• Barbamama08

Dör bajsbakterier i 60 grader - snabba svar tack!

Min unge bajsade precis i baljan och jag ska snart in i badrummet och ta rätt på det. Tyvärr så höll hon på att leka med en handduk (helt ny dessutom) som det har kommit massa bajs på. Dör vanliga bajsbakterier i 60 grader? Hon har inte varit magsjuk eller liknande. Det gäller alltså en handduk som man torkar händerna med. Gärna snabba svar tack!

• Svar på tråden Dör bajsbakterier i 60 grader - snabba svar tack!
  • Kiwinna

Är det en vanlig handduk kan den tvättas i 90 grader, så är du på säkra sidan att alla bakterier dött.

• Barbamama08
    Kiwinna skrev 2013-01-25 22:13:18 följande:

Är det en vanlig handduk kan den tvättas i 90 grader, så är du på säkra sidan att alla bakterier dött.

Jo jag vet, men jag är rädd att den ska krympa då bara. Det kanske låter larvigt, men jag köpte precis nya som är samma färg som mosaiken i badrummet, och det skulle vara synd att förstöra den vid andra tvätten.
  • JazzKermit

Ja, men de dör inte vid 40 så lakan och handdukar ska man tvätta i minst 60. Tål de inte det så är det dåliga handdukar! :-S

• chrissandra
    Barbamama08 skrev 2013-01-25 22:27:45 följande:
    Jo jag vet, men jag är rädd att den ska krympa då bara. Det kanske låter larvigt, men jag köpte precis nya som är samma färg som mosaiken i badrummet, och det skulle vara synd att förstöra den vid andra tvätten.
    Är det vanlig bomullsfrotte så klarar den 90 grader.

• Barbamama08
    JazzKermit skrev 2013-01-25 22:30:04 följande:
    Ja, men de dör inte vid 40 så lakan och handdukar ska man tvätta i minst 60. Tål de inte det så är det dåliga handdukar! :-S
    Ja, men 90 alltså.
  • Barbamama08

Jag får väl testa 90 grader. Det är lite dyrare handdukar så jag hoppas den inte blir förstörd.

• Aileen Allannah
    Barbamama08 skrev 2013-01-25 22:27:45 följande:
    Den kommer krympa vid 60 grader också.
  • XcsM
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 22:36:06 följande:
    Fast krymper en handduk i 60 har man all rätt att reklamera. Handdukar och sängkläder skall ju tvättas varmt så man säkert får ur bakterier och liknande. Det är vad jag lärt mig iaf =)
  • Aileen Allannah
    XcsM skrev 2013-01-25 22:38:10 följande:
    Fast krymper en handduk i 60 har man all rätt att reklamera. Handdukar och sängkläder skall ju tvättas varmt så man säkert får ur bakterier och liknande. Det är vad jag lärt mig iaf =)
    Jepp. Men krymper den i 90 krymper den något i 60 också.
  • Barbamama08
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 22:36:06 följande:
    Jag har redan tvättat den en gång i 60 grader precis efter att jag hade köpt den. En handduk ska inte krympa mer än 5%, då är det av en dålig kvalité. Men jag vet ju inte hur det blir i 90 grader.
Svar på tråden Dör bajsbakterier i 60 grader - snabba svar tack!