• Night Angel

Stor skillnad att ha en eller två hundar?

Har en liten hund och har funderat nu ett antal månader och letat lite löst efter en till i samma ras..funderingar nu..är det stor skillnad på att ha 2 hundar än 1? Och vad tänker ni angåeende . 2 hanar eller 2 tikar eller en av varje...Ge mig tips är ni snälla!! 

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Stor skillnad att ha en eller två hundar?
  • Dulcinea

Har själv bara en hund men fick tipset av en som haft 2 att det är dubbla jobbet... Det är alltså inte så att om man har en kan man lika väl ha två som jag först tänkte...

• Miew

Har 4 hundar och hoppet från 1 till 2 var inte jobbigt, inte till 3 heller. Men det blev tufft med 4. Nu måste vi ha flera hundar då vi har dom i arbetet och även har kennel. Men att ha 2 var mycket roligare och mer givande än att bara ha 1.
    Jag skulle helst ha 2 tikar( kanske mest för att vi har tikar själva) tycker det är smidigt.
    Fast 2 hanar funkar nog bra också.
    När jag och sambon träffades hade jag en tik och han en hane, det var allt annat än roligt när hon löpte, så för smidighetens skull så skulle jag ta 2 av samma kön.

• Night Angel

hmmm ok...den vi har nu är en han hund...och det vi tänkte nu är så att han skulle behöva en kompis först och främst men att senare om ett par år göra 1-2 kullar på dom om man köper en tik men efter det  kastrera  antingen hanen eller tiken...förmodligen tiken då...,,är rädd att om man har två hanar att det blir en maktkamp att märka revir...för min hane gör det i ett ute så kanske risken bli större om det är två hanar? vad tänker ni kring det?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • hundpuss

Att ha en okastrerad hane och en tik som löper i samma hus brukar oftast sluta med kaos. Hanen kan må dåligt av att ha en löptik så pass nära inpå (högst individuellt det där) samt att det bara tar två sekunder sen är det kört och parning är skedd. 

Varför ska du isåfall ta valpar på hundarna?

Varför skulle det bli en maktkamp mellan två hanar? Jag förstår faktiskt inte hur du menar, jag har haft två hanar (har bara en nu) och det var aldrig några problem.

Promenaderna ska man ändå gå på, träningen ska ändå utföras och hundmaten ska ändå handlas. Så sett ser jag ingen skillnad i att ha en eller två. Men visst, träningsmässigt får man ju dubbla tiden man lägger eftersom man vill hinna träna individuellt med hundarna, och kostnaderna blir ju dubbla. 

Vad är det för ras du har?

Min extramamma har kennel så jag är van vid ett större antal hundar, 7 hundar och en kull valpar blir rätt många hundar att hålla reda på så två hundar känns för mig som en baggis. Men är man inte van så är det klart att det blir en omställning från att bara ha haft en. Men oftast så uppskattar ju hundarna varandras sällskap och mår bra av att ha en kompis.

• Night Angel

det är en york..så en liten hundras...

det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • Fanny b

Jag tycker inte det är så stor skillnad på att ha en och två hundar. Att det är dubbla arbetet håller jag inte med om. Om man går ut med en hund kan man också gå ut med två. När det gäller träning/aktivering så är min erfarenhet att det tar inte så mycket längre tid att träna två hundar. Sedan beror det också på hur god lydnad den första hunden har innan man skaffar den andra. Om den första hunden har en bra vardagslydnad så behöver man bara träna detta aktivt med hund nr 2.

När det gäller vilka kön man ska ha ihop är min erfarenhet att det lättast att ha hane+tik, eller hane+hane. Detta behöver inte gälla alla raser men inom ras, schäfer, är min erfarenhet att tikar där ålderskillnaden är några år kan få en relation som i grunden är bra men att det kan finnas spänningar emellan dem. Detta kan givetvis finnas bland hanar också min min erfarenhet är att det är lättare som hundägare att upptäcka tecken på konflikt melllan 2 hanar är två tikar.

Svar på tråden Stor skillnad att ha en eller två hundar?