Ja det är skönt att veta att det är bra iaf. Ok, då har ni lite väntan kvar :/ det som är jobbigast ja. Vi ska ju eventuellt starta utredning i maj, när sonen är 2,5 år. Barnpsykologen sa att det är inte ens säkert han får en diagnos eftersom det är ganska många kriterier man ska uppfylla för att få diagnos. Så man ska inte vara orolig och rädd inför utredning sa hon. Det kan ju låta ganska stort och oroande, det tycker jag iaf.
Något som jag också tycker är jobbig är folk runt omkring oss, familj, släkt. Dom verkar ta så lätt på det, när jag som förälder tar det ganska tungt och allvarligt. Visst, jag försöker att också ta det som det kommer men jag kommer ju bli otroligt ledsen om det skulle visa sig att sonen har autism. Missförstå mig rätt, jag älskar ju honom precis lika mycket oavsett med eller utan autism, men det är ju inget man önskar åt sitt barn :(
Men det är precis som att dom drar öronen åt sig, iaf dom som har barn som inte har någon/något försening (funktionshinder). Dom säger t.ex. Ja men det löser sig och det , eller så säger dom inget alls. Dom kan diskutera allt annat men den biten, om att sonen eventuellt skulle kunna ha autism, eller något annat hinder, nämner dom inte. Och tar man själv upp det så säger dom bara, ja usch, det skulle ju vara tråkigt om det är så. Det är precis som att det inte bekommer dom, utan så länge det inte är deras barn som är drabbade så spelar det inte så stor roll. Jag blir så ledsen. Ibland tror jag bara det är mig det är fel på som reagerar på det sättet.
Något som också är jobbigt är att träffa andra som har barn som redan pratar, eller kommer bort på släktkalas och folk kommenterar, kan han inte prata än? varför gör han si, varför gör han så? Precis som dom måste analysera honom hela tiden. Det finns ju barn som inte börjar prata förrän dom är mellan 3-4 år. Men det är så olika och alla barn kan så olika mycket.
Ja, denna väntan och undran, det tär på en. Det är så mycket som hänger på just det här med att han ska prata. T.ex det här med potträning. Hur förklarar man för ett barn varför han ska sitta på pottan mm om han inte verkar förstå. Han förstår ju lite av det vi säger men långt ifrån allt. Han kommer ju med största sannolikhet bli arg och ledsen om vi sätter honom på¨pottan och han inte förstår varför och vad vi säger :/
Jag vill ha svar nu, det hade varit skönt!