Jag tycker att du ska göra gravidmodifierade Pilates-övningar. Helst att du träffar en certifierad instruktör som kan ge dig ett program. Men det finns säkert klipp du kan försöka följa (även ingen kan kontrollera om du gör rätt).
Jag är själv utbildad inom Pilates och träning och har tränat många gravida. Jag jobbar inte med det längre.
Jag vet inte hur träningsvan du är men om du har en svag rygg och svag coremuskulatur generellt, så är inte plankan att rekommendera i nuläget. Många utför, tyvärr, plankan med dålig teknik.
Om du inte är van vid plankan är risken ganska stor att du bl a håller andan i stället för att stabilisera med coremusklerna och samtidigt andas lugnt och fint, du kommer troligen att "hänga" i ryggen och svanka (extra sannolikt när du är gravid). Andra statiska och stabiliserande coreövningar kan vara bättre.
Att göra sit-ups/crunches, raka eller sneda är inte heller att rekommendera.
Hållnings- och stabiliseringsövningar, samt milda styrke-, mobileserings- och stretchövningar (för bl a övre rygg, axlar och nacke) är troligen det bästa för dig nu. Ta kontakt med en instruktör/tränare som är kunnig i gravidträning (inte närmaste "Nisse" på närmaste gym
) och träffa honom/henne ett par gånger, om du känner att du kan kosta på dig det.