• Salamandra

Husdjursdoktor online

Mitt största intresse är djur. Har arbetat på djurhem, praktiserat ihop med veterinär, jobbat på djurpark samt haft djur sen jag föddes. Hästar, marsvin, kaniner, undulater, katter och hundar. Kämpar nu för att uppfylla drömmen att bli djursjukvårdare. Har sett att det är många frågor här som rör husdjurs beteende, sjukdommar mm och jag tänkte att jag kanske kan vara till hjälp.
    Jag vill poängtera att jag inte på något sätt har behörighet att bota djur och jag rekomenderar att ta kontakt med veterinär om du misstänker att något är fel på ditt djur.

• Svar på tråden Husdjursdoktor online
  • Sarasnaran

Åh vilken bra tråd o vilket fint initiativ!

Min kissekatt Pippi blev kastrerad för ett par månader sen. Nu har jag två frågor.
    1. Hon har ett sår på magen som hon hela tiden nafsar upp. Hur får jag henne att låta bli så det läker?
    2. Hon har gått upp vääääldigt i vikt sedan kastreringen. Hon va en spinkis som vägde noll innan, men nu e hon en liten tjockis. Är det farligt för henne att gå upp så mycket?

Tack på förhand!
    Kram /Sara

• MalinI

Halloj!

Är kaninvakt. Kan typ ingenting. Så man blir ju lite smått hispig

Han är lite lös i magen. Han äter och dricker och är precis som vanligt.
    Är det vanligt att kaniner är det eller?
    Är det som på oss människor. I bland är det bara så utan att det är nåt? Ska man hålla koll på det och se om det fortsätter?

Kram Malin

• gumman79

Puffar upp lite åt er!!

• Idun

Hej! Gå gärna in och läs min tråd om vår hund som kissar i sängen. Har du några funderingar om varför hon gör så?

• sarah

Är inte någon veterinär men kan en hel dle om djur då det är mitt största intresse.

SnutteNuttan: Det är inte op såret hon biter upp väl? För att få henne att sluta så måste du sätta på henne en tratt. Är såret fult så bör du uppsöka veterinär.

Malinl: Det är väldigt vanligt att kaniner är lösa i magen. Undvik gräs och grönsaker och ge den bara foder och hö så bör det bli bättre.

• MalinI

Sarah.. Tack.
    Jag kan ju som sagt inget om kaniner. Har inte det intresset själv, så då lär man sig ju inte

Tack för hjälpen. Då blir det bara foder och hö i morgon.

Kram

• Pompens mamma

En av våra katter lossar otroligt med päls, vår, sommar, höst, och vinter, samma visa. Han får inga kala fläckar dock. Vad kan det vara? Vitaminbrist?
    (Kanske en fråga för en veterinär) Dessutom har han gått ner i vikt en del det senaste året, förut var han alltid musklad. Han har blivit avmaskad.
    Kissen är 5,5 år och kasstrerad.

• Svinto

Har en fråga om min (vår) hund.Hon har fått för sig att hon ska slicka på sina tassar....
    Har hört att det kan bero på understimulans-vilket hon INTE är.Hennes trampdynor ser ok ut.Har försökt att smörja dem om hon är något torr men det hjälper inte. Kan det vara bara en ful ovana?
    Hur kan jag få henne att sluta mer än att säga till henne-i det oändliga??
    Hon är väldigt glad för att slicka- katterna härhemma har helt laggt av med sin tvätt nu då hon sköter det mesta

• Fommpen

Ja va roligt..

jag behöver lite råd om vår kisse, för vi är snart berädd att göra oss av med honom.
    Han är en 10 månader gammal hankatt, kastrerad för ca 4 månader sedan.
    Men han kissar och bajsar över allt. Det går i perioder, men just nu så är det som värst. Han går inte på lådan över huvudtaget.
    Sedan så går det inte att gosa med honom, för han bara klöser och biter.

Vad ska vi göra?

• superkär

Hej! Kanonbra tråd! Jag har precis fått mig en liten kattunge som jag ska ha inne iallafall de första åren eftersom vi precis flyttat in i vår drömlägenhet. De första dagarna har gått som smort och katten går på lådan och äter det jag ger den. Men jag undrar ändå lite eftersom jag inte haft katt på iallafall 12 år. Bör jag kastrera den om det ska vara en innekatt och måste jag avmaska den? Det är säkert jättedumma frågor för er som är vana vid katter men jag blir lite osäker och tänkte iallafall fråga =) Mycket tacksam för svar! Många kramar!!!

Svar på tråden Husdjursdoktor online