FrökenW

Hjälp med tolka bebis utslag, bvc tror torrhet?

Jaha, har en bebis som är rödflammig  på kinder. Som plitor också. Detta har han haft i månadsvis.
    Sen någon vecka tillbaka har han även röda utslag på båda handleder. Lite prickig på ovansidan hand.
    Prickig på magen. Dessa bleknar ibland ut.

Inte mer gnällig, utan glad o pigg dagtid.

BVC sa senast i måndags att det är torrhet.. Men är det det? Blir han tex så röd på handleder då?
    Vad tror ni? Någon liknande erfarenhet? 

• Svar på tråden Hjälp med tolka bebis utslag, bvc tror torrhet?
  • FrökenW
    FrökenW skrev 2013-01-23 19:33:46 följande:
    Jaha, har en bebis som är rödflammig  på kinder. Som plitor också. Detta har han haft i månadsvis.
    Sen någon vecka tillbaka har han även röda utslag på båda handleder. Lite prickig på ovansidan hand.
    Prickig på magen. Dessa bleknar ibland ut.

Inte mer gnällig, utan glad o pigg dagtid.

BVC sa senast i måndags att det är torrhet.. Men är det det? Blir han tex så röd på handleder då?
    Vad tror ni? Någon liknande erfarenhet? 
    Jag vet att det är svårt utan bild.. Men tänkte mest om någon hajjar till "utslag handleder, det har min bebis med, allergi tex..."
  • ThePointOfItAll

Ja, det är nog torr hud. Mina barn har så, speciellt om jag slarvar med insmörjningen morgon och kväll. Det blir som små runda, knottriga eksem. Om de är svåra så smörjer jag med mildison, men det var främst när de var små. Sonen fick blödande eksem i hårbotten som liten.

Jag smörjer två gånger om dagen med miniderm, då håller sig eksemen borta. Försök att inte duscha så ofta, och undvik tvål, lite olivolja(inte babyolja) i badet kan vara bra också.

• FrökenW
    ThePointOfItAll skrev 2013-01-23 19:38:02 följande:
    Ja, det är nog torr hud. Mina barn har så, speciellt om jag slarvar med insmörjningen morgon och kväll. Det blir som små runda, knottriga eksem. Om de är svåra så smörjer jag med mildison, men det var främst när de var små. Sonen fick blödande eksem i hårbotten som liten.

Jag smörjer två gånger om dagen med miniderm, då håller sig eksemen borta. Försök att inte duscha så ofta, och undvik tvål, lite olivolja(inte babyolja) i badet kan vara bra också.
    Har de med på mage och handleder? Som ormhud typ.. 

Mildison? Köpa på apotek? 
  • ThePointOfItAll

De uppkommer lite överallt, inga specifika ställen direkt.
    Ja, både mildison(mild kortison) och miniderm finns på apoteket, men om mildison ska du rådgöra med läkare först för säkerhets skull.

• iller

Olivolja anses naturligare tydligen men du får ett helvete att få bort det från handukar, kläder mm efter badet

• Ramborg
    iller skrev 2013-01-23 19:55:32 följande:
    Olivolja anses naturligare tydligen men du får ett helvete att få bort det från handukar, kläder mm efter badet

Tack för varningen, jag tycker det är kladdigt nog med babyolja så använder det bara ibland.
    42.
  • iller

Nemas problemas Flört
    Olja vette katten om oljan hjälper ibland, jag har samma problem som TS men är själv eksemunge + bröderna var det med så en har ju kladdat o smörjt en del i sina dar Skrattande
    Jag kör på med allt i omgångar, idomin, bepanthan (luktar får?!) inotyl och kådsalva, inte allt på en gång men nästan ... Just nu är en smörjning idomin efter bad som funkar bäst på prickar och nariga fläckar.. tadaa dagens husmorstips

• broglo

Du kan googla på "atopisk hud" eller "atopiska eksem", även kallat "böjveckseksem"  (och är detsamma som att ha eksem/utslag pga torr hud som bebis/litet barn) så kan du både läsa och se bilder på nätet och se om du känner igen symtomen. Jag har det själv och min barn har det i olika utsträckning. Utifrån egen erfarenhet så kan jag säga: smörj, smörj, smörj och ha alltid olja (gärna olivolja som nämns ovan) i badvattnet. För mig gör det jättestor skillnad. Ibland kan man luras av att huden verkar bli ännu mer irriterad precis när man har smörjt (det gjorde att jag själv slarvade mycket som ung), men det är oftast ett tecken på att man har låtit huden går för länge utan kräm/olja. Smörjer man regelbundet så blir det inte så.

• FrökenW

Är inotyol bra mot torrhet? Aldrig testat.
    Här hemma kör vi med
    1: estlle &thild kräm sensitive... (250 spänn måste väl göra någon effekt?!?! Skrikandes )
    2: Funkar inte, kletar på PURELAN, enl BB var bäst på allt!
    3: Ingen direkt skillnad heller, Nu testar vi locobase repair.. Händer inget.. 

Svar på tråden Hjälp med tolka bebis utslag, bvc tror torrhet?