V å r d n a d s f r å g a??
Brumma skrev 2013-01-25 21:17:05 följande:
Akut in på sjukhus? Vad betyder det? Är mamman i koma? Nedsövd?
För så länge mamman ÄR I STÅND TILL att fatta beslut rörande barnet så har hon det övergripande ansvaret för barnet - oavsett om hon fysiskt kan vårda barnet eller inte.
Är hon själsligt funktionsbar så har hon all rätt i världen att ta beslutet att barnen skall bo hos mormor under hennes sjukhusvistelse. Hon agerar då utefter vad HON anser vara bäst för barnet.
Du har faktiskt ingen rätt att få veta att hon åkt in på sjukhus så länge hon fortfarande kan ta beslut om barnet på "sin" vecka.
Är hon däremot okontaktbar så tror jag du som andre vårdnadshavare har rätt att besluta om barnet i brådskande frågor som inte kan vänta.
Så, är hon i koma?
Anonym skrev 2013-01-26 10:14:02 följande:
Nä hon ligger inte i koma, men om inte mamman kan ta hand om barnet så är det jag som den andra föräldern och vårdnadshavaren som ska ha hand om barnet. Och jag accepterar inte att barnet bor hos mormor i stället för hos mig. Hämtade barnet på dagis igår och mamman får inte tillbaka förrän hon är utskriven och i stånd att själv hämta. Har även pratat med socialjouren och mormor har ingen laglig rätt till mitt barn i nuläget.
Barnet hade det garanterat bra hos mormor, och mormor tog säkert med barnet för att hälsa på mamma..
Är det något du tänker göra? Ta med barnet på dagliga besök hos mamman, eller i alla fall varannan dag?
Eller tänker du bara hävda din egoistiska rätt att du minsann ska ha DITT barn boende hos dig, oavsett om det är den bästa lösningen?
Tänk dig in omvänt.. Du blir sjuk och ber farmor ta hand om ditt barn på din vecka... mamman blir rabiat och åker helt sonika och hämtar barnet hos farmor utan att bry sig det minsta om dig och det beslut du tagit..
Hade det varit ok?