• BaraCarolina

Nattning, hur gör ni?

Hur har ni gjort för att slippa ligga bredvid er barn när det ska somna? Nu går det ca 90 min för nån av oss. Vi ligger där till han somnar. Plus vi lägger han vid 19 tiden. När lägger ni er 2 åring?

• Svar på tråden Nattning, hur gör ni?
  • Erica80

Vi byter om till pyjamas på båda sen lägger vi ettåringen i sin säng, pussar god natt och släcker lampan.
    Går in till tvååringen (2,5 år), läser ibland en bok, ibland inte, då ligger han och tittar i en bok, pussar godnatt och går ut 

• Nelia82

Ligger bredvid i vår stora säng (vi samsover). Sonen är 15 mån och somnar relativt fort. Kommer nog fortsätta med det tills vi märker att han är redo att sova själv.

Vi hade alldeles för stor ambition att få vår stora son att somna själv vilket i sin tur gjorde att han bara blev svårsomnad. Så tror jag att det är i alla fall. Kunde ta upp till 1-2 timmar innan han somnade och vi var tvungna att sitta bredvid och hålla honom i handen eller ligga hos honom när vi väl köpte en 90-säng, upp tills han var runt 4 år.  Nu är han 5 år och somnar själv om han vill, men oftast vill han ligga bredvid oss och somna ihop med sin lillebror, vilket han såklart får. När jag och sambon lägger oss bär vi över 5-åringen till sin säng bara.

• Nelia82

Glömde svara på din andra fråga. Vi brukar göra klart för kvällen vid 19-19.30. Pyjamas, välling, saga och sen sova kl. 20.

• Erica80

Våran plan har alltid varit att barnen ska somna själva i sina egna sängar och vi har jobbat för det. Det har funkat kanon för oss, våra nattningar är jättelätta

• RockingSkåne

1,5 timme låter som alldeles för länge! Hur mycket sover han på dagen? Ni kanske ska lägga han lite senare alt låta han sova lite mindre på dagen?

• Nelia82

Och för många barn och föräldrar går det säkert alldeles utmärkt. Men jag själv har barn som troligen varit väldigt närhets- och trygghetstörstande. Medan en vän till mig bara kunnat lägga sina barn rätt ner i sina sängar och de har somnat tjoff-poff utan problem så har jag frågat mig vad vi gjort för "fel" (detta var med första barnet). Sonen somnade själv i sin säng första 5 månaderna, men sedan hände något och han vägrade somna själv. Vi försökte kämpa på för att fortsätta få honom att somna själv men det blev bara värre av det (uppenbarligen) så med andra barnet har vi bara låtit det vara. Han mår bra av att få somna med oss och sova hos oss, och nattningarna är lätta här med.

Vad jag vill säga är att alla barn är olika.

• Erica80

Javisst, alla barn är olika..Tänkte bara hoppa in och lägga till att det är inte så att det har gått 100% smärtfritt för oss..

Våran första sovtränade vi från 4 månaders ålder. Han har haft perioder när det inte gått klockrent. I två månader fick vi sitta på övervåningen för att han sprang upp ur sängen.Så fort han är sjuk så tar det några dagar till det är tillbaka till det normala igen ( han sover hos oss om han är sjuk ) 

• skogsvitter

Om det tar så lång tid så är han mest troligt inte tillräckligt trött. Sover han fortfarande på dagen? I så fall kanske det är dags att sluta med det. Eller så får ni lägga honom senare. Kl 19 är ganska tidigt och särskilt om han sover på dagarna. Våra har slutat sova på dagen i den här åldern.

• En blå giraff

Vi ligger bredvid vår 18-månaders. Han sover i vår säng. Han brukar somna på max 30 minuter. Vi har TV:n på också så jag passar på att koppla av och se nyheter eller något medan han somnar (har lågt ljud och textningen på). Jag tror också ert barn sover för mycket på dagen och/eller att ni nattar för tidigt om det tar 90 minuter att somna.

• Natulcien
    En blå giraff skrev 2013-01-24 10:44:41 följande:
    Jag tror också ert barn sover för mycket på dagen och/eller att ni nattar för tidigt om det tar 90 minuter att somna.
    Det tror jag med.

Vi lägger vår 2-åring kl.20. Ligger bredvid tills han somnar (vi har inga problem med det), och han somnar på 15-30 min.
    Han kunde somna själv, utan att vi låg bredvid, för några månader sedan, men nu vill han att vi stannar. Så då gör vi naturligtvis det. Det går ju upp och ner det där...
Svar på tråden Nattning, hur gör ni?