• Anonym (hur)

Fick veta att exet har stämt mig

Mitt ex har stämt mig för att få hela vårdnaden och boendet, fick jag veta igår när vi var på socialkontoret och jag krävde ett mindre umgänge.
    Hur går jag vidare nu? Ska jag kontakta en advokat? Vänta och ringa advokat när jag får brev? Ringa mitt försäkringsbolag? Vänta och se om han bara hittar på för att skrämma mig? För ett år sedan skickade han ett papper att han vela ha gemensam vårdnad, jag ignorerade det och har inte hört något sedan dess. Förutom igår då.

Är det lätt att bli av med boendet och vårdnaden?
    Jag har haft det i ett par år.
    Vi bor i olika kommuner, jag flyttade hit för en kort tid tillbaka sedan, innan barnet hade börjat förskolan.

• Svar på tråden Fick veta att exet har stämt mig
  • Anonym (vk)

På vilka grunder stämmer han dig?

• sophiie

Har du fått det skriftligt?
    Får du ett skriftlig brev från hans ombud är det dags att kontakta ett ombud som kan företräda dig.
    Försäkringsbolaget kan hjälpa till, bero lite försäkringsbolag samt passerad tid från separation till stämning..

Ha is i magen och se om du får brev från hans ombud.

• Anonym (hur)
    Anonym (vk) skrev 2013-01-24 19:46:08 följande:
    På vilka grunder stämmer han dig?
    Han stämmer mig bla för att jag flyttade med barnet, har gått vidare i livet, är sambo, bygger hus, höggravid och lycklig, för att vi har provat olika former av umgänge hos honom och barnet har reagerat kraftigt hos mig, han har sagt att barnet reagerat hos honom men nu helt plötsligt är inte fallet så, för han vill ha vårdnaden och boendet så att jag blir umgängesförälder istället, han tror vårdnaden har med umgängestiden att göra, för han anser jag är olämplig och ska få ett till barn och kommer vanvårda vårt, fast det är han som lever ett stökigt liv, han har aldrig bott med barnet, brytt sig om skötseln, varit arbetslös, har skulder osådär.
    Jag har provat hans förslag på umgänge i lång tid men nu fick jag nog och satte ner foten när förskolan reagerar, jag vill att mitt barn ska må bra igen!
    Han tycker jag är problemet.
  • Anonym (hur)
    sophiie skrev 2013-01-24 20:03:34 följande:
    Har du fått det skriftligt?
    Får du ett skriftlig brev från hans ombud är det dags att kontakta ett ombud som kan företräda dig.
    Försäkringsbolaget kan hjälpa till, bero lite försäkringsbolag samt passerad tid från separation till stämning..

Ha is i magen och se om du får brev från hans ombud.
    Nej, han har bara sagt att han har pratat med en advokat, så jag väntar spänt på posten, socialkontoret tyckte jag skulle ringa och höra med advokater om de kan ta vårt fall, men vad är poängen? De kan få andra fall och bli fullbokade.
    Vad händer om inte jag får tag i en advokat väl det behövs? Kan det inte drivas då?
  • vännen

Coola ner dej o se vad som händer. OM han gör slag i saken får du leta upp en advokat. OM.

• Anonym (hur)
    vännen skrev 2013-01-24 21:09:57 följande:
    Coola ner dej o se vad som händer. OM han gör slag i saken får du leta upp en advokat. OM.
    Är väl en dyr, lång process?
    Är väl inte så lätt att få ändrat vårdnad och boende?
    Krävs det inte starka skäl?
  • Anonym

Finns inte en chans det döms till hans fördel om du jämt haft egen vårdnad och umgänget inte har fungerat pga av honom!

• Anonym (hur)
    Anonym skrev 2013-01-24 21:14:56 följande:
    Finns inte en chans det döms till hans fördel om du jämt haft egen vårdnad och umgänget inte har fungerat pga av honom!
    Saken är den att ingen av oss kan bevisa hur det har fungerat, för när vi pratat om problemen och ändrat umgänget så har inte socialkontoret skrivit journaler, bara mellan fyra väggar och ett klart avtal.
    Så jag förstår inte hur han har bevismaterial och kan yttra sig till sin advokat att det inte fungerar?
  • vännen

Men var lit medgörlig då, gå med på gemensam vårdnad, utökat umgänge. Visa att du vill och kan samarbeta. Då är det inte särskilt troligt att HAN får enskild vårdnad.

• Anonym

läs på socfamratt.se

vill båda ha enskild vårdnad kan det inte dömas till gemensan, bra för dig. han har inte en chans att få enskild vådnad o boendet utifrån vad du skrivit. du måste inte anlita advokat. du kan prata själv.

Svar på tråden Fick veta att exet har stämt mig