• mirre67

V å r d n a d s f r å g a??

Hade verkligen varit intressant att se hur svaren blivit om ts varit en mamma/kvinna som var urförbannad på sitt ex för att han lämnat det gemensamma barnet till dess farmor, d v s till sin mamma, när han själv låg inlagd på sjukhus, och inte till henne.

• mirre67
    Iam skrev 2013-01-30 17:36:57 följande:
    Jag hade svarat exakt likadant. 

Man kan inte bara stövla in och göra som man själv tycker på den andra förälderns vecka.  

Det är mycket möjligt att du hade gjort det ja..men jag tvivlar starkt på att andra hade gjort det. F ö förstår jag faktiskt inte hur det kan vara mer "rätt" att ett barn som föräldrarna har gemensam vårdnad om, är ho sin mormor när mamman blir sjuk än att det är hos den andre vårdnadshavaren, d v s pappan.
  • mirre67
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:51:42 följande:

Det finns inget som heter mer rätt eller mer fel i denna fråga.
    Mamman hade bestämmt att mormor skulle ha hand om barnet och då är det det som gäller.

i det fallet är det fel att pappan hämtar.

OM mamman och pappan hade pratats vid, vilket hade varit i den bästa av världar, så hade pappan kunnat hämta . Men nu var det inte så och han kan inte ta sig friheten att hämta på hennes tid. 

Men pappan är vårdnadshavare till barnet, vilket mormor inte är. Varför är det som mamman bestämt det enda rätta? Förälder är man på heltid även om man inte har barnet hos sig hela tiden. Och i nuläget är ju mamman inte kapabel till att själv ta hand om barnet, alltså är det helt naturligt att den andre vårdnadshavaren, d v s pappan tar hand om det. Mormor är som sagt ingen vårdnadshavare.
  • mirre67
    Iam skrev 2013-01-30 18:07:29 följande:
    OM du någon gång skulle separera från dina barns far, och under DITT umgänge tar ett beslut som barnets pappa sen väljer att ignorera för att han tycker att han vet bättre än vad du gör, när det är din tid med dina barn... 
    Då får du gärna återkomma med dina åsikter om att man minsann får göra vad man vill, när man vill, hur man vill så länge man är vårdnadshavare...  

Så du vet alltså säkert att ts, barnets pappa, har tagit beslutet att hämta barnet för att han tycker han vet bättre än mamman? Det kan inte tänkas vara så att han anser, med all rätt, att han som vårdnadshavare, ska ha barnet hos sig under tiden som den andre vårdnadshavaren ligger inlagd på sjukhus och alltå inte kan ta hand om barnet?!
  • mirre67
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:16:20 följande:
    mamman har lämnat barnet till mormor.

tycker du att om ts lämnar barnet till sin mamma, farmor att mamman bara ska hämta barnet då oavsett vad?
    Ts har all rätt i världen att lämna barnet till farmor utan att maman hämtar barnet..

så om ts tex ska jobba natt och farmor är där så kan mamman bara komma och hämta barnet anser du ? 

jag kag upplysa dig om att det inte funkar så i juridiken. även om man KAN  göra så.

Fast nu tycker jag det handlar om en rätt speciell situation, d v s mamman har hamnat akut på sjukhus och kan inte ta hand om barnet. Det du beskriver är ju situationer där ingen, som jag förstår, är förhindrade att ta hand om barnet på det sättet. Och jag kan lova dig, att om en mamma skrev här och var urförbannad på sitt ex för att han lämnat barnet till sin mamma, d v s barnets farmor, så hade hon fått hur många som helst här på sin sida.
  • mirre67
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:28:54 följande:
    men det är ändå mammans omdömme och tid  vi pratar om här att barnet var med mormor.

jag har varit akut sjuk med ett ex som vägrat hämta barn...  och hade ingen skyldighet heller för den delen för min tid mitt ansvar.
    OM jag inte hade haft någon barnvakt så hade nog soc hjläpt mig att kontakta pappan.

Men jag ordnade det och ts borde inte taget eget beslut om barnets tid på mammans tid.

Så när barnet är hos den andre föräldern så att säga, ska den förälder som också har vårdnad om barnet, inte ha rätt att ta hand om det vid t ex såna här situationer men det ska barnets mor- och farföräldrar ha?
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??