Min bebis vägrar äta, BVC ordinerar nattlig svält!!!
Detta är vårat tredje barn, en underbar gosse på snart 8 månader. Precis som med våra andra två har jag ammat honom i sängen och han sover hos mig. Ett medvetet val av både mig och hans pappa. Vi vill ha det så och det har funkat finfint. Amningen har gått så himla bra och lillen har vuxit och gottat sig. Började krypa, sitta och stå redan vid sex månader så han gör av med mycket energi. Men han är inte alls intresserad av mat. Han kan smaka litegrann, men tappar fort intresset. Äter gärna skorpa, kex och fil. Nyfiken på våran mat, men tappar som sagt intresset. Välling funkar inte alls. Har provat allt med stort tålamod.
Så var vi på BVC igår och hans viktkurva hade så klart gått ner. Det var jag ju beredd på. Men jag var inte beredd på sköterskans reaktion och strikta uppmaning. Lillen skall sova i egen säng!!!! Nattamningen skall upphöra!!!! Ett barn i hans ålder skall sova mellan 23-06.00 utan något alls, inte ens vatten. Ok att amma någon enstaka gång om det verkligen kniper, annars... NEJ. Hon sa att jag skulle förbereda storasyskonen på att han kommer att bli väldigt ledsen och gråta hela nätterna, men att han måste vara utan bröstet för att få igång aptiten på dagen... Usch, tänkte jag bara... Dessa förbannade kurvor. Han mår ju BRA! Och han smakar ju på mat varje dag och det går långsamt bättre... Jag tänker att det lossnar av sig självt och tänker f-n inte plåga livet ur honom och slita honom ur min säng och från mitt bröst. Vad tycker ni? Någon som känner igen sig? Hade inte detta bekymmer med mina andra två och vill gärna höra hur andra i samma situation tagit sig ur. Kan tillägga att vår BVC-sköterska är en bra och kompetent person som jag har stor respekt för, men här är vi inte alls överens.