• BigFatGoalie

Regnkläder på dagis

Hej! Jag behöver lite hjälp jag. Det är så att min dotter på 14mån ska börja på dagis om några veckor och då behövs det inhandlas kläder. Vad har ni på era små? Vi bor på västkusten och idag var de -9 grader ute. Vanlig vinteroverall har hon. Men när det är regnigt ute det är då det blir krixigt. Hur ska hin våra klädd då? Räcker det med fodrad regnoverall eller slå man köpa ett fleece set, eller kan man ha ett fodrat regnställ istället för overall på en sån liten? Har även fått tips om att ha vanlig vinteroverall och köpa ett för stort regnställ att dra över vinteroverallen. Jag har absolut INGEN susning om hur det skall vara... Någon som har tips?

• Svar på tråden Regnkläder på dagis
  • Vendelsö

Vilket som funkar skulle jag säga. När det regnar är det ju inte så kallt. Men vi har kört på vinteroverall med storleken större galonställ över. Är det bara lite blött och inte en massa regn håller enbart overallen bra, men den blir ju skitig. I år har ja kaxx-overall från kappahl och tvådelat galonställ Bamse från Lindex till tjejen som blir fem i år.

• rödnos

Vi har fodrat regnställ och fleece under när det är runt 0.
    Är det kallare har hon vinteroverall med ullställ under och sina vanliga kläder.
    Både regnstället och overallen är från Didriksons och har samma vattentäthet eftersom vi inte tvättat overallen i maskin än. Den ska ha samma vattentäthet tills den tvättats tre ggr så vi kommer inte tvätta den förrän den är ordentligt smutsig vilket den ju inte blir när det är snö.

• iser

Mitt tips är vanliga regnkläder i större storlek som man kan ha över overallen.Ring och fråga förskolan vad de föredar.

• rödnos

Vad tusan Aileen, vi är ju i samma trådar stup i kvarten!
    Köpte nya skalbrallor senast idag till lillan. Haha!

• rödnos

Regnkläder över overall skulle jag då aldrig vilja ha på vare sig barn eller migsjälv. Snacka om svettigt! Örk!

• myone

Se till att det finns lite av varje, så hon har kläder till alla väder.

Jag har just nu både overall, fodrat regnställ och vanligt regnställ hängandes på dagis, plus ett fleeceset. Så personalen kan ta på det som passar bäst beroende på väder/temperatur. 

• Aileen Allannah
    rödnos skrev 2013-01-25 23:37:34 följande:
    Vad tusan Aileen, vi är ju i samma trådar stup i kvarten!
    Köpte nya skalbrallor senast idag till lillan. Haha!
    Haha, sluta följa efter mig!
  • Maisie

Dottern har en overall med en vattenpelare på 10000 och på den behövs inga galonkläder ovanpå. Overallen andas och det gör inte galonkläder så galonkläder ovanpå skulle bara få henne att svettas. Vi har inga galonkläder utan skaljacka och byxor, även de med en vattenpelare på 10000. De har aldrig läckt och blir de smutsiga sköljer jag dem i duschen.

Svar på tråden Regnkläder på dagis