• Anonym (TS)

Jag får inga presenter av min karl!!!

Möjligt att det är ett löjligt problem men vill höra vad ni andra tycker!

Jag har varit tillsammans med en kille i snart ett år, vi "firade" alltså första julen ihop nu den som gick.

Jag skulle vara bortrest över julen i tjänsten, så vi kunde inte fira jul ihop. I och med det överaskade jag honom med en storstadsweekend tillika julmarknad en helg utomlands dels för att vi skulle få lite julmys ihop, dels då som en julklapp. Han fick alltså resa, boende, mat, upplevelser - hela paketet stod jag för. Givetvis blev han jätteglad och vistelsen var väldigt mysig.

Jag åker iväg och vi ses efter jul. Jag tror ju naiv att jag kanske får en julklapp där av honom när jag kommer hem - och NEJ, jag förväntar mig inte en av samma kaliber som en resa - men kanske något litet smycke, eller åtminstone en sketen chokladask om inspirationen nu tryter.
    Men icke - dagarna går och någon julklapp får jag aldrig...

Jaja, tänkte jag. Jag kanske får något "större" när jag fyller år snart tänkte jag.

Så närmar sig då killens födelsedag och givetvis frågar jag honom vad han önskar sig varpå han rabblar upp ett antal saker. Dagen kommer, han får sin födelsedagspresent, blir jätteglad och allt.

Och så kommer då min födelsedag häromdagen. Och jag får - inget!
    Han säger att han varit på jakt efter en speciell sak som jag velat ha, att han åkt och tittat på flera exemplar av detta ting men att ingen av dem var bra nog... Jahapp?! Så nej, ingen födelsedagspresent fick jag.

Jag sitter absolut inte och gnäller till honom att jag ej fått något, det känns dumt att ta upp detta och det är inget krav att ge något. Jag själv älskar att ge bort presenter, fixar, donar och överaskar så jag känner mig ganska putt i detta läget. Övereagerar jag?

• Svar på tråden Jag får inga presenter av min karl!!!
  • Anonym (Fru)

Han kanske inte har råd eller så är han snål

• Anonym

Jag hade definitivt inte varit tyst! Min kille hade fått höra det direkt, sen hade jag slutat att köpa saker åt honom. En liten gest att man bryr sig tycker jag är viktigt sen är inte prislappen viktig, men att helt låta bli tycker jag är sjukt dåligt och det hade han fått höra. 

Min man skulle aldrig "våga" missa en present till mig :P 

• Anonym

Min är lite lika..

En sketen trisslott på jul - han fick ett armband för 600kr.

Inget nu när jag fyllde jämt och lär inte ens få ett sketet kort på alla hjärtans dag..

Det svider..

Visst ekonomin har varit tuff, men han kunde festa fredag-söndag och bränna 1000 spänn med polarna innan jul...

• Vinterankan

Om du vill ha presenter så får du säga till att du vill ha det. Min sambo är van att jag säger till så nu har han börjat fråga. Är det meningen att jag ska köpa något åt dig på alla hjärtans dag? Kan han säga.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fru) skrev 2013-01-24 11:50:07 följande:
    Han kanske inte har råd eller så är han snål

Råd har han definitivt, han tjänar 50% mer än vad jag gör och bor billigare - så pengarna är inte ett problem!
    Och en sketen chokladask eller Maraboukaka hade han haft råd med om han nu inte ville ödsla mer. Det är själva tanken liksom... 

Det mest märkliga är liksom att han sitter och säger att "jag tänkte köpa en X till dig, var och tittade på flera men det fanns ingen som dög"... Jaha liksom? Vad vill man ha för respons på det?  

• Anonym (förstår TS)

Jag är nog likadan. Nu är min man (oftast) väldigt bra på att ge presenter, och det handlar ju egentligen inte om gåvans värde, utan gesten är väl mer "jag ser dig, jag uppskattar dig och du betyder något för mig så jag tar mig tid att fixa något fint för dig". Oavsett om det är en hemlagad middag med en ica-bukett, eller en utlandsresa. Att man tar sig tid och engagerar sig lite i en person man säger sig älska. 

Är också precis som du, älskar att fixa och köpa presenter. Dock är min man så svår att köpa till. Men gillar att lyxa till födelsedagsfrukost, god middag och göra något roligt tillsammans.  För att visa att man verkligen bryr sig om och vill ge människan man lever med en toppendag på sin födelsedag. 

Fick du någon form av uppvaktning på din födelsedag? 

Jag hade nog pratat med honom. Förklara hur du känner, att det inte är vad man får, utan faktiskt tanken som räknas. som sagt. Räcker ju med en sketen chokladask eller en icabukett för att man inte ska känna sig helt bortglömd.  

• Anonym (TS)
    Vinterankan skrev 2013-01-24 11:54:35 följande:
    Om du vill ha presenter så får du säga till att du vill ha det. Min sambo är van att jag säger till så nu har han börjat fråga. Är det meningen att jag ska köpa något åt dig på alla hjärtans dag? Kan han säga.

Jo men om man får en sådan julkapp, får födelsedagspresenter (man gladeligen framhåller vad man önskar sig - inga smågrejer det heller) då borde man ju liksom ha en tanke på att "återgälda"?
    För mig är det självklart... 
  • Anonym

Jag och min sambo brukar komma överens om i förväg hur vi ska göra med presenter. "ska vi köpa något för runt 500 kr till jul?" t.ex. Kanske låter trist, men då slipper vi iaf TS problem.

• tjofräs

Mitt enda råd är att säga till: köp present för det är jul eller födelsedag. Det är måhända en smula debilt att inte begripa det där själv, men så är visst en del och då får man nog litegrann leva med det.

• Anonym (Wildrat)

Män är ofta mer än en aning tröga så du måste nog förklara ordentligt mer än en gång hur du vill ha det. Har du hittat en bra man så kommer du småningom få presenter ungefär som du vill ha det. Är det en dålig man kommer inget hända. Dumpa honom i så fall för det kommer bara bli värre...

• beccagranen
    Anonym (TS) skrev 2013-01-24 11:56:11 följande:
    Råd har han definitivt, han tjänar 50% mer än vad jag gör och bor billigare - så pengarna är inte ett problem! Och en sketen chokladask eller Maraboukaka hade han haft råd med om han nu inte ville ödsla mer. Det är själva tanken liksom...  Det mest märkliga är liksom att han sitter och säger att "jag tänkte köpa en X till dig, var och tittade på flera men det fanns ingen som dög"... Jaha liksom? Vad vill man ha för respons på det?  

På hans svar om att inget dög hade jag snabbt svarat "äh jag är inte så kräsen så det blir bra med vad som" eller "asså vad blev det istället då?". Tycker han låter oförskämd och snål, till en kvinna är ju lätt att köpa, ett smycke eller en fin bukett, en ask med fina praliner etc. Hur är han annars, brukar han betala när ni handlar, gör någon aktivitet dyl?
  • Anonym (TS)
    Anonym (förstår TS) skrev 2013-01-24 11:56:54 följande:
    Jag är nog likadan. Nu är min man (oftast) väldigt bra på att ge presenter, och det handlar ju egentligen inte om gåvans värde, utan gesten är väl mer "jag ser dig, jag uppskattar dig och du betyder något för mig så jag tar mig tid att fixa något fint för dig". Oavsett om det är en hemlagad middag med en ica-bukett, eller en utlandsresa. Att man tar sig tid och engagerar sig lite i en person man säger sig älska. 

Är också precis som du, älskar att fixa och köpa presenter. Dock är min man så svår att köpa till. Men gillar att lyxa till födelsedagsfrukost, god middag och göra något roligt tillsammans.  För att visa att man verkligen bryr sig om och vill ge människan man lever med en toppendag på sin födelsedag. 

Fick du någon form av uppvaktning på din födelsedag? 

Jag hade nog pratat med honom. Förklara hur du känner, att det inte är vad man får, utan faktiskt tanken som räknas. som sagt. Räcker ju med en sketen chokladask eller en icabukett för att man inte ska känna sig helt bortglömd.  

Vi var ute och åt på min födelsedag så visst lite uppvaktning blev det men ändå inget. Han betalade maten förvisso, men vi är ofta ute och äter så det var också helt enkelt "hans tur" (vi brukar ta notan varannan gång lite grovt). 
    beccagranen skrev 2013-01-24 12:03:53 följande:

På hans svar om att inget dög hade jag snabbt svarat "äh jag är inte så kräsen så det blir bra med vad som" eller "asså vad blev det istället då?". Tycker han låter oförskämd och snål, till en kvinna är ju lätt att köpa, ett smycke eller en fin bukett, en ask med fina praliner etc. Hur är han annars, brukar han betala när ni handlar, gör någon aktivitet dyl?

Jo, jag svarade faktiskt att "jag är inte så kräsen" men sen rann konversationen ut i sanden.

Jo han brukar betala ibland, men jag tycker nog det är ganska lika. Jag känner dessutom att jag "har ställt upp mer" nu iom resan (eftersom jag inte "fått" något för den) så då skulle man kunna tänka sig att han kanske skulle bjuda igen istället när vi är ute och äter eller så -  men nej.   

• beccagranen
    Anonym (TS) skrev 2013-01-24 12:39:51 följande:
    Vi var ute och åt på min födelsedag så visst lite uppvaktning blev det men ändå inget. Han betalade maten förvisso, men vi är ofta ute och äter så det var också helt enkelt "hans tur" (vi brukar ta notan varannan gång lite grovt). 
    beccagranen skrev 2013-01-24 12:03:53 följande:
    Jo, jag svarade faktiskt att "jag är inte så kräsen" men sen rann konversationen ut i sanden. Jo han brukar betala ibland, men jag tycker nog det är ganska lika. Jag känner dessutom att jag "har ställt upp mer" nu iom resan (eftersom jag inte "fått" något för den) så då skulle man kunna tänka sig att han kanske skulle bjuda igen istället när vi är ute och äter eller så -  men nej.      

Så alltingen är han bara allmänt snål eller så har han sociala brister. Hurdan är han om ex någon i han familj fyller år, kommer han med present/blommor dyl? Om ni är bortbjudna på middag, faller det sig naturligt för honom att man tar med något till värdparet? Dvs förstår han sig på sociala koder i samhället och är generös mot andra men snål mot bara dig? Hur för han sig till vardags, är han den typen som sätter sig själv i första rum eller er båda. Kan vara om småsaker i livet som att han går för att hämta dricka, frågar han även dig om du vill ha eller tänker han bara på sig själv? Många frågor till dig, men det är lättare att bedöma om man vet hur han är i vardagssituationer, vissa människor är väldigt egosentriska och känner sig smarta när dom lyckas utnyttja andra eller slipper betala/engagera sig i andra etc.
Svar på tråden Jag får inga presenter av min karl!!!