• vetvadjagvill

V å r d n a d s f r å g a??

Denise87 skrev 2013-01-30 19:36:23 följande:
    Men du vet ju inte vad du pratar om, jag är ansvarig för mitt barns välbefinnande alltid oavsett vems umgängestid det är.

Jag har rätt att bedöma vad fan jag vill ingen kan ta den rätten ifrån mig vad jag sedan gör efter att jag bedömt vad det nu är och vad jag då har rätt att göra är en helt annan sak.

Hur ska man ens kunna tänka sig en uppenbar risk om man inte har någon som helst rätt att göra en bedömning ?? 

Jag har inte ens snackat om innebörden av tingsrättens mening det  hör ju inte hemma i denna tråd då ts troligtvis inte har något fastställt umgänge och troligtvis kommer inte det här att leda till en tvist heller utan på sin höjd till samarbetssamtal hos familjerätten. 

Det är ju du som har RIKTIGA problem och behöver " en av sveriges mest framträdande " advokater ror jag det stod.

Jag förstår inte varför du svarar i tråden, du vill ju knappast komma med råd till ts och du kan ju ingenting heller, hänviar till paragrafer som säger INGENTING om ts situation tex.

Han har hämtat sitt barn, det hade han laglig rätt att göra och förhoppningsvis vad det det bästa för barnet.
    Har de ett munligt avtal gällande boende kanske de även har ett muntligt avtal som lyder om någon är sjuk så ska barnet vara med den friska föräldern- det vet inte vi.  

vad fanns att säga om ts situation då han redan hae hämtat barnet?
    jag skrev att det var fel gjort.

laglige rätt innebär inte att man ska göra det.

muntliga avtalet gäller om någon är sjuk.. var och en tar hand om sin tid.. annars kontaktar man den andra föräldern frivilligt..  finns ingen överenskommelse så har var och en ansvar över sin tid.

TS borde stämma mamman om han anser att hon brustit i sitt omdömme som förälder och lämnt barnet till mormor istället för pappan.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:41:43 följande:
    men din läskunnighet och förståelse är väl den sämsta i denna tråd så du bör ju vara sist att yttra dig. 
    ja du tror ju att du har rätt så...
     vad kan du om ämnet?    
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:48:49 följande:
    Men du läs dina paragrafer i föräldrabalken så kanske du kan tillföra något vettigt sedan

varför vill du inte svara på vad du kan om ämnet?

det vore mer intressant....

är du utbildad advokat och sedan hur länge etc?

eller svarar du moraliskt efter hur du tycker att det borde vara?       
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:53:22 följande:
    ja men herregud, jag påstår att man som vårdnadshavare har laglig rätt att hämta sitt barn när som, du frågar mig om jag läst typ kap 6  paragraf 15 i fb som inte ens tar upp ämnet och då menar du att eftersom att det inte står just där att man har laglig rätt att hämta sitt barn när som så stämmer inte det ?

Det sa allt om dig och din juridiska kunskap, jag borde slutat läsa dina inlägg redan där.

nu talar du inte sanning.

du skrev" Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk?
    Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej."

du påstår att det inte finns lag att barnet ska vara kvar hos mormor.

han må ha rätt att hämta barnet på förskolan för att han är vårdnadshavare.. men den rätten finns inte hos mormor på mammans tid. en rätten gäller på förskola och mormor kan neka honom att hämta barnet ftersom hon är anförtrodd att ha barnet på denna tid. 

OM det rätten skulle finnas så kan man ju inte ha barnvakt ens under en timme för då har den andra föräldern rätt att hämta. 

Det finns inget i lagen som säger att han får hämta även om mamman ligger sjuk.

Du påstår saker men i kap 6 lagen om umgänge så står det inget att föräldern får inleda ett umgänge för att den andra förldern är sjuk.

Bad är det som säger att det är barnets bästa at vara med sin förälder? kanske ÄR mormor en bättre vårdae om barnet än pappan... vad vet du om det? 

OM du nu ska påstå att jag har fel och alla ord du har omdet jag säger.. så borde du kunna berätta om din utbildning och om vad du kan om ämnet. 

Såvida du inte är advokat så har du ingen rätt att säga  de uttryck du har.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:58:57 följande:
    Haha nej jag är inte utbildad advokat och advokat är ingenting man utbildar sig till heller utan man pluggar till jurist sedan kan man ansöka om att få bli upptagen i advokatsamfundet efter en viss tid om man nu vill det.
    Bara så att du vet.

Nej jag svarar inte moraliskt utan jag har läst HELA föräldrabalken. Vad man får och inte får göra rent rättsligt har ja full koll på. 
    det handlar inte om att läsa den.. det handlar om att förstå den också vilket kräver att man iblnad måst eläsa en hel del förarbeten till vissa lagar och paragrafer.
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:16:29 följande:
    Oj jag som skulle sluta läsa dina inlägg. MORMOR HAR INGEN RÄTT ATT NEKA en vårdnadshavare så är det . 
    Man får väl förutsätta att pappa är lämplig då han har halva vårdnaden eller ? Jag orkar ärligt talat inte kolla igen men den lagtexten du hänvisar till gäller väl då en förälder har den huvudsakliga  omvårdnaden om barnet och då spelar det ju ingen roll vad som står där. 

Såvida du inte är advokat så har du ingen rätt att säga  de uttryck du har. - vad menar du med det? jag har väl rätt att säga vad jag vill? de uttryck du har ?? vad snackar du om ??

Det är svårt att förstå vad du menar när du inte kan komponera en mening, menar du att det bara är advokater som får säga vissa saker ?

Fortfarande Jurister heter det!
    tack när du inte kan skilja mellan advokat och jurist så sa det allt om din kunskap.   {#emotions_dlg.flower}

länka till källa  att en förälder har lagligt stöd att hämta barn hos en mormor som är barnvakt.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:20:44 följande:
    Oj, ja du om någon borde väl veta ;)

Vet du, det handlar inte om att förstå den det handlar om att TOLKA den men du vet väl ingenting om hur man tolkar lagar ellerhur ?
    Du har ju inte ens läst FB. 

Tack för att du diskuterar på den nivån där du talar om för mig vad jag har gjort eller inte.
    Det säger en hel del om dig.

{#emotions_dlg.flower}  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:22:30 följande:
    Men seriöst berätta skillnaden för mig? förutom att en advokat är en jurist upptagen i advokatsamfumdet som jag nämnde tidigare, jag dör av nyfikenhet!
    Åh du vet inte skillnaden....

Good for you  {#emotions_dlg.flower}  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:22:30 följande:
    Men seriöst berätta skillnaden för mig? förutom att en advokat är en jurist upptagen i advokatsamfumdet som jag nämnde tidigare, jag dör av nyfikenhet!

det finns ett samfund för jurister också.. och jurister som inte är med i dessa heller..

och det är skillnad i deras krav.   
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:28:55 följande:
    Jag vet skillnaden men det gör inte du. 

Det finns ingen skillnad utbildningsmässigt utan den enda skillnaden är att man som advokat blivit upptagen i advokatsamfundet och blir tilldelad jobb av staten.

Vad pinsamt det måste vara för dig när du pratar om saker du saknar kunskap i.
     Nej men ärligt talat, du vet ju ingenting förutom vad din advokat rådit dig att göra hade du läst lagboken hade du vetat. Men rätta mig om jag har fel.

Du har fortfarande inte svarat på vad advokater får säga som icke advokater inte har rätt att säga ??

jahaaaaaaaaa..... är det så det är - enligt dig...

du har fel men du får själv läsa dig till vad som är rätt för bättre det än att jag talar om för dig och du påstår att jag har fel hela tiden.

Den som gör sig pinsam här är du som tydligt visa din brist i ämnet.
    Kan inte ens skilja mellan advokat och jurist.

så länge du inte kan detta så har du ingen rätt att säga att jag har fel på ett så dåligt sätt som du framför.

tack för mig  {#emotions_dlg.flower} 
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:32:51 följande:
    Och berätta vad skillnaden är???

Vad är skillnaden på en jurist och en advokat ?

Det spelar väl ingen roll om det finns samfund för jurister det är ingen som har snackat om det..

Du menar att man inte har rätt att säga någonting svårt att tyda vad såvida man inte är advokat och du frågade om jag var utbildad advokat NEJ det finns ingen sån utbildning utan det är jurist man är. 

jahaa.. man man har ingen utbidlning... har du lästpå advokatsamfundets hemsida hur man bilr medlem? 

lite knepigt för dig att de pratar om utbildning för att bil advokat.
    läs på deras sida så hittar du samma fakta jag kopierar här nedan:  

"Den som har genomgått en utbildning som krävs för att bli advokat i en stat inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Schweiz och som i Sverige genomgått ett prov som visar att han har tillräckliga kunskaper om den svenska rättsordningen, skall anses uppfylla kraven enligt första stycket 2, 3 och 5."

• vetvadjagvill

" Sveriges advokatsamfund har en omfattande kursverksamhet. Kurserna är dels examenskurser för jurister som planerar att söka inträde i samfundet, dels professionell vidareutbildning för advokater och jurister. Även jurister från andra branscher, liksom övrig personal på advokatbyråerna, är välkomna på många av våra kurser. "

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:41:49 följande:
    Vad bra att du går in och läser på advokatsamfundets hemsida, fortsätt så så kanske du lär dig något.  ;)

Jag kan rekomendera den sidan till dig om du ska veta skillnaden mellan advokat och jurist.

det är inte bara ett medlemskap som  skiljar dem åt.

hade du haft någolunda kunspa i ämnet hade du svarat vad ts hade rätt att göra... precis som jag gjort.. att jag anser att det borde vara naturligt att ts fick ta hand om barnet MEN nu var det inte så och TS kan inte ta sig rätte att bara hämta barnet.

Kan du visa källa till att ts har rätt att hämta barnet hos en mormor bara för att ts har lagligt rätt att hämta på dagis?

För det finns ingen laglig rätt till det.
    För då skulle tvistande par hämta barn hit och dit  så fort den ena har barnvakt.

Det funkar inte.

Förskolan har däremot lagliga skyldigheter att gentemot vårdnashvare lämna ut deras barn.
    Men det finns klara tveksamheter om de skulle lämna ut ett barn till en full eller drogpåverkad person .. i vissa fall måste de skydda barnet.
    I andra fall ringer de den andra föräldern som kan hämta barnet istället då den onyktra/drogpåverkade förlädern är totalt olämplig att ha hand om ett barn  och i detta fall får föräldern ta barnet.

Men hos en mormor som är nykter, klar i huvudet, ej tagit droger eller något liknande.. så finns inga skäl till att en förälder har rätt att tvinga ta barnet ifrån denna.

tack för att du visat din (o) kunskap nu har jag inte tid längre  här   {#emotions_dlg.flower}                       
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:46:32 följande:
    Examenskurser för jurister....
    Ja det finns en kurs som är ganska ny och den har större andelen av jurister upptagna i advokatsamfundet inte gått, så jag kan sträcka mig till att de som blir advokater idag har gått en extra kurs men större delen av alla advokater är jurister med precis samma utbildning som vanliga jurister. 

Men bra fortsätt läsa där så kanske du slipper göra bort dig nästa gång 
    om du nu har läst allt och kan allt etc.. länka källa på att en vårdnadshavare får hämta barnet hos en barnvakt den andra föräldern har förordnat.

barnvakt står inte under skollagen.  

tack  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 21:02:00 följande:
    Det har ingenting med skollagen att göra alls faktiskt, fråga din advokat jag har inte tid att gräva fram källa men lovar dig att det stämmer!

ingen källa = ingen trovärdighet
    hade du kunnat detta så bra som du vill påstå  så hade det tagit dig nån sekund att leta fram källa, länk, vägledande avgörande, JOutttalande etc.. vad som helt.. men du väljer att avstå för du "har inte tid", efter allt tid du suttit här och försöktsäga att du vet bättre än mig, då verkar det ganska konstigt tycker jag.

tack  {#emotions_dlg.flower} 
  • vetvadjagvill
    Anonym (willy) skrev 2013-02-02 01:40:58 följande:
    tycker att det var väldigt tjurskalligt av TS att hämta dottern utan att fråga mamman först...kan mamma fatta beslut under sin vecka, då är det hennes beslut som gäller

TS hade lika rätt som om mamma skulle hämta barnet på dagis under hans vecka

vad TS gjorde visar att han har svårt att samarbeta, skapar onödiga konflikter och är inte till hans fördel

jag håller med.. tänk om man faktiskt hade rätt att hämta barnet om inte vårdnadhavaren fanns där..tänk då alla barn som är med sin förälder och denna måste göra något och ordar barnvakt eller överlämnar det till sambon.. då ska barnet hämtas omg av den andra för att detta inte är lämpligt anser den andra då...

tänk vad många barn som hade blvit hämtade om det inte fanns något som hindrade dessa rfån att göra så .. nämligen vetenskapen att det ser illa ut och att det är den som hämtar som, precis som du säger,  visar att h*n har svårt att samarbeta, skapar onödiga konflikter och är inte till fördel 
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??