• SaTh

Dotter vaknar varje kväll.. Hjälp!!

Har en dotter på 3 mån som är världens gladaste.. Men problemet kommer på kvällen.. Hon lägger sig ich har alltid gjort det mellan 19-19,30 och somnar gott!.. Men.. Vaknar varje kväll av att hon är jätte ledsen. Oftast är hon jätte svår att somna om och somnar hon om så vaknar hon strax igen och gråter.. Hon ammas och rapar innan och sover när hon väl har somnat om jätte gott hela natten. Hon somnar duktigt själv i sängen.. Hur ska man höra för att undvika att hon vaknar efter 45 min? Det slår aldrig fel! Tacksam för goda råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-24 07:05
    Efter som folk kan i princip få mig till att låta som att jag är världens sämsta mamma för min fråga om att hon vaknar.. Så vill jag bara klargöra..:

1. Jag vet att min dotter BAAARA är 3 mån, men jag vill inte att hon ska behöva vakna ledsen bara för hon är liten!

2. Jag ammar självklart om hon vaknar!

3. Det som STÖRDE folk mest. Jag får tydligen varken skriva el. Tycka att min dotter är en duktig tjej för att hon somnar i sin säng! Men DET SKITER KAG I FÖR JAG TYCKER ATT MIN TJEJ ÄR DUKTIG.

Så. Har ni tips och råd så är det jätte tacksamt. Resten behöver inte kommentera!!

• Svar på tråden Dotter vaknar varje kväll.. Hjälp!!
  • Blankt
    Sapato skrev 2013-01-23 21:53:10 följande:
    Herregud hon är 3 månader!!
    så tre månaders bebisar ska behöva vara ledsna på kvällen för att dom är tre månader då?

• saxon

Så tre månaders får man inga goda råd och tips om, eller vad? Ts vill sin lilla väl.
  • my1313

Det kanske är bäst att sluta tänka att hon har lagt sig för natten då vid 19-tiden. Och istället ställa in er på att hon kommer att vakna för ett kvällsmål ännu en gång. 

En tanke som slog mig. Vår dotter var väldigt känslig för vad som hände under dagen i den åldern. Om det hade varit en väldigt intensiv dag så kunde hon vakna tidigt på natten och vara alldeles otröstligt. Vi tolkade det som att hennes lilla hjärna hade blivit "överhettad" under dagen av alla intryck. Detta hände aldrig om vi haft en lugn och tråkig hemmadag. 
    Så kanske en idé att fundera över vilka intryck dottern får under dagen?  

• Natulcien

Jag tänker att kl.19 är ju väldigt tidigt för en liten bebis att somna för natten. Hon kanske bara tar en tupplur där vid kl.19 och sen behöver lite vakentid innan hon ska sova för natten. Och så blir hon ledsen när ni försöker söva henne med en gång igen..?

Vår son somnade för natten runt kl.22 när han var 3 månader.

• SaTh

Förstod att en moraltant skulle kika in! Kika vidare!
    my1313 skrev 2013-01-23 22:00:46 följande:
    Det kanske är bäst att sluta tänka att hon har lagt sig för natten då vid 19-tiden. Och istället ställa in er på att hon kommer att vakna för ett kvällsmål ännu en gång.  En tanke som slog mig. Vår dotter var väldigt känslig för vad som hände under dagen i den åldern. Om det hade varit en väldigt intensiv dag så kunde hon vakna tidigt på natten och vara alldeles otröstligt. Vi tolkade det som att hennes lilla hjärna hade blivit "överhettad" under dagen av alla intryck. Detta hände aldrig om vi haft en lugn och tråkig hemmadag.  Så kanske en idé att fundera över vilka intryck dottern får under dagen?  

Vi är helt inställda på det, jobbigt bara att det är just efter nästan precis 45 min. Har trott att det kan vara magen som spökat.. Men eftersom det är varje kväll så tror vi att det kanske kan handla om att hon kommer in i en lättare sömn och vaknar utav det? Idag har varit en ganska lugn dag, så sådär "jätte mycket" intryck har hon nog inte fått. Men tack för tipset, ska tänka på det och jämföra dagarna
    skogsvitter skrev 2013-01-23 22:00:17 följande:
    Så hon är "duktig" för att hon somnar själv? TS vad gör du när hon vaknar då?

Ja, hon är super duktig som somnar själv! När hon vaknar så försöker vi med mappen, det beror på vilket sätt hon gråter på.. Är hon ledsen så tar vi upp henne och pussar och kramas ett tag och försöker somna om. Är hon "tyck lite synd om mig" gnällig så försöker vi med några pussar och nappen.
    saxon skrev 2013-01-23 21:58:23 följande:
    Så tre månaders får man inga goda råd och tips om, eller vad? Ts vill sin lilla väl.

Tack, skönt att det finns folk som fattar galoppen
  • Natulcien
    SaTh skrev 2013-01-23 22:25:11 följande:

När hon vaknar så försöker vi med mappen, det beror på vilket sätt hon gråter på.. Är hon ledsen så tar vi upp henne och pussar och kramas ett tag och försöker somna om. Är hon "tyck lite synd om mig" gnällig så försöker vi med några pussar och nappen.
    Du ammar henne inte då? Hon kanske är hungrig? Det är ju en tillväxtperiod runt 3 månader då bebisen brukar försöka öka mjölkproduktionen genom att vilja amma oftare.
  • SaTh
    Natulcien skrev 2013-01-23 22:21:03 följande:
    Jag tänker att kl.19 är ju väldigt tidigt för en liten bebis att somna för natten. Hon kanske bara tar en tupplur där vid kl.19 och sen behöver lite vakentid innan hon ska sova för natten. Och så blir hon ledsen när ni försöker söva henne med en gång igen..? Vår son somnade för natten runt kl.22 när han var 3 månader.

Fast nu är det ju inte så med min dotter, hon sover oftast för natten kl 19-20 med ett avbrott efter 45 min. Hon är trött när hon vaknar och halv blundar! Förstår mig inte på folk som kommer med korkade kommentarer som dig! Klart som f*n jag vet att hon är 3 mån.. Det är jag som fått henne!!
  • Natulcien
    SaTh skrev 2013-01-23 22:28:24 följande:

Fast nu är det ju inte så med min dotter, hon sover oftast för natten kl 19-20 med ett avbrott efter 45 min. Hon är trött när hon vaknar och halv blundar! Förstår mig inte på folk som kommer med korkade kommentarer som dig! Klart som f*n jag vet att hon är 3 mån.. Det är jag som fått henne!!
    Va!? Korkad kommentar? Hur tänkte du nu? Förvånad
Svar på tråden Dotter vaknar varje kväll.. Hjälp!!