• confunderad

Rumsren katt bajsar i badkaret..?

Jag har en vuxen, rumsren, katt, som nu  börjat bajsa i badkaret ibland. Han går oftast på lådan, sanden är ren, lådan är inte flyttad sen han kom hit. Jag tycker inte att det känns som någon protest. Han är kastrerad. Är det någon som varit med om något liknande? Vad gör man åt saken?

• Svar på tråden Rumsren katt bajsar i badkaret..?
  • Emma 117

Våran hankatt gör likadant, men bara om det är kiss i lådan. Han är väldigt "fisförnäm" så man måste plocka bort kisset direkt efter han varit där :) han är oxå kastrerad :) men sen är det ju bara i badkaret, vilket jag tycker är helt ok om man jämför med tex dom katter som sätter sig i sängen eller bland kläderna :)

Den som söker ensamheten känner sig kanske minst ensam där.
  • confunderad

Emma 117;

Ja, absolut är det bra att det bara är i badkaret, men det känns ändå lite äckligt.  Jag tycker inte att jag får bort lukten någon gång utan att verkligen sanera hela hemmet vilket är lite tidskrävande och inget jag känner för att göra ett par gånger om dagen. Tycker inte att det räcker med att endast "göra rent efter katten" det luktar överallt i hemmet - inte så kul.

• Emma 117

Ja han sätter sig ju inte alltid i badkaret men är han typ "tjurig nog" så gör han det. Jag har något skurmedel som tog bort all äcklig doft, tror det var Ajax, antingen den gula eller gröna, allrengöring som jag bara häller i badkaret tsm med varmt vatten så får det stå en liten stund innan jag skurar det :) då luktar det fräscht i hela lägenheten efter :)

Den som söker ensamheten känner sig kanske minst ensam där.
  • nemo1

Boka tid för veterinärundersökning då det är vanligt att katter med urinvägsbesvär även bajsar någon annanstans. Be om ett urinprov och observera även hans kissande, om det är ofta, mindre klumpar eller om han får sitta länge på lådan. Plocka bort så fort det är något i lådan.

• confunderad

Två lådor kan kanske vara en idé, men det har aldrig varit ett problem tidigare. Han bajsar i lådan 9 gånger av 10 så det känns inte som att det är det som är problemet egentligen...

• Jättekul

Min katt (som tyvärr är avliden pga ålder) var allergisk mot kattsand. Fick typ astmaanfall när han grävde i sanden. Lärde honom att gå i duschen och göra sina behov. Funkade finfint.

• confunderad

Har inga planer på att lära katten använda badkaret som låda då jag som sagt tycker att det är ganska äckligt - det är ju platsen jag går för att göra mig ren och kanske ligga i ett mysigt bad, tycker inte det känns bra att han ska anväda samma plats som bajsställe då faktiskt. Som sagt har detta heller inte varit ett problem tidigare utan något han börjat göra ibland den senaste månaden vilket gör att jag är mer inne på nemo1s linje.

• Jill 79

Hmm min hankatt bajsar också i badkaret ibland. Han har inte ens låda utan går ut nr han ska. Men nån gång iblan blir det badkaret. Vet inte varför.

• nemo1
    Jill 79 skrev 2013-01-27 00:27:07 följande:
    Hmm min hankatt bajsar också i badkaret ibland. Han har inte ens låda utan går ut nr han ska. Men nån gång iblan blir det badkaret. Vet inte varför.
    Det vet jag, skaffa låda!
  • Birmafröken

Missnöje med toalettsituationen (lådantal, lådtyp, placering, innehåll och renhet) kan pågå länge innan det visar sig i kiss och/eller bajs på "fel" ställen. Det är också den vanligaste orsaken till felkissning och felbajsning.

Att en katt kissar eller bajsar på fel ställe är en signal om att något måste åtgärdas, antingen en fysisk/medicinsk åkomma, lådsituationen eller kattens övriga miljö (med tanke på stimulans och negativa stressfaktorer).

• confunderad

Men känns inte 8 år som lite överdrivet länge om det nu skulle vara lådan han anser är felet?

• Birmafröken
    confunderad skrev 2013-01-27 19:17:03 följande:
    Men känns inte 8 år som lite överdrivet länge om det nu skulle vara lådan han anser är felet?

Nej, det gör det inte.
  • nemo1
    Som sagt urinprov hos veterinär. Och en katt kan mycket väl ändra sig och bli lite mer bekväm och vilja ha en låda inne, ffa denna årstid. Prova att gå ut och sätta dig och pinka i kylan.

• confunderad

Bara för att klargöra så är det inte min katt som är utan låda...

Veterinärsundersökning är bokad, hoppas på att få svar där.

• nemo1
    confunderad skrev 2013-01-27 20:31:29 följande:

Jag blandar ihop er SkrattandeSe till så att det verkligen tas ett urinprov. Tycker jag läser väldigt ofta folk som varit hos veterinär och denne har endast klämt lite på magen, kollat tänder och tandkött och sen inget mer
  • Birmafröken
    confunderad skrev 2013-01-27 20:31:29 följande:

Bra att du låter en veterinär undersöka katten och se ifall det ligger några fysiska eller medicinska problem bakom beteendet. Om det visar sig att det inte gör det bör du dock ha i minnet att det är få veterinärer som är kunniga när det gäller hur man kommer tillrätta med oönskade beteenden som beror på andra orsaker.
  • Törnrosa

Hade ni flyttat nyligen? Kanske har placeringen av kattlådan ändrats rumsmässigt, för instängt eller långt bort? Katter vill ha uppsikt från sin plats. Vad har ni för kattsand, den ska vara fin som ökensand och absolut inte göra ont i tassarna, känn med fingrarna om du själv skulle kunna tänka dig att lägga dig och sola i sanden (ren förstås...). Om katten börjar bli till åren kan det vara lådan som har för hög kant eller att den har lock över sig så att katten känner sig instängd. Om det händer bara ibland och då ganska sällan tycker jag att det låter som att ni kanske varit sena med att rengöra lådan de gångerna? Finns det tillräckligt med sand i lådan så det inte bara är bottenskrap? Äldre katter förändrar ofta sitt beteende med åren, kanske har han/hon blivit lite känsligare mot att gå på en redan använd låda? Det bästa är att ha en mer låda än vad man har katter, så om man har en katt ska man ha två lådor. Så länge det fungerar ändå så är det ju bra, men om man får problem så är det en vanlig rekommendation att skaffa en till låda på en annan plats.

• Törnrosa

Man kan också se ett mönster inne i lådan ibland de gånger den används. Vi kan till exempel se att om vi varit för sena med att rengöra lådan så gör hon sina behov i utkanten av lådan närmast ingången, för att slippa gå in i "smutsen". Samma beteende kan också ses om katten inte tycker om taket som är över en del lådor.

Svar på tråden Rumsren katt bajsar i badkaret..?