• che71

9 missfall - sen fick jag veta varför

TWH
    Hur många IL dropp har du fått hittills?

Vid vilka tider i cykeln fick du dropp INNAN du blev gravid?

Hur snabbt har det blivit bestämt att du behöver nytt dropp, jag menar hur många dagar har man på sig att boka tid samt hur ofta o när efter IL droppen ska man ta FBC prover?
    Är det OK om det slår på 1-2 dagar med droppen eller måste det vara exakt på dagen som Dr D vill?

Är lite orolig för jobbet, men jag jobbar kväll någon dag i veckan o ibland har jag ledig vardag så det borde gå att tajma in utan att behöva ta ledigt 2 timmar från jobbet för ofta?!

Jag vet att det kan vara olika pga vad proverna visar på just mig, men jag bara undrar hur det var för dig.

Snart åker vi...1 vecka o 1 dag kvar till Aten..Dr D på månd 11/3
    Så spänd av förväntan o nervös.Drömmer

• che71
    TWH skrev 2013-02-27 21:30:19 följande:
    Jag fick il tre veckor innan äl, då jag gjorde en ivf som misslyckades. Jag fick i ordinering attta il dag 10 i naturlig cykel. Jag tror det är bra att ha il i kroppen när man ägglossar för då blir inte ägget angripet av immunförsvaret - och vissa påstår också att il påverkar äggens kvalitet. Sedan beställde jag il så fort jag misstänkte att jag var gravid (utan att veta) MEN har man tagit dag 10 i cykeln kan man vänta tills dess att man plussar. Första månaden fick jag il tre gånger, vilket är mycket jämfört med de andra tjejerna. Vi har ju olika immunfel, jag har förhöjda nk celler. Jag har fått totalt fem st nu (då räknar jag inte med den jag fick veckor innan äl), och är i v 16. Jag fick il idag men då hade det gått sex v sedan sist. För mig har det viktigaste varit de första veckorna och då har jag behövt boka il med någon/några dagars varsel. Det går alltid bra att vänta någon dag men jag tycker du ska förbereda chefen om du plussar att du måste kunna få detta några ggr första månaden. Dr D kommer att berätta vad som gäller för just dig. När du kommer hem så kan du berätta så kan vi hjälpas åt så du får rätt hjälp, allt beror ju på vilken diagnos du får🌺
    Tack för svar!!
    Men när efter IL dropp ska FBC tas alltså? Är det alltid samma antal dagar efter dropp?
    Hur snabbt får du svar på proverna o så mailar du de till Dr D o sen svarar han efter någon dag hur du ska fortsätta eller?
    Predniosolon o Fragmin tar du det o hur mycket?

Hoppas jag får mens i Aten!! Låter knäppt men det hade passat så bra sen med jobbkvällar o möjligheter att få dropp.
  • che71

TWH
    en fråga till:
    Jag ska få IL dropp i Aten 11/3, men sen tar det ju 1-2 veckor innan USA proverna är färdiga.
    Men efter det första IL droppet- behövs det FBC hemma i Sverige då också eller blir det inte aktuellt förrän efter dropp nr 2 ?

Jag är lite orolig för jag har ju inte hittat en läkare som kan sköta remiss till blodprov o förhoppningsvis kommer jag i kontakt med en i nästa vecka, men hinner ju inte träffa den läkaren innan Aten.
    Jag menar om Dr D behöver FBC snabbt efter Aten eller om jag behöver nytt IL dropp runt dag 10 i cykeln o OM det infaller innan USA proverna är färdiga.

Fick du med dig en instruktion om IL dropp att visa i Sverige för läkare o ssk som ska sätta droppet, jag menar någon slags ordination?

För vi vill ju inte vänta ännu längre med att försöka bli gravid igen. Så fort mensen kommer igång efter MF börjar jag räkna o vänta på ÄL!
    Kram

• che71
    TWH skrev 2013-02-27 22:31:02 följande:
    Che, jag tar alltid fbc fem dgr efter il, det går bra 5-7 dgr efter. Jag tror han kommer att vilja ha ett fbc fem dgr efter Aten för att se hur ditt blod reagerar. Om du inte får hjälp så har jag ett privat alternativ dit du kan vända dig för fbc, det kostar 300 sek - om du inte får tag på läkare. Ja, jag mailar provsvaren så svarar han, inom ett dygn. Han skriver en ordinering som jag visar i Sverige, glöm inte att be om det - han kan skicka den på mail också. Jag tar prednisolon 15 mg, fragmin (5000), trombyl, fiskolja folsyra (fiskolja o folsyra tycker jag du ska ta redan nu)😃
    Tack!!!
    5 dagar efter Aten är en lördag, så jag hoppas det går bra på måndagen istället.

Jo jag har börjat med Fiskolja o folsyra tar jag ju sen 3 år tillbaka.

Bra - jag ska be att han skriver en utförlig ordinering!!

Din privata läkare- var finns han/hon? (Hoppas i Malmöl!)
    Kram
  • che71
    TWH skrev 2013-02-27 22:25:04 följande:

Tack, jag uppdaterar gärna💝 i måndags så försvann i stort sett alla mina graviditetssymptom, vi häll på att svimma av oro såklart, vi bokade akut ul m hjälp av barnmorskan. Till vår lättnad så såg allt fint ut, är nu 15+3, och bebisen sprattlar runt och växer som den ska. Puh! Spökveckor kallas det ju men med så många mf bakom sig så uppskattar man inte att symptomen försvinner😃
    Skönt att allt var bra!!!
    Mår du illa eller vilka symptom har du annars?
  • che71
    OneLife skrev 2013-03-05 10:52:46 följande:
    Nu har jag äntligen fått mina svar..precis som förra utredningen så visar det inget fel!
    Fick besked att ringa Leif Matthiesen när jag får plus nästa gång. Men gör man inget innan? Kan jag inte göra något NU? Jag har lite svårt för att bara sitta och vänta..  

Alla gångerna har jag bara hunnit veta att jag varit gravid i ett par dagar och sen har det kommit ut.. som sist, på lille julafton, så var där fan ingen som jobbade och ville hjälpa mig. Tänk så får jag plus en fredagkväll nästa gång..jag kan inte vänta tills på måndagen..då är det försent!

Läkaren jag pratade med sa att jag kunde vara med i Leifs studie där man skriver ut Innohep.."Men det är inte förräns runt v 7 som man sätter inte det..." Nä men så bra! Jag har ALDRIG kommit till vecka 7 så vafan ska det hjälpa mig??! Sen hade hon inte så mycket mer att säga mer än att "kom tillbaka när du är gravid igen..."

VAD SKA JAG GÖRA NU?!   
    Kram till dig
    Jag har inga svar, vi misslyckas också hela tiden, fast jag hinner ju komma några veckor in i graviditeten innan MF.
    Inte för att det hjälper, 3 veckor med Fragminsprutor nu sist till ingen nytt, bara en massa blåmärken på magen, det blev ju ändå MF i vecka 8.Obestämd

Men nu ska vi ta saken i egna händer o bekosta en utredning i Aten.
    Fundera på det ?!
    De tar prover där som inte görs i Sverige.Immunologiska tester.
    Kram
  • che71
    OneLife skrev 2013-03-05 13:26:15 följande:
    Kram till dig med Che71 :)

Ja, jag funderar skarpt på att söka mig utomlands! Blir så fundersam när man läser att man INTE ska försöka om och om igen...men sen säger läkarna bara "kom tillbaka när du är gravid igen.."  

Tas det inga immunologiska tester alls i Sverige?

Fan..kom på i efterhand att jag aldrig frågade något om mina provsvar..bara godkände när hon sa att allting såg bra ut..man kommer alltid på sånt i efterhand.. :(     Vet ju knappt vad dem testade för något, förutom sköldkörteln..

Hoppas du får hjälp utomlands iaf! Jag följer din lilla resa och håller tummarna! :)  
    Jo de testar en del, det vanligaste, men inte alls så mycket som Dr D tex.
  • che71
    OneLife skrev 2013-03-05 16:29:40 följande:
    Ok, jag förstår.

Men finns det inget man kan ta från äl som kanske hjälper?
    Måste man vänta tills man fått ett plus? För mig känns det som att det redan är försent då.. :(

Känner mig helt uppgiven eftersom än en gång så sitter man här efter att ha kämpat med läkare utan att ha fått någon egentlig hjälp... :*(        
    Jag vet inte. Det enda jag har fått är Fragmin o det började jag med efter plus.
    Men jag tror att Dr D vill att man tar Fragmin o Trombyl o Prednisolon innan plus, kanske från ÄL.
    Men min läkare här på RMC vill inte ge mig Prednisolon.
    I Aten ska jag få intralipid dropp o det ska man ha flera gånger sen både innan o under graviditet, om det nu är immunförsvaret som trilskas.
    Jag har också börjat med Fiskolja (Eskimo) från apoteket, ska visst vara bra.

Jag var också helt uppgiven, klockan tickar...jag fyller 42 i sommar.
    Men det här med Aten gav mig nytt hopp.Glad
    Kram
  • che71
    OneLife skrev 2013-03-05 17:30:37 följande:
    Ja, ok..så då finns det saker som man ska ta ibland innan plus.
    På något sätt kan jag hoppas på att det är immunförsvaret så vi kan få hjälp..
    Efter 9 missfall, alla innan v6, så känns det som att kroppen stöter bort det.

För psykets skull hade det nog känts bra att man medicinera sig med något innan man ev blir gravid igen.
    För i dagsläget blir det så att man väntar ett missfall och inte ett barn.

Men Aten lockar verkligen nu!

Jag läser en bok "Is your body baby friendly" av Alan Beer, han som började med immunobehandling.
    OM man har immunologiska orsaker till MF så förvärras de för varje graviditet/missfall, så när svenska läkare säger " försök igen, bättre tur nästa gång",så har de helt fel!Skrikandes
  • che71
    OneLife skrev 2013-03-05 19:15:43 följande:
    Ja, jag har också hört det..därför känner man sig så kluven att fortsätta försöka innan man fått någon hjälp..

Kan man inte testa sig om man har immunologiska problem i Sverige? Gör dem det inte ens om man ber om det?

Ska köpa den boken och läsa =)

Vi åker på fredag.

Jag frågade i telefon med "min" läkare på RMC, hon som gjorde missfallsutredningen, redan efter förra missfallet om inte immunförsvaret kunde vara boven, om det fanns fler prover eller om jag kunde få prednisolon men det fick jag inte. Hon skyller bara på sämre ägg pga ålder.Obestämd
Svar på tråden 9 missfall - sen fick jag veta varför