Att ha en okastrerad hane och en tik som löper i samma hus brukar oftast sluta med kaos. Hanen kan må dåligt av att ha en löptik så pass nära inpå (högst individuellt det där) samt att det bara tar två sekunder sen är det kört och parning är skedd.
Varför ska du isåfall ta valpar på hundarna?
Varför skulle det bli en maktkamp mellan två hanar? Jag förstår faktiskt inte hur du menar, jag har haft två hanar (har bara en nu) och det var aldrig några problem.
Promenaderna ska man ändå gå på, träningen ska ändå utföras och hundmaten ska ändå handlas. Så sett ser jag ingen skillnad i att ha en eller två. Men visst, träningsmässigt får man ju dubbla tiden man lägger eftersom man vill hinna träna individuellt med hundarna, och kostnaderna blir ju dubbla.
Vad är det för ras du har?
Min extramamma har kennel så jag är van vid ett större antal hundar, 7 hundar och en kull valpar blir rätt många hundar att hålla reda på så två hundar känns för mig som en baggis. Men är man inte van så är det klart att det blir en omställning från att bara ha haft en. Men oftast så uppskattar ju hundarna varandras sällskap och mår bra av att ha en kompis.