Kan man äta pizza med salami?
Som rubriken lyder, kan man äta en pizza med salami på när man är gravid?
Har sånt sug men har för mig att salami är kallrökt, går det att äta när det är tillagat på pizzan?
Som rubriken lyder, kan man äta en pizza med salami på när man är gravid?
Har sånt sug men har för mig att salami är kallrökt, går det att äta när det är tillagat på pizzan?
Jag bruka äta det är gravid i v 26
På gravidsidor står det att man ska frysa det i tre dygn innan man äter det.
Det som kan hända är att salamin kan innehålla listeriabakterier. De dör i frysen men inte lika lätt i värme. Listeria kan leda till att fostret dör. Men listeria är inte en sjukdom som bara drabbar gravida, utan även icke-gravida drabbas av den och får då blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation.
Det du kan fråga dig är: känner du någon som någonsin har drabbats av listeria? Risken är extremt liten men dödligheten är hög om man drabbas, så bedöm själv om salamipizzan är värd det eller inte.
Det är ju just det som gör mig osäker, anledningen att man ska frysa är ju just att man inte vill hetta upp kallrökta grejer, men det framgår inte om det funkar lika bra att laga till dem som att frysa dem. :p
Den upphettas väl på pizzan?
Eller läggs den på när pizzan tagits ut ur ugnen?
Den gräddas på pizzan, är väl 10 minuter i ugnen, ingen aning om hur varm en pizzaugn är dock.
Salami kan innehålla toxoplasma.
Den ev parasiten dör vid upphettning (och nedfrysning).
Listeriabakterier dör av upphettning men överlever frysning.
Tack! :)
Då blir det en tripp till pizzerian!