• BaraCarolina

Nattning, hur gör ni?

Hur har ni gjort för att slippa ligga bredvid er barn när det ska somna? Nu går det ca 90 min för nån av oss. Vi ligger där till han somnar. Plus vi lägger han vid 19 tiden. När lägger ni er 2 åring?

• Svar på tråden Nattning, hur gör ni?
  • BTD

JAg har en 2 åring och hon fick sitt flytta in i sitt rum där hon sover ensam vid 6 månader.
    Hon är van att sova i sin säng och älskar den, så det är bara att ge henne välling vid 19, och så borstar hon tänderna och lägger sig kl 20.

Mitt tips är att närhon väl lägger sig, så ska hon sova. Sagor och vällingkan hon få när hon inte ligger i sängen. 

• tulip79

Sonen på 15 mån brukar vi lägga vid halv åtta. Då har vi bytt blöja, badat och fått på pyjamasen. Sen lägger vi honom i spjälsängen för att han ska dricka en flaska välling. Vi sitter bredvid. Sjunger sedan vaggvisor i ca fem minuter, har han inte somnat då så går vi ut ur rummet ändå. Vanligtvis sover han inom 5 min. Annars sitter han i sängen och leker med mjukisdjuren där. Somnar själv då så man får gå in o lägga på täcket efter ett tag.

• våreld

Min pojke är drygt 2 år. Han sover max en timme dagtid och vi lägger honom kl 20. Det brukar ta en halvtimme för honom att somna och då ammar jag honom. Saga och sång innan dess. Vi märker att vi får mkt längre läggningar om han sover för länge på dagen. Vi har också märkt att om han är på förskola somnar han fortare än om han är ledig. Tror att vi nu går mot att inte sova dagtid men fortfarande behöver han det. Det är väl som ngn skrev att alla barn är olika.

• Kat91

Har en grabb på 14 månader.

Vi sätter på barnkanalen vid 18 (enda gången under hans vakna tid som tv:n är på), släcker ner lite och gör "kväll", tar ett bad, borstar tänder, på med pyjamas och så myser vi lite i soffan. Sen 19.00 värmer vi välling som han får i sängen med nån av oss bredvid. När han druckit klart går vi ut och stänger till dörren och då somnar han själv.

• hannis

Vår son är snart 3 år och somnar när vi ligger bredvid honom. Har aldrig tänkt att det är viktigt att han somnar ensam.

Vi badar, tar på pyjamas och borstar tänder. Sen läser vi en bok i hans säng och så ligger vid bredvid tills han somnar. Det tar max 5 minuter. Han sover 19-07. Sover ej på dagen.

När han fortfarande sov middag tog nattningen betydligt längre tid. Ibland uppåt en timme. Då sov han i stället ca 20.30-05.30. Stor skillnad att ta bort sömnen på dagen alltså! Kanske kan vara värt att testa?

• BaraCarolina

Ska kolla på dagis hur länge han sover. Innan va det nog lite mer än en timme.
    Ska säga att Max 30 min. Så får vi se.
    Igår la vi honom 19.40 och han somna 21.07.....blir inte så mycket tid för mig och min man... Det e lite tråkigt.
    Men nya tag :) tack för alla era tips

• Coxia

För oss har det varierat lite. När hon var mindre så la vi henne i spjälsängen och hon fick somna själv. Sedan när hon var runt 18 månader ville hon inte det och skulle absolut ligga i vår säng. Då började det med maratonnattningar som kunde ta 2 timmar. Detta höll vi på med i 3 månader innan vi var så slutkörda mentalt att vi sa, nej nu får hon bara lära sig sova själv. Så nu står hennes spjälssäng med ena sidan borttagen tryckt mot vår säng. Vi införde en strikt kvällsrutin. 

ca 18.30 är det städning, då plockar vi ihop alla leksaker och säger godnatt till dem. 
    ca 18.40 är det mys i soffan framför tvn med något gott. Lite frukt, mjölk, macka eller kex beroende på hur mycket middag hon åt. 
    ca 19.00 byta till nattlinne, byta blöja, sätta på dockan pyjamas, borsta tänder, tvättar ansikte och händer. Smörjer med hudkräm. Säga godnatt till den förälder som inte nattar. 
    19.10 hopp upp i våran säng och läsa en bok.
    Sedan kryper hon er i sin säng  och vi buffar upp våra täcken och kuddar som en liten barriär mot hennes säng pussar godnatt och släcker. Sedan försöker vi ta det lite lugnt ljudmässigt innan hon somnat. 

Fösta veckan låg vi bakom täckena tyst bara så hon visste att vi var sär och när hon lagt sig ner gick vi. Efter den veckan bara går vi.  

Så får vi se hur länge detta håller... 

• Erka

Vi har haft galet mycket tjorv med nattningarna senaste halvåret... Det har inte varit en lätt period för nån av oss. Nattningarna har tagit 1-2 timmar varje kväll (somnat mellan 21-22, sen upp vid 07-08) och vi har varit väldigt uppgivna. För ett par veckor sen så tog vi beslutet att ta bort dagsvilan helt och hållet (30 min) för att se om det gjorde någon skillnad. Och se där! Det var lösningen! :D   Lillkillen somnar i sin säng vid 19.30-20, fast vi sitter oftast en stund bredvid tills han kommit till ro och så får han somna själv. Klockrent! Det är så skönt för både pojken och oss - en stressfri nattning som tar max 15 minuter. :)  Pojken fyller två nästa vecka.

~~~ Be the change you want to see in the world ~~~
  • isolande

Efter middagen sitter vi i soffan nån timme och läser bok eller kollar på youtubeklipp/bygger lego/ritar till kl 19.00. Då är det dags för att byta till pyamas och tvätta sig lite (händer och ansikte), byta blöja. Sen blir det välling vid 19.15 kanske, efter vällingen tandborstning.

Någon kvart senare brukar dottern själv säga "sova" och ta en i handen och själv gå till sitt rum och klättra upp i sängen tillsammans med sin snuttefilt och tummen. Vi vinkar godnatt till nattlampan och mamma och pappa får en godnattpuss. Släcker lampan och stänger dörren.  Har gjort likadant sen hon var ett par månader gammal med ändringen att man bar henne till sängen när hon var mindre Glad

• beijer

Hej jag har en 4 åring en 2 åring en 1 åring.

O vi gör så här. Vid 17,-17,30 äter vi middag/kvällsmat. Efter d är d städning och fixa alla sov rum med släcka ner och sånt. Sen pyjamas. Sen 18-19 är ner släckt barn program lite frukt till får dem om dem vill. Sen kl19 stänger vi av tven borsta tänderna och blandar välling till 2 åringen och 1 åringen.4 åringen fyller på vatten i sitt glas
    Sen går vi alla upp.
    1 och 2 åringen delar rum så dem får sin välling vi säger god natt pch oftast somnar dem inom 10 min.
    Medans pappan lägger dem så läser jah för 4 åringen och sen säger vi godnatt och hon somnar oftast inom 10 min med.

Men kan vara skillnad om dem är sjuka då kan d ta längre tid och dem vaknar mycket på natten.

• Mariohn

Sonen är 3. Vi gör mysigt här hemma vid 19 på vardagar. Dvs sänker ljudnivån, dämpar belysningen och borstar tänder och så i lugn och ro. Efter det lägger vi oss i sängen, oftast alla tre och läser saga tillsammans sedan går en av oss ut och släcker lampan. Ibland vänder han sig dierkt och somnar. Men oftast vill han ligga tyst och pilla i håret och klappa i ansiktet tills han somnar så. 

• WSalma

Kvällsmat/middag i regel vid 19-19:30. Därefter kanske lite tv eller lek, det beror på dagsformen.

Runt 20 går vi upp och borstar tänderna, byter blöja och sätter på pyjamas. John Blund ringer pådörren (=lillkillen får trycka på ringklockan på dörrtelefonen och så säger vi godnatt i telefonen, väldigt viktigt för honom...) och går in i sovrummet, sätter/lägger oss i sängen och sjunger. För närvarande vill han helst sjunga "Kalle Anka satt på en planka, ropade så här: grävskopan, grävskopan, vad kul att du är här!" Grävskopor är väldigt viktiga för honom... Vi kanske sjunger för nappen och gosedjuren också, han får välja. Det är lite olika hur han vill ha det, ibland väljer han nya sånger hela tiden och jag sjunger tills han somnar, ibland vill han bara höra ett par stycken och kryper sedan över i sin säng och somnar där (står i kloss mot vår säng). Ibland vill han ligga nära och gosa.

Det är olika hur lång tid det tar. Ofta somnar jag själv också... Vanligen håller vi kanske på en halvtimme eller så.

Han är snart 21 månader, sover länge på dagen, ca 2 timmar. Somnar alltså vid 20:30-21 och vaknar i regel 6-6:30.

Idag sov han dock till 7:30, hopppade över middagssömnen och somnade utmattad strax efter sju. Bli intressant att se när han vaknar imorgon.

• ElinStorm

Här hemma ligger vi med vår 1,8 tjej. Vi läser bok, dricker välling och sen sjunger vi lite ev. pratar lite om dagen och hon somnar oftast till favoritsången Emil i Lönneberga. Brukar ta ungefär 20-40 min från att vi lagt oss för godnatt sagan. Jag tycker det är mysigt att ligga bredvid, får ta del av många roliga reflektioner som hon svamlar om precis innan hon somnar.

• miss mli

Våran 2,5 åring somnar typ 19 o sover 12 timmar.. sover 45 min dagtid. Vi låg hos honom förr men slutade med det. Några arga kvällar blev det från hans sida men han vande sig så nu lägger vi honom bara, läser en liten saga o går ut. Inga problem :)

• stickkontakt

En av oss ligger hos vår snart två-åring tills hon somnar. Vi ser det inte som något att slippa, utan som en mysig stund med barnet. 

Jag håller med övriga att 1,5 timmar låter länge, vänta 30 minuter med nattningen så kanske det går fortare.  

• fluu

Min fjortonmånders äter yoggi vid klockan 6 sedan plaskar hon loss i badet en stund. Efter det springer hon runt naken en stund. Sen läser vi bok,ammar,sjunger vaggvisa och sen lägger vi henne i sängen. DÅ halvsover hon oftast redan.
    Under natten vaknar hon 3-5 gånger och ammar. Hon brukar tycka att det är morgon mellan 05:30-06:30

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Kan tillägga att vi aldrig kört på ligga bredvid tills hon somnar utan de första 6-7 månaderna sov hon i selen och sedan bredvid mig. När min rygg inte längre fixade det och dottern blev för lättstörd fick hon med lite tvång lära sig att sova i sin egen säng. Fast första månaderna sov hon bara halva natten i sin säng och sedan sov hon med mig.
    POå dagarna sov hon då i selen eller så sov jag med henne.

Nu sover hon bara en gång på dagen (cirka 1,5 timme) och då sover hon i sin säng.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Nattning, hur gör ni?