• Anonym (Underlandet)

Alice i underlandet syndrom, någon?

Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga hur många här som upplevt Alice i underlandet syndrom (när man upplever något mycket mindre än vad det är, går att söka på Google)?. Min uppfattning är att det inte är särskilt vanligt, ingen av de jag frågat i min familje/umgängeskrets har upplevt detta. Har själv haft detta sedan jag var liten, mestadels när jag varit sjuk i feber men också andra grr, efter att inte upplevt det på några år hände det mig för några dagar sedan. Blir otroligt nyfiken, har ju aldrig vetat vad det varit och dessutom trott att det är väldigt normalt, att alla upplever det.. Mest vanligt är det bland barn, sen när man har feber, hjärntumör o.s.v , har alltså inget med själva ögonen att hörs utan det är tydligen neurlogiskt. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 13:03
    Beskrivning om hur det kan kännas/uppfattas:

Tänk dig att du fokuserar på något, du kollar på tv kan vi säga.. Helt plötsligt blir tvn mindre och mindre. Ungefär som att dina ögon är en kamera och den zoomar ut.

• Svar på tråden Alice i underlandet syndrom, någon?
  • Anonym

Nu vet jag inte om det är samma sak, men jag kan, när jag är helt avslappnad i hela kroppen, uppleva mig själv som en jätte och allt runt omkring är superlitet. Soffan jag sitter i är en miniatyr, min hand håller i en pyttepytteliten sak mm.

Jag tror inte att jag har hjärntumör

• Anonym (Underlandet)
    Anonym skrev 2013-01-26 08:56:18 följande:
    Nu vet jag inte om det är samma sak, men jag kan, när jag är helt avslappnad i hela kroppen, uppleva mig själv som en jätte och allt runt omkring är superlitet. Soffan jag sitter i är en miniatyr, min hand håller i en pyttepytteliten sak mm.

Jag tror inte att jag har hjärntumör
    Det låter lite som det jag menar.. 
    Nej med största sannolikhet beror det inte på hjärntumör :)  
  • Anonym (Underlandet)
    TessaLove skrev 2013-01-26 08:31:31 följande:
    Exempel...?
    Förstår inte din fråga? 
  • Grrretchen

Det låter som förstadiet till utanförkroppen-upplevelser. Jag har haft det några gånger, fruktansvärt obehagligt. Några gånger när jag var liten och hade feber, en gång som tonåring och en gång när jag skulle opereras. Först den där känslan av att kroppen är jättestor, alltså enormt stor, och allt annat pyttelitet och man inte kan röra sig. Sedan kommer ett obehagligt ljud.

• Apopan

Ja, det har hänt att jag upplevt liknande när jag varit påväg in i sömn, eller när jag haft som värst migrän. Har också upplevt sömnparalys ett antal gånger och har överlag rätt mycket problem med min sömn i perioder. Min hjärna är inte som den skall alla gånger med andra ord ^^

• Anonym (Underlandet)
    TessaLove skrev 2013-01-26 12:53:23 följande:
    Ville veta om du hade ett exempel så att man vet hur det känns...
    Jaha, missade den biten i ts. Sorry!

Tänk dig att du fokuserar på något, du kollar på tv kan vi säga.. Helt plötsligt blir tvn mindre och mindre. Ungefär som att dina ögon är en kamera och det zoomas ut. Förstår du då? 
  • Anonym (Underlandet)
    Apopan skrev 2013-01-26 12:59:32 följande:
    Ja, det har hänt att jag upplevt liknande när jag varit påväg in i sömn, eller när jag haft som värst migrän. Har också upplevt sömnparalys ett antal gånger och har överlag rätt mycket problem med min sömn i perioder. Min hjärna är inte som den skall alla gånger med andra ord ^^
    Ja det stod faktiskt att man kunde få detta syndrom när man har migrän. 
  • TessaLove

När jag har feber, händer inte så ofta men speciellt när jag var liten så kunde jag vara helt hysterisk. Mina händer kändes som att de var smala som stickor och förminskade. Det kändes som att jag krympte i mig själv och var tvungen att bära på all vikt ändå...

• Anonym (Underlandet)
    TessaLove skrev 2013-01-26 14:44:41 följande:
    När jag har feber, händer inte så ofta men speciellt när jag var liten så kunde jag vara helt hysterisk. Mina händer kändes som att de var smala som stickor och förminskade. Det kändes som att jag krympte i mig själv och var tvungen att bära på all vikt ändå...
    Precis så minns jag det också, när man var liten var det väldigt obehagligt.. 
  • Anonym

Jag har upplevt det fast tvärtom, dvs att saker och ljud blivit större/högre. Speciellt som barn, i samband med att jag skulle sova eller just vaknat.

• Anonym

Jag har letat efter ett namn på detta!
    Hade så jättemycket när jag i min ungdom rökte hasch och sedan låg i sängen. 

• Isis

Ja, det har hänt mig när jag varit trött, fysiskt eller mentalt. Jag tror iaf det handlar om det. När jag blundat har jag liksom inte kunnat känna avståndet från mig till andra objekt i rummet. Eller min egen storlek. Det är som om jag kan vara jätteliten eller jättestor. Att det är 15 meter till den där stolen som står 2,5 meter bort. Eller att den står 10 cm från mig.

Vad jag minns har det bara varit när jag blundat. Det har räckt med att jag öppnat ögonen för att få koll på verkligheten igen.

Ibland kan jag se bilder i "negativ" när jag blundar. Typ en vit blomma mot en svart bakgrund. Sedan byts den till en svart blomma mot vit bakgrund. Eller skarpa former som sedan blir runda. Mycket svårt att förklara!

Men vad jag minns har det bara skett när jag blundat. Så det kanske ändå inte är samma?

• Nötkräm

Japp när jag var liten och var sjuk fick jag nästan alltid så. Obehagligt.
    Funderadeför ett tag sen på detta och frågade min man om ha upplevt det..men det hade han inte. Han trodde jag var knäpp Tungan ute

pojk 2002 ¤ pojk 2005 ¤ flicka 2011 ¤ bf 25/2 2013
  • Anonym (mm)

det hände mig alltid när jag hade feber när jag var mindre, kunde också känna att jag låg på något hårt underlag även fast jag inte gjorde det. Helskumt men det trodde jag var helt normalt med dessa tillstånd, och det lät som ett tåg som tuffade i öronen samtidigt.
    Nu i vuxen ålder tror jag inte det hänt så ofta, har knappt feber 1 gång om året så kommer inte riktigt ihåg. 

• Mamori

Ja när jag är jättetrött och nästan somnar, speciell ifall jag druckit alkohol före.

• Chakshu

Jag har haft syndromet ett par hundra gånger under mitt liv. Mest frekvent och mest intensivt var det mellan tio och arton års ålder. Sedan jag passerat 25 händer det ett par gånger per år med lägre och lägre frekvens.

Jag har i princip alla symptomen som beskrivs i artiklar på nätet. Det inträffar nästan alltid när jag lagt mig i sängen för att sova. När det undantagsvis händer mitt på dagen eller mitt på natten eller morgonen är symptomen ofta mycket intensivare. En vanlig utlösare är stress eller att bara vara uppe i varv mentalt eller fysiskt i kombination med trötthet. Jag har lärt mig att hantera symptomen sedan de tidigare tonåren men som barn upplevde jag det som mycket skrämmande.

Jag har rådfrågat doktorer vid tre tillfällen mellan 12 och 19 års ålder men vid alla tillfällena så var de ganska raka med att de inte hade någon aning om vad jag snackade om. Den bästa av dem sa att det antagligen var helt ofarligt men att jag kunde prata med en psykolog om jag ville. Det blev aldrig av. Det var först i år som jag läste online att det hade ett namn: Alice in Wonderland Syndrome.

• Chakshu

Tillägg:

Jag vill bara addera något spännande som händer efter att själva syndromet har haft sin gång. Själva attacken har en viss mån av ångest för mig. (Men inte i så hög grad som t.ex. under en panikattack). Däremot efter själva syndromet har börjat ebba ut (det slutar som när någon stängt av en stor maskin, det rullar fortfarande fast långsammare och långsammare tills det till slut tynar bort) så mår jag superbra. Jag somnar helt lugn och avslappnad som ett litet barn. Så nuförtiden är det något lite gött att se fram emot efter att det är över. Så här i vuxen ålder varar det oftast bara i 10-15 minuter. Jag brukar ha lampan tänd och titta på väggen för att få det at ebba ut. Är det lite mer ordenligt så sitter jag upp i sängen med lampan tänd men är symptomen ganska svaga kan jag till och med blunda nuförtiden. Hade jag blundat när jag fick syndromet som barn hade det däremot ballat ut helt :).

Svar på tråden Alice i underlandet syndrom, någon?