• Anonym (skatt)

Uppskov på vinstskatt på såld bostadsrätt

Hej!

Jag ska ringa Skatteverket men vill bara kolla om det är någon som har lite koll här inne också.

2006 sålde jag en lägenhet (nr 1), gjorde vinst. Köpte ny lägenhet (nr 2) som var dyrare, alltså kunde jag göra uppskov på vinstskatten.

2012 sålde jag lägenhet nr 2, gjorde vinst. Köpte lägenhet (nr 3) som var billigare. Alltså kan jag inte göra uppskov på vinstskatten på lägenhet nr 2, det förstår jag.

Men min fråga är, kan jag ha kvar uppskov på vinstskatt på försäljning av lägenhet nr 1? Annars blir det en jäklarns massa skatt som ska betalas på samma gång...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Uppskov på vinstskatt på såld bostadsrätt
  • läkarstudent

Nej, tyvärr inte. Förut kunde man skjuta upp skatten fler gånger, men nu (typ 2008 eller något sådan) har de ändrat lagen så att det inte längre går. Däremot så är det möjligt att du kan skjuta upp en liten del av vinstskatten på bostad 2 även fast den nya är billigare, det beror på hur mycket de skiljer sig i pris. Det finns en broschyr att ladda ned på skatteverkets hemsida med information om hur man räknar ut hur mycket man kan skjuta upp, så kolla upp det om du inte redan gjort det.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (skatt)

Tack för jättebra svar!

Svar på tråden Uppskov på vinstskatt på såld bostadsrätt