• Anonym (IVF 2)

Om jag äter enligt VV medan jag ruvar. Kan det orsaka missfall?

Jag har gått ner 40 kilo med viktväktarna och väger just nu 96 kilo. Har under hela behandlingen för IVF ätit enligt VV och stått still i vikt tills jag började med sprutorna då jag gick upp 2 kilo (går alltid upp 2 kilo innan ägglossning). 
    Hur som helst. På måndag ska ett embryo tillbaks och jag undrar nu om det är skadligt att fortsätta räkna points och vara noggrann med vad jag stoppar i mig även under ruvningen eller kan det skapa missfall? 

• Svar på tråden Om jag äter enligt VV medan jag ruvar. Kan det orsaka missfall?
  • silhuett

du bör inte lägga någon tyngd vid mitt svar eftersom jag egentligen inte har erfarenhet eller kunskap. Men rent logiskt känns det som att det borde gå utmärkt så länge du får i dig rätt näringsämnen och rätt mängd energi.
    Det är ju dessutom lättare att bli gravid om man inte är överviktig.

• blanchen

Jag tror att Viktväktarna själva inte rekommenderar att man äter enligt deras program när man är gravid. Men det är inget som säger att du inte kan vara noga med vad du stoppar i dig ändå. Läs på Livsmedelsverkets hemsida om hur du bör äta när du är gravid och komplettera med motion, så hamnar du nog på ungefär samma pointsantal.

www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/

• Anonym
    blanchen skrev 2013-01-25 10:47:36 följande:
    Jag tror att Viktväktarna själva inte rekommenderar att man äter enligt deras program när man är gravid. Men det är inget som säger att du inte kan vara noga med vad du stoppar i dig ändå. Läs på Livsmedelsverkets hemsida om hur du bör äta när du är gravid och komplettera med motion, så hamnar du nog på ungefär samma pointsantal.

www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/g.../
    Viktväktarna skriver själva att deras program inte är avsett för gravida kvinnor.
  • Anonym (IVF 2)

jag tycker inte om tanken att bara släppa all kontroll vad gäller mat och hur kan det skada att äta enligt jämnviktsprogrammet? Man svälter sig aldrig med VV

• silhuett

Med tanke på hur många som mår illa och knappt kan äta alls, så känns det inte som att viktväktarna skulle vara ett DÅLIGT alternativ.. I alla fall inte för en normal-fertil kvinna.

• Anonym
    Anonym (IVF 2) skrev 2013-01-25 10:54:00 följande:
    jag tycker inte om tanken att bara släppa all kontroll vad gäller mat och hur kan det skada att äta enligt jämnviktsprogrammet? Man svälter sig aldrig med VV
    Som ett par tidigare skrivit; vv rekommederar inte att gravida följer deras program och då skulle jag personligen lyssna på det för deras program. Det kanske inte är någon fara, men vem vill ta risken? 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (IVF 2) skrev 2013-01-25 10:54:00 följande:
    Du ska inte äta enligt deras viktminskningsprogram. Det är en jättedålig idé att banta när man är gravid! Jag äter själv enligt viktväktarna just för att jag ville bli gravid igen och inte vara så tung under tiden. Nu har jag blivit gravid tidigare än vi hade tänkt och jag har 20kg kvar till målvikten (92kg nu, började på 123). Jag har en grav hetsätningsstörning och är rädd att förlora kontrollen och gå upp mycket under graviditeten. Så jag tänker äta enligt hålla-vikten. Då äter man 6 PP mer än det man får när man ska gå ned, plus att jag tänker vara noga med att äta upp de poäng jag tjänar när jag tränar. Då givetvis med bra mat och nyttiga mellanmål och inte med godis etc. Helt enkelt använda viktväktarnas recept och checklista men hela tiden hålla koll så att jag inte går ned, eller upp, i vikt.
  • Anonym (IVF 2)
    Anonym skrev 2013-01-25 10:59:34 följande:
    Som ett par tidigare skrivit; vv rekommederar inte att gravida följer deras program och då skulle jag personligen lyssna på det för deras program. Det kanske inte är någon fara, men vem vill ta risken? 
    Jo jag vet, men jag förstår inte. 
    Jag äter på en dag med VV:
    Frukost: Råggröt med lågkalori lingonsylt och 0,5 dl lättmjölk. Kaffe med 1 dl lättmjölk
    Mellanmål: Banan
    Lunch: Gårdagens middag, exempelvis 40 gram ris med kycklinggryta och rivna morötter
    Mellanmål: Finncrisp med något lätt pålägg. Kaffe med 1 dl lättmjölk
    Middag: Exempelvis chili con carne med riven vitkål

Det är, i mina ögon, inte lite mat. 

• Anonym (IVF 2)
    Anonym (Hanna) skrev 2013-01-25 11:03:37 följande:
    Du ska inte äta enligt deras viktminskningsprogram. Det är en jättedålig idé att banta när man är gravid! Jag äter själv enligt viktväktarna just för att jag ville bli gravid igen och inte vara så tung under tiden. Nu har jag blivit gravid tidigare än vi hade tänkt och jag har 20kg kvar till målvikten (92kg nu, började på 123). Jag har en grav hetsätningsstörning och är rädd att förlora kontrollen och gå upp mycket under graviditeten. Så jag tänker äta enligt hålla-vikten. Då äter man 6 PP mer än det man får när man ska gå ned, plus att jag tänker vara noga med att äta upp de poäng jag tjänar när jag tränar. Då givetvis med bra mat och nyttiga mellanmål och inte med godis etc. Helt enkelt använda viktväktarnas recept och checklista men hela tiden hålla koll så att jag inte går ned, eller upp, i vikt.
    Jag trodde vv jämnviktsprogram låg på 32 points. Är det inte så?
  • Anonym
    Anonym (IVF 2) skrev 2013-01-25 11:04:04 följande:
    Jo jag vet, men jag förstår inte. 
    Jag äter på en dag med VV:
    Frukost: Råggröt med lågkalori lingonsylt och 0,5 dl lättmjölk. Kaffe med 1 dl lättmjölk
    Mellanmål: Banan
    Lunch: Gårdagens middag, exempelvis 40 gram ris med kycklinggryta och rivna morötter
    Mellanmål: Finncrisp med något lätt pålägg. Kaffe med 1 dl lättmjölk
    Middag: Exempelvis chili con carne med riven vitkål

Det är, i mina ögon, inte lite mat. 

Man behöver kanske inte förstå, det räcker kanske med att de som utformat metoden säger att det inte passar för gravida? 
Svar på tråden Om jag äter enligt VV medan jag ruvar. Kan det orsaka missfall?