• Anonym (Hur hantera?)

"Skjut mig i huvudet, jag är en olydig idiot"

Har en 6-årig kille här hemma som går igenom lilla tonåren med full kraft. Har en tjej som redan varit där, så vi känner igen beteendet. Däremot har sonen ett uttryckssätt som ibland gör mig lite orolig. När han har bråkat med sin pappa kan han skrika "Skjut mig i huvudet, jag är en olydig idiot" eller "Det är lika bra att jag flyttar härifrån för att jag är så dum". Vi svarar bara lugnt och sansat att vi visst älskar honom men att han inte kan skrika och bråka hur han vill, och att han måste lugna ner sig innan vi kan prata med honom... 
    Det känns bara inte bra på det sätt han uttrycker sig.
    Han är i andra fall en snäll och go kille med mycket kärlek och omtänksamhet. Han är självständig och har självförtroende.  

• Svar på tråden "Skjut mig i huvudet, jag är en olydig idiot"
  • Regnig måndag

Nonchalera uttrycken och låt honom gorma och gapa så mycket han vill i sitt eget rum där det "inte stör" någon.
    Självklart stör det men det kommer inte bli bättre om ni säger att han inte får.
    Så länge som uttrycken inte handlar om andra "jag skjuter dig för du är en idiot" tycker jag det ska bero.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Hur hantera?)
    Regnig måndag skrev 2013-01-24 19:59:47 följande:
    Nonchalera uttrycken och låt honom gorma och gapa så mycket han vill i sitt eget rum där det "inte stör" någon.
    Självklart stör det men det kommer inte bli bättre om ni säger att han inte får.
    Så länge som uttrycken inte handlar om andra "jag skjuter dig för du är en idiot" tycker jag det ska bero.
    Jo, vi gör så. Men det gör lite ont i hjärtat när han säger så. 
  • Regnig måndag
    Anonym (Hur hantera?) skrev 2013-01-24 20:01:13 följande:
    Jo, vi gör så. Men det gör lite ont i hjärtat när han säger så. 
    Det där är bara en förberedelse på vad som komma skall.

Allvarligt, börja tänka som ett barn. Han vet inte vad han pratar om utan säger något som ger uppmärksamhet för att han vet att det är mycket dåligt. Han förstår säkert intellektuellt att man dör om man får ett skott i pannan men sen tar det förhoppningsvis stopp eftersom troligen inte upplevt en massa tragedier så vet han omöjligt vad det egentligen betyder.

Sen när du börjat tänka som ett barn öva då upp färdigheten att inte ta saker personligt. För är det något de kan de små liven är att trycka ner en i skoskaften...

Ni kommer att ha massor av dagar när ni kan diskutera det här till leda men vänta tills han inte är upptagen av att befinna sig på tillväxt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Min 7-åring säger samma saker! Vi hanterar det som ni verkar göra men jag tycker att det är jobbigt att höra! Han kan säga saker som att han vill dö och att ingen bryr sig om honom Han är sån som tycker att antingen är allt superbra eller så är det skitdåligt, svart eller vitt, han har inte så mycket till mellanläge...

• Nothx

ignorera det oönskade beteendet så försvinner det

Svar på tråden "Skjut mig i huvudet, jag är en olydig idiot"