• Anonym (mamman)

råkade ge dottern fobi för båtar och djupt vatten

Vi är en vattenälskande familj. Sommar för oss är att vara ute och segla, paddla, vindsurfa.
    Vid ett tillfälle förra sommaren blev den nioåriga dottern skrämd när vi var ute med segelbåten. Det var bara hon och jag och det blåste upp, det var aldrig någon större fara naturligtvis. Händelsen i sig är inget att orda om, jag kommer inte ens ihåg den precis, men nu månader senare så visar det sig att den skrämt henne.

Hon oroar sig redan för nästa sommar, säger att hon vägrar åka båt. Alltid när vi ska åka någonstans, även nu mitt i vintern, försäkrar hon sig om att vi inte ska ut på vatten... Jag säger naturligtvis att man inte behöver åka båt om man inte vill. Men det gör ont i mig detta, för det är ju vara ute i båt som är livet för oss på sommaren. Råd? 

• Svar på tråden råkade ge dottern fobi för båtar och djupt vatten
  • YummyMami

De kanske är bara en tankefas? Hon har blivit medveten mer om faror och så. Min dotter har helt hopplösa perioder, knappt att hon vågar gå på toa själv, bara för att..

Stulna hundar, borttappade hundar och EN upphittad hund, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Vinterankan

Min familj hade en sommaraktivitet som jag tyckte var läskig när jag tänkte på den, kunde drömma mardrömmar på vintrarna och varje år bestämde jag att jag inte skulle följa med nästa år. Men sedan när sommaren kom så åkte jag självklart med, älskade det och ville aldrig sluta (då min mamma inte gillade den grejen och aldrig var med så hade det varit lätt att stanna hemma). Fanns inte en tanke om att inte följa med. De kan ju vara något liknande för din dotter. Men om det inte är det och det inte går över så tycker jag ni ska ta det långsamt med henne. Börja med att bada i sjön och leka med en gummibåt tex och ta det vidare därifrån. Kanske segla jolle litegrann. De lutar och välter ju en hel del men är ändå så mycket mindre att det inte blir läskigt på samma sätt. Lite mer kontrollkänsla.

• Anonym (mamman)

Tack för era tankar. Hoppas det lugnar sig till sommaren, men tror på idé gummibåt och jolle, för tror det var just bristen på kontroll som blev otäck. Att hon upplevde att jag tappade kontrollen.

Svar på tråden råkade ge dottern fobi för båtar och djupt vatten