• BigFatGoalie

Regnkläder på dagis

Hej! Jag behöver lite hjälp jag. Det är så att min dotter på 14mån ska börja på dagis om några veckor och då behövs det inhandlas kläder. Vad har ni på era små? Vi bor på västkusten och idag var de -9 grader ute. Vanlig vinteroverall har hon. Men när det är regnigt ute det är då det blir krixigt. Hur ska hin våra klädd då? Räcker det med fodrad regnoverall eller slå man köpa ett fleece set, eller kan man ha ett fodrat regnställ istället för overall på en sån liten? Har även fått tips om att ha vanlig vinteroverall och köpa ett för stort regnställ att dra över vinteroverallen. Jag har absolut INGEN susning om hur det skall vara... Någon som har tips?

• Svar på tråden Regnkläder på dagis
  • Mellanmjölkens land

Vi brukar köra på skalkläder + fleece. Som alternativ när det är strax över 0an ser vi till att det finns antingen overall eller täckbyxor+täckjacka. Sen blev vi tillsagda att barnen mååååste ha galonisar på dagis så det köpte vi i höstas. Tror de har använts ca 2ggr och när jag frågat har personalen förvånat konstaterat att "Skalkläderna håller ju mot vatten så de behövs inte".

• Vendelsö

Vilka skalkläder köper ni som håller för att sitta i vattenpölar? Gillar också skal men har kanske köpt för dålig kvalitet eftersom det inte hållit för lek i ösregn.

• Gurkan
    Vendelsö skrev 2013-01-26 09:59:18 följande:
    Vilka skalkläder köper ni som håller för att sitta i vattenpölar? Gillar också skal men har kanske köpt för dålig kvalitet eftersom det inte hållit för lek i ösregn.

Vi har haft lindex, kappahl och polarn o pyrer. Lindex höll bra t första tvätten få släppte vattentätheten och jag höll knappt på att få reklamera för jag hade tvättat plagget enligt tvättrådet. Kappahl höll också tätt men hade sämre rivstyrka och fick lagas efter en månad. Polarna och pyret var gräsligt dyra men hittills bäst! Ett fleeceset med jacka och byxa gör att skalkläderna kan användas ner till nollan. Vinteroverall har vi en didrikson. Den har varit så blöt att det rann om den men sonen var varm och torr. Det är de kläder vi provat och varit nöjda med :)
  • En blå giraff

Mina barn har både fodrat regnställ och vanligt regnställ och så väljer vi det som passar bäst beroende på temperatur. Man kan köpa på Tradera om det känns dyrt med nytt - speciellt i små storlekar finns det ofta jättefina regnställ att lätt få tag på där. Många gillar ju inte fodrade regnkläder men jag tycker det är jättebra faktiskt. Har Didrikssons till mina barn, ganska dyrt men håller mycket bättre än de billigare varianterna. Har provat det också men det har gått hål på knäna väldigt fort och då är ju de byxorna värdelösa sen.

Jag tycker inte skalkläder håller lika bra när det verkligen är BLÖTT. Däremot är ju skalkläder utmärkt när det är "halv-blött. Så det har jag också till mina barn.

• Gumsegumsan
    Vendelsö skrev 2013-01-26 09:59:18 följande:

polarns skalkläder har klarat detta. även deras vinterkläder har hållit måttet för att sitta i vattenpölar och plaska dyrt, men väl investerade pengar då kläderna både kan gå i arv och har ett riktigt bra andrahandsvärde på tradera. numera köps alla ytterkläder till min äldsta son på polarn då vi är supernöjda och har dåliga erfarenheter av andra ytterkläder som vi testat.

ts, jag hade satsat på en riktig vinteroverall och lite större skalkläder att dra över när det är regnigt. är man 14 månader så är man mycket på marken och rör sig inte tillräckligt för att hålla värmen på samma sätt som större barn. skalbyxor är slitstarka och tål krypande bättre än galon. det är i alla fall min erfarenhet!
    här kör vi på lurviga fleeceset att komplettera under overall/regnkläder dessutom. lager på lager är bra  
  • Mellanmjölkens land

Vi har oxå köpt skalkläderna på PoP. De har använts flitigt hela hösten men jag tror bara dottern blivit blöt några enstaka gånger och då när vatten runnit in vid ärmarna (inga vantar och sticka händerna i vattenpölar). Ett tips är att köpa skalkläder på rean i sommar och att ta i lite när det gäller storlekar.

• Gumsegumsan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-01-26 11:09:28 följande:
    Vi har oxå köpt skalkläderna på PoP. De har använts flitigt hela hösten men jag tror bara dottern blivit blöt några enstaka gånger och då när vatten runnit in vid ärmarna (inga vantar och sticka händerna i vattenpölar). Ett tips är att köpa skalkläder på rean i sommar och att ta i lite när det gäller storlekar.

så gör vi också! nu har vi tex precis fyndat vinterkläder på rea (50% rabatt!) till nästa vinter.

kommer skalkläderna på rea till sommaren alltså? vet du ungefär när? 
  • Fröken85

Mina råd: (jobbar på småbarnsavdelning och har egna barn)

- vinteroverall och vinterstövlar/kängor när det är minusgrader (bra kvalitee så den står emot väta, jag köper kappahls)
    - fleecefodrat regnställ (hänger på fsk) att ha vid slaskväder. Köp billigt, ingen mening att köpa dyra märkes eftersom de används kort period och ganska lätt går sönder om de skrapas, oavsett pris/kvalitée.
    - skalkläder framåt våren (byxa å jacka, kappahls är prisvärt!, särskilt med deras kuponger .Jag köper inga ofodrade regnställ alls numera!

- jag har alltid ett tunt fleeceställ (byxa å tunn jacka),
    fodrade eller ofodrade (beroende på säsong) gummistövlar),
    tunn mössa,
    en tjockare mössa,
    fodrade galonvantar,
    vintervantar (på vintern),
    magiska fingervantar och
    en halskrage liggandes på förskolan. Ingen risk att man glömmer nåt hemma på morgonen och personalen kan lätt bestämma vad barnen behöver på sig utifrån vädret som är just då.

Att krångla på overall och galonisar är ett helv*te rent ut sagt (jobbar på fsk och har egna barn). Dessutom blir det bökigt för barnen att röra sig när det blir för många lager. För större barn blir det jobbigt att klä sig själva om för mycket ska på.

Och för allas skull: namna ALLT!! Tappas något bort kommer det i princip alltid tillbaka om det är namnat. Risken att det ö h t kommer bort är mindre om det är namnat. Och för personalens skull som står där med 10 par svarta små vantar som slängts överalt på gården så underlättar det enormt!

Lycka till!!

Svar på tråden Regnkläder på dagis