• Anonym

Propavan.

Jag har precis börjat med propavan och jag känner stoor irritation över saker. Ett exempel hittills: min pojkvän får inte ens röra mig, inte ens hålla i handen för jag blir så irriterad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Tycker så synd om honom.
    Har inte varit det förut så därför funderar jag på om det kan va tabletterna.

Finns det nån som varit med om detta?

• Svar på tråden Propavan.
  • Anonym
    Philippa skrev 2013-01-24 13:05:35 följande:
    Aldrig hört talats om.... propavan ska ju bara få dig att sova?

Kolla på fass.se 
    Ja, jag tänker likadant.. men ändå..

Jag har läst där men det står inget om det här. 
  • Anonym
    mammamebarn skrev 2013-01-24 13:08:07 följande:
    Skulle mycket väl kuna vara tabletterna, vissa kan få märkliga biverkningar, oftast övergående.
    Ge det en vecka eller två, är det fortfarande samma så prata med läkaren igen. 
    Jag tänker också att det kan va nåt sånt.. men det är inte alls kul :( Usch för tabletter.
  • Anonym
    Mariana 580 skrev 2013-01-24 13:17:32 följande:
    När jag för många år sedan åt propavan så ändrades mina känslor oxå.
    Det är ett starkt preparat och bieefekter som humörsvängningar kan förekomma.

Om detta inte fungerar eller hindrar dig i ditt liv, bör du ta kontakt med din läkare för att byta till ett annat preparat.

Propavan är ju inte starkt var får du det ifrån?
  • Anonym
    mammamebarn skrev 2013-01-24 13:15:11 följande:

Nä, fy fan för tabletter.
    Själv går jag på en del och har en del vid behovs tabletter, varav propavan var en av ömntabletterna jag testat men inte haft önskad effekt av dem.
    Jag fick världens mardrömmar av dem och hade svårt att "väcka" mig själv, ja menar har man en dålig dröm kan man inbland vakna av det, men inte jag....
    Jag har valt att övergå till insomningstabletter igen, vaknar hellre fyra-fem gånger på natten än har dessa drömmar.   
    Jag hade insomningstabletter en längre tid, men jag blev beroende av de så jag fick de inte utskrivna längre :(
  • Anonym

Har ätit Propavan i flera år och de är bra då de inte är vanebildande. Man tar sin tablett när man ska sova och efter en timme (ca) så blir man trött och somnar.  Man ska inte lusläsa bipacksedeln där det för de flesta mediciner finns 75 biverkningar och det kan vara allt ifrån kaskadkräkningar till gulsot! Frågade en läkare varför det var så och då sa han att många mediciner är framtagna i USA och/eller säljs där så eftersom man i USA kan stämma McDonalds för att man bränner sig på deras kaffe (t ex) så anger man alla biverkningar som öht rapporterats. När man läser alla biverkningar som kan tänkas uppstå så funderar man HUR kan denna medicin HJÄLPA!!!?? Jag har i alla fall inte haft några problem med Propavan utan tycker det är en bra medicin. Att du vill vara ifred när du ska sova får väl pojkvännen begripa.

• Anonym
    mammamebarn skrev 2013-01-24 13:27:31 följande:
    Blev lite fundersam nu... Du blir beroende av insomningstabletter och får utskrivet sömntabletter??? skillnaden på dessa olika är väl inte jättestor, men risken att bli beroende av sömntabletter är större än av insomningstabletterna..
    Varför behöver ta tabletter varje kväll? 
    Nej, jag ska inte ta de varje kväll, men jag tog första igår kväll och biverkningen kom efter 1-1,5 timme så därför undrade jag om det är nåt som nån varit med om.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 13:31:03 följande:
    Har ätit Propavan i flera år och de är bra då de inte är vanebildande. Man tar sin tablett när man ska sova och efter en timme (ca) så blir man trött och somnar.  Man ska inte lusläsa bipacksedeln där det för de flesta mediciner finns 75 biverkningar och det kan vara allt ifrån kaskadkräkningar till gulsot! Frågade en läkare varför det var så och då sa han att många mediciner är framtagna i USA och/eller säljs där så eftersom man i USA kan stämma McDonalds för att man bränner sig på deras kaffe (t ex) så anger man alla biverkningar som öht rapporterats. När man läser alla biverkningar som kan tänkas uppstå så funderar man HUR kan denna medicin HJÄLPA!!!?? Jag har i alla fall inte haft några problem med Propavan utan tycker det är en bra medicin. Att du vill vara ifred när du ska sova får väl pojkvännen begripa.
    Den är jätte bra, jag sov hela natten nästan och det har jag inte gjort på måånga år. Men det här med irritationen va inte så kul. Jo, han måste väl det men vi har ett distansförhållande så förstår honom också :p
  • Anonym
    Mariana 580 skrev 2013-01-24 13:37:47 följande:
    Från egen erfarenhet och vad läkaren då sa till mig.
    Dosering har ju mycket med det att göra för visso.
    Men du kan ju inte komma å säga att det e lika lindrigt som alvedon.
    (som vissa reagerar väldigt mycket på för den delen oxå)
    Man kan vara extra känslig för ett visst ämne.

Fast då är ju vatten ett starkt preparat också, vissa drunknar ju i det. Provavan är inte ens beroendeframkallande. Doseringen spelar ingen roll dte är fortfarande inte strakt.
  • Anonym
    Mariana 580 skrev 2013-01-24 14:26:25 följande:
    Okay DR "now it all".

Berätta då för TS att hon inte känner det hon känner, samt att hon inte äter ett receptbelagd medecin utan något som är lika skonsamt som alvedon.

Jo - och att kemikalier inte är starkt...
    Samt att ämnena kan man inte vara känsliga för, för det är så mildt....

Och justtja! Ring min gamla läkare och berätta att han e en kvacksalvare.

DR know it all säger:
    ingen förnekar biverkningar men att säga att det är starkt är ju bara din enskilda uppfattning. 
Svar på tråden Propavan.