Flytta från Göteborg till pytteort med 9000 invånare?
Ser att det är en gammal tråd, men eftersom frågor kvarstår så svarar jag hur vi har gjort:
Vi bodde i större stad och flyttade med barn till mindre.
I början var det svårt, för man är van att fundera: Hm, vad är jag sugen på just nu? Lax - då handlar jag!
Men när vi lärt oss att skriva listor med vad som behövs (börjar ta slut) och sådant man är sugen på och som håller i frys eller skafferiet, så man har det hemma nästa gång man är sugen - då insåg vi att vi hade tagit bort en stor del av vardagsstressen.
Det var otroligt stressande att ha valmöjligheter och kunna gå och handla 5 ggr på en dag (frukost? vi köper frallor!, fika - har vi frukt? handlar lite snabbt..., lunch - vad ska vi äta?, kvällsmat - vad är vi sugna på? kväll - hade det inte varit gott med lite...)
Nu har vi matlista eller saker hemma för att kunna laga några standardrätter (korv, tacos, soppa, pannkaka osv) och så lagar vi något vi kan göra.
Vi bor dessutom för mindre än halva priset jämfört med lägenhet eller bostadsrätt i stora staden, och hus ska vi inte tänka på vad det hade kostat i storstan!
VI sparar varje månad på ett resekonto, så tar vi en kortvecka eller långhelg varje vår och höst i Sthlm, Gbg, Köpenhamn, eller så. Bara tar tåget dit, bor på hotell, passar på att gå på museum osv.
(Ja, nu när vi har fler barn och dessutom har "vant av oss" så åker vi inte så ofta längre)
De pengar man inte behöver lägga ut på att leva dyrt i storstan gör att man kan åka dit och njuta av ledighet + fickpengar + nöjen osv.