• vetvadjagvill

V å r d n a d s f r å g a??

Denise87 skrev 2013-01-30 18:16:40 följande:
    Jag har separerat med mitt barns far och även om vi ofta inte delar samma åsikt så sätter vi barnet främst och tar sådana beslut tillsammans.
    Det innebär att man får vika sig ibland.
    Hade han lämnat bort barnet i en vecka utan att informera mig hade jag gått i taket jag anser det vara mycket värre.

Så du anser dig ha rätten att tycka dig själv ha bättre omdöme än honom ??

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:34:20 följande:
    Om hon lämnar barnen för o åka in akut o stannar i sjukhuset är det lämpligast att han har koll på hur barnen tar de om han bryr sej om barnen.

det spelar ingen roll.

Mamman har bestämt att mormor ska ha barnen på hennes tid, om det är olämpligt får ha göra en socanmälan och låta em utreda detta.

han har inte mandat att bedömma situatione att han gör  lämpligare/bättre/ mer rätt beslut än henne.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:36:04 följande:
    Lagen ger honom rätten att göra så.

Du kan tycka vad du vill om de... du kan tycka barnet ska va med mormor lr ha rosa kläder men mormor är ingen stand in vårdnadshavare vid sjukdom då mamman inte kan se barnets vårdandsbehov.

sjukdom eller arbete spelar ingen roll faktiskt.

man kan TYCKA att barnt borde vara med honom, men han bör inte hämta barnet  eftersom det inte är hans tid.

När de har valt att separera så har de samtidigt valt at finna sig i att på den andras tid kan de inte påverka om man har barnvakt eller inte.

jag har inte sagt att det är bäst barnet är med mormor eller att han är dålig.
    Men mamman bestämde så och han får inte köra över hennes beslut för det har han inte rätt till. 

Om han nu känner sig åtsidosatt, kränkt eller som en dålig förläder pga detta så får han ta itu med det problemet.

Det är hans problem och enbart hans problem.
    Hans känslor ger inte honom rätt att hämta barnet när mamman har bestämt att mormor ska vara barnvakt.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:39:48 följande:
    Han har hämtat barnet o i beslut att göra så har han socialen i ryggen.

Det har han när hon är för sjuk.
    då kommer man kräva papper för att se att socialen har ansettt detta.

ord kommer han ingen vart med.

soc har alla sina uttalanden på papper om det ska betyda något.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:41:57 följande:
    Nix pix. I en vårdnadstvist skulle de ligga morsan i fatet o inte ha informera ts om att hon inte är i stånd o sköta vårdnaden.

källa tack
  • vetvadjagvill
    Iam skrev 2013-01-30 18:45:04 följande:
    Då har du uppenbarligen rådfrågat helt andra advokater i vårdandstvist än vad min sambo gjort. 
    Och med tanke på att dina advokater har helt annan uppfattning än dom vi pratat med så är det uppenbarligen inte så svart eller vitt som du vill få det till.

Enligt vår advokat så är det upp till mamman att ta beslut på hennes tid och upp till pappan att ta beslut på hans tid. Man har inga som helst skyldigheter att informera om sina beslut så länge besluten inte går över umgängestider, då ska det finnas konsensus. Om man överrider ett beslut som är taget av förälder på dennes tid kan detta ligga en i fatet vid en eventuell vårdnadstvist.  
    eller inte rådfrågat advokater alls
    er advokat har helt rätt.
    Iam skrev 2013-01-30 18:45:55 följande:
    Soc ska även vara införstådda i hela situationen innan dom råder någon förälder att ta beslut liknande detta. 
    ja och de har gjort en utredningomsituationen då har man papper från soc om detta.
    har man inte det utan bara ett telefonsamtal så har man tagit sig vatten över huvudet.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:51:35 följande:
    De är skillnad.

15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740).

Han har rätt o har gjort rätt o du får tycka de är fel.

vad ville du få fram om lagparagrafen om rätt till umgängesstöd?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:54:29 följande:
    Vem kommer o kräva de?Drömmer

Japp.

.....

i en tvist kan man ifrågasätta hans beteende då räcker det inte att säga.. socialen sa så.. man behöver visa papper på det  och Ja om hans ord ska väga tyngt så krävs det papper på det.
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 18:57:10 följande:
    Och 
    Nej jag anser att jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Hur skriver du ? du anser dig ha rätten att tycka dig själv - ja det anser jag.

SÅ du anser att du har mandat att bedömma att det pappan gör är olämpigt för barnet på hans tid?

vem har gett dig det mandatet?

• vetvadjagvill
    Iam skrev 2013-01-30 19:08:02 följande:
    Du har alltså inte pratat med en advokat kring dessa frågor? 
    För då hade du inte fortsatt med ditt Nix pix.

om anonym hade pratat med en advokat så hade anonym fått samma svar som av dig och mig.. eller så vill inte anonym förstå det en advokat säger.
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??