• LyckligaLee

Min bebis vägrar äta, BVC ordinerar nattlig svält!!!

Detta är vårat tredje barn, en underbar gosse på snart 8 månader. Precis som med våra andra två har jag ammat honom i sängen och han sover hos mig. Ett medvetet val av både mig och hans pappa. Vi vill ha det så och det har funkat finfint. Amningen har gått så himla bra och lillen har vuxit och gottat sig. Började krypa, sitta och stå redan vid sex månader så han gör av med mycket energi. Men han är inte alls intresserad av mat. Han kan smaka litegrann, men tappar fort intresset. Äter gärna skorpa, kex och fil. Nyfiken på våran mat, men tappar som sagt intresset. Välling funkar inte alls. Har provat allt med stort tålamod.
    Så var vi på BVC igår och hans viktkurva hade så klart gått ner. Det var jag ju beredd på. Men jag var inte beredd på sköterskans reaktion och strikta uppmaning. Lillen skall sova i egen säng!!!! Nattamningen skall upphöra!!!! Ett barn i hans ålder skall sova mellan 23-06.00 utan något alls, inte ens vatten. Ok att amma någon enstaka gång om det verkligen kniper, annars... NEJ.  Hon sa att jag skulle förbereda storasyskonen på att han kommer att bli väldigt ledsen och gråta hela nätterna, men att han måste vara utan bröstet för att få igång aptiten på dagen... Usch, tänkte jag bara... Dessa förbannade kurvor. Han mår ju BRA! Och han smakar ju på mat varje dag och det går långsamt bättre... Jag tänker att det lossnar av sig självt och tänker f-n inte plåga livet ur honom och slita honom ur min säng och från mitt bröst. Vad tycker ni? Någon som känner igen sig? Hade inte detta bekymmer med mina andra två och vill gärna höra hur andra i samma situation tagit sig ur. Kan tillägga att vår BVC-sköterska är en bra och kompetent person som jag har stor respekt för, men här är vi inte alls överens.

• Svar på tråden Min bebis vägrar äta, BVC ordinerar nattlig svält!!!
  • Annelie 76

Jag har funderat mycket på det här med maten sen min kille började äta. Han är nu 15 månader och äter en del mat men får mest ersättning fortfarande. Detta för att jag märkt att mycket av den riktiga maten kommer ut osmält (grönsaker främst). Om maten kommer ut likadan som den gick in får han ju ingen näring av den... Det har fått mig att tro att barnen är gjorda för att äta bröstmjölk/ersättning länge, mycket längre än som rekommenderas. Det är det enda jag med säkerhet kan säga tas upp i hans kropp, varför ska jag då sluta med det bara för att nån tycker det?

Behöver jag säga att BVC-tanten höll på att få krupp när jag sa att han får ersättning fortfarande? Men jag väljer själv att ge det som är mest näringsrikt och som jag vet att han äter... Han får dessutom en flaska på senkvällen vid 11 så han klarar natten, detta gillades inte heller men det bryr jag mig inte om.

Gör det du tycker själv är bäst och håll koll på vikten. Eller snarare, orken. Orkar han göra allt han vill så får han i sig den näring han behöver även om vikten går ner lite.     

• cosinus

Håller du inte med skit i vad hon säger då.

Hade han inte haft amningen hade han säkert ätit mer mat. Min egen trea vägrade äta något annat när jag var hemma så han helammades till 7.5 månad när jag började jobba. Fortsatte sen äta 2 ggr på natten just för att han var liten (låg på absolut nedersta kurvan och vägde väl kring 6 kg då) och ammade även övrig tid då jag var hemma.

Min grannes tjej vägrade äta alls tills hon slutade amma vid 10 månader och då började hon äta bra på bara några dagar.

Men om du orkar amma nätterna igenom, om han är glad och nöjd o s v så gör som du vill. Jag hade nog försökt mig på en kompromiss. Försöka minska nattamningen för att se om han går få i t ex gröt på morgonen när han är utvilad men ändå lite hungrig men inte ta bort det helt, iaf inte abrupt.

• Mandelskorpan

Hur ligger han på kurvan? Ofta ligger ammade barn över kurvorna första halvåret, så kallad amningspuckel, då kan det plana rejält mellan 6-12 mån utan att det gör så mycket. I alla fall vår BVC har varit nöjd om de hållit sig i den "kanal" som de föddes. Tar han ersättning? De måste ju inte äta mat. Upp till 12mån är det OK med amning och/eller ersättning enl. vår läkare.

• hannis

Lyssna på din egen instinkt! BVC-tanterna är ju helt hysteriska vad gäller amning nattetid och introduktion av mat.

Skit i tanten och gör som du själv känner är bäst. Pojken kommer att äta tids nog och mår ju bra precis som du säger.

• Flickan och kråkan

Vet du vad. Jag tycker att du ska ta din BVC-sköterskas råd med en nypa salt. Min yngsta ammade uteslutande tills han var drygt 8 månader - han var totalt ointresserad av annan mat tidigare, smakade inte ens - och vår barnläkare tog det med fullkomlig ro. De äter när de är redo var vad hon sa. Så länge de mår bra är det ingen fara.

Båda mina pojkar har dippat viktmässigt efter halvåret. Den som dippade mest var den som åt vanlig mat.

Vi samsover länge. Vi sover fortfarande tillsammans med både vår 5-åring och snart 4-åring i stooooor säng. Vår BVC-sköterska har börjat ändra uppfattning numera. Hon är liksom van vid att vi sjalar och samsover och får fullkomligt normala barn ändå .

Svälta små barn för att få dem at äta ska man dessutom ALDRIG göra. Vi hade andra matsvårigheter med vår äldsta när han var lite äldre och bollade tankar med psykolog. Och som sagt, det sista man ska göra är att tvinga vad gäller mat. 

• La Lola

Är de helt pantade?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Flickan och kråkan

Glömde:

Det finns ytterligare ett kapitalfel i din BVC-sköterskas råd. För många barn är inte nattamning i den åldern matrelaterat, utan handlar om insomningshjälp, trygghet m.m. Jag slutade nattamma min yngsta i den vevan medan han fortfarande ammade uteslutande och han ammade inte mer dagtid för det. Det var mer snuttande än rejäla matintag på natten.  

• Alisa

Dumheter.
    Han ammar men är skeptisk till annan mat/tröttnar och BVCs tips är att minska amningen??!! 

Det är väl mycket bättre att han har sin basföda i amningen medan han sonderar den övriga mat-terrängen?  Glad

• frökenelisabeth

Vår son är drygt åtta månader och inte heller jätteintresserad av mat. Men det blir bättre och bättre, framförallt när han fixar att äta mer på egen hand. Ammar fritt nattetid och jag tänker inte heller svälta ut honom. Maten ska inte bli en maktkamp! Tycker ni gör helt rätt i att följa magkänslan, och så skönt att läsa här och se att så många håller med!

Svar på tråden Min bebis vägrar äta, BVC ordinerar nattlig svält!!!