• Barbamama08

Dör bajsbakterier i 60 grader - snabba svar tack!

Min unge bajsade precis i baljan och jag ska snart in i badrummet och ta rätt på det. Tyvärr så höll hon på att leka med en handduk (helt ny dessutom) som det har kommit massa bajs på. Dör vanliga bajsbakterier i 60 grader? Hon har inte varit magsjuk eller liknande. Det gäller alltså en handduk som man torkar händerna med. Gärna snabba svar tack!

• Svar på tråden Dör bajsbakterier i 60 grader - snabba svar tack!
  • Eve cool

Lite nojig me bakterier? Tänk på alla handtag, matvaror alla människor pillat på i affären, alla du tagit i hand osv.

• Barbamama08

Ok, då testar jag nu då. Har en likadan handduk i smutsen som jag kan jämföra med imorgon om den har krympt eller ej.

• Aileen Allannah
    Barbamama08 skrev 2013-01-25 22:45:26 följande:
    Jag har redan tvättat den en gång i 60 grader precis efter att jag hade köpt den. En handduk ska inte krympa mer än 5%, då är det av en dålig kvalité. Men jag vet ju inte hur det blir i 90 grader.
    Då kommer den nog inte krympa mer.
  • Barbamama08
    Eve cool skrev 2013-01-25 22:46:15 följande:
    Lite nojig me bakterier? Tänk på alla handtag, matvaror alla människor pillat på i affären, alla du tagit i hand osv.
    Tänker mest på min linsanvändning.
  • XcsM
    Eve cool skrev 2013-01-25 22:46:15 följande:
    Men man tvättar väl händerna X antal gånger om dagen? 
  • bepoe

Om bakterier klarar en tvätt med tvättmedel på 40-60 grader fattar jag inte varför man ska hålla på och fåna sig med handtvätt - där har man ju inte i närheten så varmt vatten, man håller inte på i 80 minuter och man har mycket svagare tvättmedel. 

• Eve cool
    XcsM skrev 2013-01-25 22:55:33 följande:
    Men man tvättar väl händerna X antal gånger om dagen? 

Ja hygienisk som man är :)
  • Barbamama08
    bepoe skrev 2013-01-25 22:58:35 följande:
    Om bakterier klarar en tvätt med tvättmedel på 40-60 grader fattar jag inte varför man ska hålla på och fåna sig med handtvätt - där har man ju inte i närheten så varmt vatten, man håller inte på i 80 minuter och man har mycket svagare tvättmedel. 
    Det är det mekaniska gnuggandet med tvål och vatten som dödar bakterier när man tvättar händerna.
  • bepoe
    Barbamama08 skrev 2013-01-25 23:49:43 följande:
    Det är det mekaniska gnuggandet med tvål och vatten som dödar bakterier när man tvättar händerna.

Jag vet. Tvål och gnuggande i kombination. Och jag har testat handtvätt med och utan sprit, med odlingsplattor efteråt. Handtvätt på rätt sätt är effektivt. Jag har bara så jäkla svårt att tro på att bakterierna skulle överleva ens en tvätt på 30 grader - med vatten, tvättmedel och gnuggande. Kanske torktumling på det. Sporer, kanske, och kanske maskägg, men bakterier? Det är svårt att tro, även om jag läst info som hävdar motsatsen. Vilka bakterier överlever, och är de sjukdomsalstrande? Jag tvättar aldrig varmare än 40 grader, fläckar försvinner, jag har ingen dålig lukt och jag har inte fått någon smitta.
  • Englia

Vid 63 grader dör de flesta bakterier.

• Barbamama08
    bepoe skrev 2013-01-26 13:55:43 följande:

Jag vet. Tvål och gnuggande i kombination. Och jag har testat handtvätt med och utan sprit, med odlingsplattor efteråt. Handtvätt på rätt sätt är effektivt. Jag har bara så jäkla svårt att tro på att bakterierna skulle överleva ens en tvätt på 30 grader - med vatten, tvättmedel och gnuggande. Kanske torktumling på det. Sporer, kanske, och kanske maskägg, men bakterier? Det är svårt att tro, även om jag läst info som hävdar motsatsen. Vilka bakterier överlever, och är de sjukdomsalstrande? Jag tvättar aldrig varmare än 40 grader, fläckar försvinner, jag har ingen dålig lukt och jag har inte fått någon smitta.
    Nej, det räcker inte. www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd Själva studien kan man ju leta upp själv om man är intresserad. Varför skulle (vanligt) tvättmedel döda bakterier? Skulle enzymer bryta ned bakterier menar du? Nä nä det fick jag aldrig lära mig i skolan i alla fall.

Svar på tråden Dör bajsbakterier i 60 grader - snabba svar tack!