Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Ta ledigt för resa?

fråga skulle jag självklart göra eller mer säga " du vi ska åka bort xx dagar ( om det nu är så få som er ert fall), ska vi ta med oss lite uppgifter eller?

• mandelblomma
    Dixie skrev 2013-01-24 08:57:33 följande:

Går man i skolan måste man be rektorn om ledigt!
    då barnen fått ledigt så få dagar tar vi det med deras lärare. Då vi varit längre lediga ( 2-4 veckor) har rektorn godkänt det.
  • mandelblomma
    strojes skrev 2013-02-01 11:02:19 följande:
    Jag tror det i många fall handlar om hur man framör det hela till rektor/lärare.
    Vår rektor har tydligt talat om oftast bebiljas ledighet om det framförs med god framförhållning och inte som ett krav. En förälder som meddelar att "om tre månade har vi bokat en resa och X behöver vara ledig en vecka" skulle förmogligen få avslag. En förfrågan om ledighet ska komma innan resan bokas.
    Under perioden för nationella prov ges ingen ledighet överhuvudtaget till barn i berörda klasser! Annars är de oftast ganska generösa när det gäller ledighet utöver lov så länge barnet klarar av att hålla jämna steg med sina klasskompisar.
    fast rent krasst, ska tonen på ledighetsansökningen egentligen påverka beslutet?
    jag förstår resonemanget men det blir ju då ett beslut baserat på prestige och inte något annat
  • mandelblomma
    Tuffen skrev 2013-02-01 18:56:34 följande:
    Det ska INTE handla om det. Det ska vara en individuell bedömning. Man kollar på hur barnet ligger till i skolan, möjlighet att ta igen det man eventuellt missar samt sociala skäl. Vi beviljar t ex alltid ansökningar som rör begravningar. 
    det är det jag menar.
    Ganska oproffsigt skulle jag säga att göra som Strojes skola
Svar på tråden Ta ledigt för resa?