• Anonym

Fördel vid eventuell vårdnastvist?

Jag och min man skall skilja oss. Vi har en dotter på 2,5 år.

Skilsmässan är på min mans initiativ medan jag tycker att vi borde kunna reda ut vad som är fel och försöka rätta till det som vi inte är lyckliga med. Jobba på relationen helt enkelt ( vilket vi inte har gjort på mkt länge). Jag anser att det är bådas fel att det inte varit bra det senaste men jag tycker absolut att det borde gå att göra ngt åt....Det tycker inte han.=(

Hur som helst...Jag har varit tvungen att flytta. Han bor kvar i huset. Jag har köpt ett nytt hus och vi har vår dotter varannan vecka. Vi samarbetar bra hittills men nu står vi inför ett dilemma och enligt mig ett mycket stort problem.

Jag vill att min dotter skall vara skriven hos mig. Det finns två anledningar till det 1: Känslomässigt. Jag vill inte detta. JAG vill inte skiljas. Jag vill inte leva halva livet utan min dotter och det skulle kännas som att hon inte bor hos mig på riktigt om hon inte är skiven hos mig helt enkelt. Känslan när jag tänker på det är fruktansvärd. Svårt att beskriva. Anledning 2: Praktiskt. Jag vill att hennes post skall gå till mig. Kallelse till tandläkare, brev från skolan etc etc.. Jag vill inte ha andrahandsinfo av mitt ex o lita på att han förmedlar all info till mig. Jag VET att jag har mycket bättre koll på sådana saker och det vet han också.

Men han vill alltså inte låta henne vara skriven hos mig. Han tror nämligen att det skall ligga honom i fatet vid en eventuell vårdnadstvist OM det skulle uppstå en sådan någon gång i framtiden. Han menar att han redan är i underläge som pappa och om hon är skriven hos mig så får jag ännu en fördel. Stämmer det tror ni???

Tacksam för era tankar kring detta.

• Svar på tråden Fördel vid eventuell vårdnastvist?
  • Anonym

Den barnet är skriven hos har ofta fördelar Ja.

• Anonym

Varför är det så tror du?
    Det är ju egentligen bara en formalitet. Hon bor ju lika mycket på båda ställen.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-25 10:37:31 följande:

Det är ju egentligen bara en formalitet. Hon bor ju lika mycket på båda ställen.

Nej, för enligt lagen ska barn vara kvarskrivna hos den som bor kvar i det tidigare gemensamma hemmet, om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna. Så du får acceptera att hon är skriven hos pappan, och som du skriver så är det bara en "formalitet" i övrigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-25 10:40:18 följande:
    Nej, för enligt lagen ska barn vara kvarskrivna hos den som bor kvar i det tidigare gemensamma hemmet, om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna. Så du får acceptera att hon är skriven hos pappan, och som du skriver så är det bara en "formalitet" i övrigt.
    Det stämmer inte!
    jag skilde mig från min man, jag flyttade med barnet. och hon skrevs hos mig.

nu har han flyttat till en annan stad och kan max få varannan helg. just för hon är skriven hos mig och har bott hos mig i 4 år. så han kommer ALDRIG få varannan vecka där han bor nu.

däremot flyttar han tillbaka kan det bli tal om varannan vecka. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-25 10:37:31 följande:

Nej skulle ni börja bråka om vårdnaden så är det den som barnet står skriven hos som man går efter.
  • Kjell2

Om ni har vv och gv just nu så blir folkbokföringen mest en formalitet. Låt saker landa lite och starta inte en massa bråk och konflikter kring det. Lägg fokusen på att få ett fungerande samarbete och en bra miljö för ert barn.

En idé kan vara att ni promenerar över till familjerätten och fastställer ett umgängesschema på vv. Så att grundreglerna finns där och ni vet vad ni har att följa. Om ni sen vill flytta/byta lite på dagar och är överrens så går det utmärkt.

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-25 10:44:34 följande:
    Det stämmer inte!

nu har han flyttat till en annan stad och kan max få varannan helg. just för hon är skriven hos mig och har bott hos mig i 4 år. så han kommer ALDRIG få varannan vecka där han bor nu.

Det funkar om man är överens. Sedan undrar jag över att du skriver att barnet har bott hos dig i fyra år.. Då hade ni aldrig vv?
    Först o främst blir barnet skrivet där barnet har sin mesta dygnsvila. Om man har ungefär lika mkt hos vardera föräldern så säger lagen att först o främst skall barnen vara skrivna i ursprungsbostaden om det är möjligt.

Så här säger lagen om folkbokföring av barn med växelvis boende.

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    1 Om ngn av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk,  i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

Det är bara att läsa Skrattande
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177cc2.pdf

• Brumma
    Brumma skrev 2013-01-25 11:05:49 följande:
    Det funkar om man är överens. Sedan undrar jag över att du skriver att barnet har bott hos dig i fyra år.. Då hade ni aldrig vv?
    Först o främst blir barnet skrivet där barnet har sin mesta dygnsvila. Om man har ungefär lika mkt hos vardera föräldern så säger lagen att först o främst skall barnen vara skrivna i ursprungsbostaden om det är möjligt.

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk,  i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177...

s  70-71 står det om detta.. men det finns massor av intressant läsning i resten av dokumenet..
  • Anonym
    Brumma skrev 2013-01-25 11:05:49 följande:

www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177...

Ja nej jag flyttade, tog barnet med mig, han vägrade ha umgänge och på den resan är det.

Pappan flyttade runt konstant och i den lägenheten hade vi bott i 3 mån innan jag valde att ta barnet och flytta till ett permanent boende. inget snack om saken,
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-25 10:44:34 följande:
    Det stämmer inte!

Det stämmer absolut, när en förälder bor kvar, och när man har varannan vecka. Du skriver om ett helt annat scenario än vad ts beskriver.
Svar på tråden Fördel vid eventuell vårdnastvist?