• audrey1

Mexico med 6-månaders

Vi flyger till Cancun i början av maj med våra två barn, 3 år och 6 månader. Är vana att resa med barnen men har inte varit i Mexico tidigare. Någon som varit i Cancun, Playa del Carmen eller Tulum och vet hur utbudet och prisnivå på blöjor och matburkar är på plats? Vi är borta 16 dagar och eftersom yngsta sonen passerar halvåret därborta så tänker jag att det blir ett mål riktig mat om dagen och att packa ner 16 burkar i bagaget kan bli lite otympligt eftersom vi tänker resa runt och bo på 3-4 olika ställen men jag vågar inte chansa utan tips från någon som varit där.

• Svar på tråden Mexico med 6-månaders
  • MrsC74

Min man är från Mexico. Vi är där ofta. Leta rätt på en stor butik. Där finns allt du behöver och nej det är INTE sockrat. Finns sockrat oxå. Priserna är lite under priserna hemma.

• Dixie

Varför inte vänta med matbukar tills ni kommit hem, ni är ju inte borta så länge!

• audrey1

Tack för svaren. Längtar otroligt mycket efter sol och värme just nu. Jag har funderat på att vänta med att introducera mat tills vi kommer hem från resan men det beror på om jag fortfarande kan amma när vi åker. Med storebror sinade mjölken efter fyra månader.

• SuzR

Vi kom precis hem från Canun (playa del carmen) där vi var i två veckor! Väldigt fint och trevligt hade vi. Vi bodde på ett hotell och köpte en gång blöjor i affären men dom var SKIT! Vi hade med oss ett paket själva men dom räckte inte i två veckor. Dessa läckte och var jättedåliga (och parfyrmerade..) men det finns säkerligen andra märken man kan köpa.
    Playa del carmen är en helt ok turistort men en massa restauranger och affärer och det är väldigt livligt mest hela tiden. Jag tyckte det var kul men det räcker att vara där en gång. Vi var där sen eftermiddag till sen kväll. 
    Tulum var inte jättestort men vi fick en intressant guidad tur. Finns en fin strand också men vi hade vagn till vår två åring och det var lite krångligt att ta sig dit. Vid ingången fanns det några ställen man kunde äta på.
    Kan tipsa om Xcaret , en trevlig 'nationalpark' men zoo och strand och roliga aktiviteter (förrutom för er 6 månaders kanske)
    hoppas ni får det trevligt!    

• audrey1
    SuzR skrev 2013-02-12 21:32:05 följande:
    Vi kom precis hem från Canun (playa del carmen) där vi var i två veckor! Väldigt fint och trevligt hade vi. Vi bodde på ett hotell och köpte en gång blöjor i affären men dom var SKIT! Vi hade med oss ett paket själva men dom räckte inte i två veckor. Dessa läckte och var jättedåliga (och parfyrmerade..) men det finns säkerligen andra märken man kan köpa. Playa del carmen är en helt ok turistort men en massa restauranger och affärer och det är väldigt livligt mest hela tiden. Jag tyckte det var kul men det räcker att vara där en gång. Vi var där sen eftermiddag till sen kväll.  Tulum var inte jättestort men vi fick en intressant guidad tur. Finns en fin strand också men vi hade vagn till vår två åring och det var lite krångligt att ta sig dit. Vid ingången fanns det några ställen man kunde äta på. Kan tipsa om Xcaret , en trevlig 'nationalpark' men zoo och strand och roliga aktiviteter (förrutom för er 6 månaders kanske) hoppas ni får det trevligt!    

Vad kul med respons från någon som precis varit i PdC! Blöjor hamnar högt upp på packlistan efter ditt inlägg. Tur att de går att trycka ner lite här och var i resväskorna, brukar alltid försöka fylla med iaf en veckas åtgång för att slippa jaga blöjor de första dagarna men då ska jag packa ner ännu fler den här gången.
  • MY2004

Lägg blöjpaketet i barnvagnen på flyget, det gör alltid jag!

• MrsC74

My2004: då har du haft tur. Kommer de på det och är griniga får man checka in det. Det kostar massor.

• Hannah S

Hej!

Jag bor i Playa del Carmen och har en liten kille pá snart 5 mánader. Inga problem att hitta bra blöjor här, gá till ett apotek eller en större affär som Walmart t.ex. Vilket märke använder du? Jag kan kolla om det finns nästa gáng jag handlar. Jag har inte börjat med barnmat ännu sá jag har inte sá mycket koll, men ska börja reka snart dá det börjar bli dags.... jag tror dock att utbudet är mer begränsat än i Sverige.

• Frontline
    2diamonds skrev 2013-01-26 20:40:55 följande:
    Min kompis har varit där. Jag vet att allt är sockrat där, välling etc.
    Är väl socker i vällingen i Sverige med...
    MrsC74 skrev 2013-03-07 22:19:39 följande:
    My2004: då har du haft tur. Kommer de på det och är griniga får man checka in det. Det kostar massor.
    Har flugit 4 gånger dom sista åren och haft med barnvagn har packat massor i den utan att dom har sagt nåt men har du källa på att man inte får packa ner nåt i barnvagnen får du gärna länka...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Diny

Åh vad störigt, hade skrivit ett långt inlägg som bara försvann.

Jag bor i mexico och har varit i cancun, playa del carmen och tulum. Ska ni vara i cancun eller playa del carmen så kan ni åka till tulum över dagen, där är superfint.  Vill ni åka till någon superfin park med djur, massa aktiviteter osv så åk till x caret eller xel ha. Ganska dyrt med inträde men verkligen superfint och mycket att göra!

Det finns att få tag på bra märken på blöjor och mat. Åk till ett större varuhus som walmart eller annan kedja så hittar ni till bra pris. Det finns tursistaffärer överallt men där är det dyrt! Vi använder pampers till vår dotter, men det finns även huggies, bio baby, parents choice (som är bra) med flera. Tror av dessa så är parents choice de enda som inte är parfymerade (svårt att hitta utan parfym) Men pampers har funkat bra för oss.

Barnmat , gröt osv finns Ett bra märke är Gerber. De har inte lika stort utbud som i sverige men de har mycket. De är inte speciellt dyra.       

• Plutten2

När mina barn var lika gamla som dina var vi i Argentina. Jag hade bara med mig gröt och välling för lillkillen att äta. Tänkte göra egen mat till honom men han matvägrade hela månaden så det var bara att helamma. Inte ens mosad banan ville han ha. När vi kom hem hade han gått upp ett kg.

Vi fick ha med oss många kg på planet så vi hade en hel väska med bara blöjor etc...

• Dixie
    Frontline skrev 2013-03-31 05:38:30 följande:
    Har flugit 4 gånger dom sista åren och haft med barnvagn har packat massor i den utan att dom har sagt nåt men har du källa på att man inte får packa ner nåt i barnvagnen får du gärna länka...

Frontline skrev 2013-03-31 05:38:30 följande:

Med SAS står det att man inte får ha något i barnvagnen: www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/
  • Frontline
    Dixie skrev 2013-03-31 16:17:47 följande:

Med SAS står det att man inte får ha något i barnvagnen: www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/
    Sist vi bokade med Apollo sa dom att vi kunde lägga blöjor och lite annat i barnvagnen innan vi fällde ihop den för att spara plats och vikt i våra väskor, det var i höstas...
  • myskatt

Hur funkar det med vaccinering av så små? Har de allt skydd de behöver när man åker så långt?

Vi skulle ha åkt till Turkiet eller New York i höst men då kommer det en bäbis istället . Men frågan är om vi skulle kunna åka när denne är 7-8 månader. Behöver de MPR tex? Eller det kanske beror på var man ska åka.

• Plutten2

Inför förlossningen fyllde jag i något formulär där de bla frågade om vi skulle åka utomlands under det första året och vart vi skulle åka. På BB sökte senare en läkare som var expert på tropiska sjukdomar upp mig och diskuterade igenom en vaccineringsplan. Nu behövdes inget extra men det var väldigt bra service tyckte vi. 

Ni som packat saker i vagnen på flyget, menar ni att ni lagt saker i vagnen och checkat in den? För det känns inte så smidigt att släpa runt den full med saker på flygplatser...:)

• Dixie
    Frontline skrev 2013-03-31 18:20:36 följande:
    Sist vi bokade med Apollo sa dom att vi kunde lägga blöjor och lite annat i barnvagnen innan vi fällde ihop den för att spara plats och vikt i våra väskor, det var i höstas...

Ja, det beror ju på vem man åker med.....
Svar på tråden Mexico med 6-månaders