• Blingbling

9 missfall - sen fick jag veta varför

Liten fråga gällande Albyl Minior. Har läst att man inte ska ta mer än 1/4 del eller max 1/3 del av tabletten för att inte få för stor dos och skada ett ev foster. Ni skriver att man kan ta 1/2 tablett....det blir en styrka som är starkare än Trombylen.... * fundersam *

• Blingbling

Ok, nu vet inte jag exakt hur starkt Trombyl är, men en hel tablett Albyl Minior är 250 mg. En halv borde ju i så fall vara 125 mg. En fjärdedel landar på 62/63 mg och 1/3 dels tablett på ca 95 mg. Någon som kan/vet styrkan för Trombyl?

• Blingbling

Ok! Då verkar det vara lite mer än 1/4 dels Albyl Minior som gäller. Blir bara lite trassligt att dela den så, så jag fortsätter nog med 1/4 del. Fast jag läste nyss på nätet att om man är gravid får man inte överskrida 100 mg/dag och det är nog anledningen till att en del även kör 1/3 dels tablett. Fint, då har vi koll på det här...bra teamwork!

• Blingbling

Måste bara berätta att jag pratade i tel med en fertilitetsläkare i måndags. Jag nämnde att jag kör på 1/4 dels Albyl Minior och hen blev först nästan nervös och jag förstod att hen kollade upp vad den innehöll. Jag sa att det motsvarar ungefär en Trombyl och hen blev först tyst och sedan hörde jag att hen var chockat glad. "Hur vet du allt det här?!" sa hen. Jag hade ju tidigare sagt något mer tidigare som gjorde att hen blev förvånad över att jag visste en grej. Jag förklarade att det finns ett forum på nätet som man kan lära sig mycket på och att det ju faktiskt var kul att jag kunde lära läkaren något

• Blingbling
    MissHelena skrev 2013-03-18 21:34:48 följande:
    Hej Blingbling, jag har precis fått hem Albyl Minior men jag är inte helt säker på när jag ska börja med dem. Lite innan, på eller lite efter ÄL?   

Jag brukar ha koll på när exakt min ÄL är, så jag börjar en eller ett par dagar efter den. Det finns de som börjar exakt på ÄL, så någonstans där i krokarna är väl lämpligt. Läste faktiskt häromdagen att några börjar ännu tidigare och i princip kör hela cykeln för att få mer och lättare genomströmning av blodet till slemhinnan...men det har jag som sagt var bara läst på något ställe, de flesta kör från ÄL och framåt. MEN kom ihåg att du måste dela tabletterna och ta 1/4 dels tablett (några kör 1/3 del (ca 90 mg), vilket också funkar...bara man inte överstiger 100 mg) vilket motsvarar ca 65 mg. Tar man mer än 100 mg kan det skada fostret om man blir gravid.
  • Blingbling

MissHelena: Bra plan du lagt upp Men ååååhhh så tråkigt att det händer just på helgerna! Fattar att det är frustrerande... Gjorde en utredning fö ett år sedan i förebyggande syfte då jag passerat 40 år och min kille inte var redo att öppna dörrarna till bebisfabriken än. Den utredningen såg bra ut och inget var fel. I höstas fick jag med UL mätt mina follikar och de var tydligen både för få och små för att jag skulle kunna bli gravid utan extra hormoner, det var vad sjukvården kom fram till. Men då började jag käka tillskott och vitaminer (se min profil för mer info om det) för att jag inte ville belasta kroppen med några starka hormoner och blev efter mitt "gravid-recept" gravid direkt! Sedan så blev det MF i vecka 7 och två veckor senare var jag gravid igen. Ännu ett MF, nu i vecka 6. Så...att bli gravid är inget svårt (trots att jag är 42,5 år) då jag har ett väldigt bra AMH-värde...värre är det att i-n-t-e få MF. Men jag håller med dig om att det är tråkigt att höra att "det borde gå"... det är ju inga nyheter precis... Lite orolig blir man bara när man läser att om att ifall det har att göra med ett överaktivt immunförsvar så ska man INTE försöka om och om igen...när det är just det som den svenska sjukvården säger man ska göra...

• Blingbling
    che71 skrev 2013-03-19 06:14:57 följande:
    gravid 2-3 på clear blue idag så vi kanske kan våga tro på detta!! jag räknar "dagen efter mys" dvs 3/3 som ÄL, då blir det v4+2 idag Idag ska jag ta intralipid dropp o förhoppningsvis blodprover (remissen är försenad med posten) både blodstatus till Dr D o hcg till RMC för att se så detta är en ny graviditet o inte rester från missfallet för 5 veckor sen. Men det skulle väl inte visa gravid 2-3 då?

Hehe....fattar att det ibland är svårt att ta in att mn faktiskt är gravid, speciellt när man så nyligen haft ett MF...men jag skulle bli EXTREMT förvånad om det är "rester" det handlar om - det här är en "nyplantering"!!
  • Blingbling

Förlåt om jag lägger mig i er konversation här men TWH, nu blev jag intresserad när jag såg att du frågade Onelife ifall hon får sjukdomskänsla när hon blir gravid.... 

Under 2011 så är jag nästan 100% säker på att jag var gravid tre gånger och samtliga tre gånger så blev jag strax efter ÄL liggande i "influensa" i typ två-tre dagar...men jag hade inte den vanliga flunsan för det kändes inte alls på samma sätt och så försvann den snabbt igen...eller blev mindre och bara febern blev kvar efter dessa tre dagar. Jag hann aldrig testa ifall jag verkligen var gravid eller ej eftersom jag inte är den som testar i tid och otid (ville vänta till några dagar efter BIM), men när jag nu inte testade så har ju inte sjukvården fått något "bevis" på att jag var gravid, vilket gör att dessa tre mf inte räknas.

Sedan har jag varit gravid (testat plus) både i januari och februari i år och så fort jag blev gravid fick jag känslan av en blandning mellan feber och bakfylla...

Gissar att du är insatt i det här med immunförsvaret och det är nästan så jag börjar undra om det är det som kan vara problemet för mig också nu.... Men vet du något om ifall det kan vara immunförsvaret som kan vara problemet om man får sjukdomskänsla när man blir gravid? 

• Blingbling
    OneLife skrev 2013-04-02 11:32:51 följande:
    Japp..knaprar albyl, fiskolja, folsyra och en multivitamin om dagen! Går in i v 7 idag...nervkittlande! Försöker tänka positivt och på vad som var annorlunda denna gången..har aldrig fått så starka grav test som jag fick och har aldrig kommit såhär långt! Så något är det som är annorlunda denna gången... Håller alla tummar och tår för oss!  Imorgon ska jag träffa Leif..ska bli spännande och se vad han säger! 

Kul att du fått så starka testresultat - grattis till det Nyfiken på vilken fiskolja du äter och hur stark dos av fiskolja man bör ta för att det ska göra någon nytta?
Svar på tråden 9 missfall - sen fick jag veta varför