• Iam

V å r d n a d s f r å g a??

Brumma skrev 2013-01-25 21:17:05 följande:
    Akut in på sjukhus? Vad betyder det?
    Är mamman i koma? Nedsövd?
    För så länge mamman ÄR I STÅND TILL att fatta beslut rörande barnet så har hon det övergripande ansvaret för barnet - oavsett om hon fysiskt kan vårda barnet eller inte.
    Är hon själsligt funktionsbar så har hon all rätt i världen att ta beslutet att barnen skall bo hos mormor under hennes sjukhusvistelse. Hon agerar då utefter vad HON anser vara bäst för barnet.
    Du har faktiskt ingen rätt att få veta att hon åkt in på sjukhus så länge hon fortfarande kan ta beslut om barnet på "sin" vecka.
    Är hon däremot okontaktbar så tror jag du som andre vårdnadshavare har rätt att besluta om barnet i brådskande frågor som inte kan vänta.
    Så, är hon i koma?
    Håller med. 
    Anonym skrev 2013-01-26 10:14:02 följande:
    Nä hon ligger inte i koma, men om inte mamman kan ta hand om barnet så är det jag som den andra föräldern och vårdnadshavaren som ska ha hand om barnet. Och jag accepterar inte att barnet bor hos mormor i stället för hos mig.
    Hämtade barnet på dagis igår och mamman får inte tillbaka förrän hon är utskriven och i stånd att själv hämta. Har även pratat med socialjouren och mormor har ingen laglig rätt till mitt barn i nuläget.
    På vilket sätt gynnar detta beteende något annat än ditt ego?
    Barnet hade det garanterat bra hos mormor, och mormor tog säkert med barnet för att hälsa på mamma.. 
    Är det något du tänker göra? Ta med barnet på dagliga besök hos mamman, eller i alla fall varannan dag?
    Eller tänker du bara hävda din egoistiska rätt att du minsann ska ha DITT barn boende hos dig, oavsett om det är den bästa lösningen?

Tänk dig in omvänt.. Du blir sjuk och ber farmor ta hand om ditt barn på din vecka... mamman blir rabiat och åker helt sonika och hämtar barnet hos farmor utan att bry sig det minsta om dig och det beslut du tagit..
    Hade det varit ok?

• Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 14:02:28 följande:
    Jag tror att barn blir oroliga när en förälder blir akut och allvarligt sjuk. Den dom behöver då är den andra föräldern, oavsett hur bra kontakt dom annars har med mormor eller farmor. Ingen kan ersätta en förälder!
    Då tror vi inte lika. 
    Självklart blir barn oroliga och den oron kan dämpas av att dom får träffa den förälder som är sjuk.
    Det dom behöver när dom är oroliga är stabilitet och trygghet, och vem som kan ge det på bästa sätt varierar från familj till familj. 
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 14:35:21 följande:
    Jag talar ur egenupplevd erfarenhet, gör du?
    Japp. Både som barn med sjuk förälder, och som sambo till sjuk förälder. 

Något mer du vill ha svar på innan mina åsikter kan räknas i din inskränkta värld?  
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:11:24 följande:
    En vårdnadshavare får hämta sitt barn på vilken tid som helst om det inte finns domstolsbeslut som säger något annat. 

Menar du att det är fel nu också eller ? 
    Men vänta nu... bara för att man FÅR betyder inte att man bör eller ska. 

Men, för din argumentations skull.

Denna veckan är mina bonusars mammavecka.
    Men.. om min sambo imorgon känner att: "Nej, nu vill jag allt träffa mina barn", då ska han enligt dig helt sonika bara hämta sina barn för det har han rätt till? Oavsett vad mamman eller barnen säger om saken? 

Det är ju ett helt förkastligt synsätt på barn och deras välbefinnande.

TS gjorde ett rejält övertramp när han åkte till barnets mormor och hämtade sitt barn.

Och jag citerar mig själv, och detta är skrivet till TS. 

"På vilket sätt gynnar detta beteende något annat än ditt ego?
    Barnet hade det garanterat bra hos mormor, och mormor tog säkert med barnet för att hälsa på mamma.. 
    Är det något du tänker göra? Ta med barnet på dagliga besök hos mamman, eller i alla fall varannan dag?
    Eller tänker du bara hävda din egoistiska rätt att du minsann ska ha DITT barn boende hos dig, oavsett om det är den bästa lösningen?

Tänk dig in omvänt.. Du blir sjuk och ber farmor ta hand om ditt barn på din vecka... mamman blir rabiat och åker helt sonika och hämtar barnet hos farmor utan att bry sig det minsta om dig och det beslut du tagit.. 
    Hade det varit ok?"
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 17:35:18 följande:
    Hade verkligen varit intressant att se hur svaren blivit om ts varit en mamma/kvinna som var urförbannad på sitt ex för att han lämnat det gemensamma barnet till dess farmor, d v s till sin mamma, när han själv låg inlagd på sjukhus, och inte till henne.
    Jag hade svarat exakt likadant. 

Man kan inte bara stövla in och göra som man själv tycker på den andra förälderns vecka.  
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 17:40:07 följande:

Det är mycket möjligt att du hade gjort det ja..men jag tvivlar starkt på att andra hade gjort det. F ö förstår jag faktiskt inte hur det kan vara mer "rätt" att ett barn som föräldrarna har gemensam vårdnad om, är ho sin mormor när mamman blir sjuk än att det är hos den andre vårdnadshavaren, d v s pappan.
    Allt beror på hur samarbetet ser ut och hur umgänget ser ut. 

Uppenbarligen är samarbetet under all kritik, för annars hade TS vetat om att hans ex låg på sjukhuset och att barnet var hos mormor.
    Och då samarbetet uppenbarligen inte fungerar så är det förmodligen mammans åsikt att vattentäta skott mellan veckorna är det bästa och därför är det mormor som tog barnet när mamman blev sjuk.

Innan jag träffade min sambo hände det att mina bonusar var hos farmor och farfar en vecka, eller så bodde farmor hos dom, när min sambo var tvungen att åka på jobbresa och det inte gick att ordna. Det hände inte ofta, ett par gånger på två år, men då funkade samarbetet så illa att det fanns inte på kartan att fråga mamman om hon kunde ta barnen, eller om dom kunde byta vecka. 
    På samma sätt har mamman nyttjat mormor när hon har behövt ha barnvakt och gör fortfarande.. Enbart när mormor inte kan frågar hon min sambo, barnens pappa. 

Men, som jag skrev innan, då antar jag att det enligt dig är ok att min sambo helt sonika åker och hämtar sina barn hos mormor, helt utan förklaring eller samtal med mamman, nästa gång mamman väljer att nyttja mormor som barnvakt? 
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:47:25 följande:
    Nej jag har aldrig sagt att man bör hämta barn men man har laglig rätt att göra det. Tycker du att man bör lämna bort barnet i en vecka utan att säga det till den andra vårdnadshavaren? 

Det tycker inte jag.

Framgår det att vi vet att barnet hade det bra hos mormor?
    Framgår det att ts åker rabiat och hämtar barnet? 
    Hur vet du vad som är den bästa lösningen? tror du inte att ts vet det bättre, som är pappa till barnet?

Blir jag sjuk och lämnar bort barnet till någon annan än sin pappa så är det efter att vi gemensamt kommit överens om det. Självklart tar vi sådana beslut tillsammans, tycker pappa att det är bättre att han är där då så är hans åsikt lika viktig som min oavsett vilken vecka det råkar vara. 
    Jag utgår från att mamman vet vad som är bäst för barnet, och att pappan (TS) i detta läget känner sig överkörd och därför inte tänker helt rationellt. 

Att man har laglig rätt att göra något betyder inte att det är det bästa att göra för inblandade i situationen.

Resten har jag redan svarat på i ovan kommentar.  
    Bara för att samarbetet med ditt ex fungerar betyder inte det att alla andra har det på samma sätt. 
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:59:00 följande:
    Okej du utgår från att mamman vet vad som är bäst för att??

Man får väl utgå ifrån att det bästa för barnet är att vara med sina föräldrar eftersom att de har delad vårdnad. 

Vad sägs om att läsa allt som skrivs istället för enbart valda delar som passar dina argument?? 
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:59:00 följande:
    Okej du utgår från att mamman vet vad som är bäst för att??

Man får väl utgå ifrån att det bästa för barnet är att vara med sina föräldrar eftersom att de har delad vårdnad. 

OM du någon gång skulle separera från dina barns far, och under DITT umgänge tar ett beslut som barnets pappa sen väljer att ignorera för att han tycker att han vet bättre än vad du gör, när det är din tid med dina barn... 
    Då får du gärna återkomma med dina åsikter om att man minsann får göra vad man vill, när man vill, hur man vill så länge man är vårdnadshavare...  
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:08:04 följande:

Men pappan är vårdnadshavare till barnet, vilket mormor inte är. Varför är det som mamman bestämt det enda rätta? Förälder är man på heltid även om man inte har barnet hos sig hela tiden. Och i nuläget är ju mamman inte kapabel till att själv ta hand om barnet, alltså är det helt naturligt att den andre vårdnadshavaren, d v s pappan tar hand om det. Mormor är som sagt ingen vårdnadshavare.
    Nej, det är inte helt naturligt om samarbetet inte fungerar. 

Jag ställer fråga igen.
    Om du tar ett beslut på DIN tid med DITT barn, är det då ok att den andra föräldern överrider det beslutet och gör något annat? 

Är det ok att min sambo, utan att prata med mamman till barnen, åker och hämtar barnen när dom är hos mormor? Är det ok att han helt enkelt anser att han vet bättre än mamman gör, när det är hennes vecka?  
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??