• natalie72

Förstår inte - semesterdagar när man gått ner i tid....

Hej!

Förstår mig inte på det här.... Från årsskiftet har jag gått ner till att arbeta 80%. Jag har, när jag arbetar heltid, 31 semesterdagar. Nu när jag går in och tittar har jag 19 betalda (har tagit ut 2,5?) och sen har jag 6 obetalda. De 6 obetalda kan vara kvar sen en tidigare anställning, vet ej. Annars - är det rimligt att man minskar sina semesterdagar från 31 till 21,5 när man går från 100% till 80%?? Tycker det låter som en lite väl stor minskning... Eller kan det vara de 6 obetalda?

Och varför har man inte rätt till lika många dagars semester - man får ju ändå 80% av lönen?

Är det någon vänlig själ  som vet och som kan förklara för mig? 

• Svar på tråden Förstår inte - semesterdagar när man gått ner i tid....
  • Vinterankan

Jag tror det är likadant som hos oss. Semesterdagarna är alltid hela dagar så det som händer är att man får färre betalda semesterdagar men dessa får man betalt 100% men du har fortfarande rätt till lika många dagars semester så de extra dagarna som man inte tjänat ihop till har man fortfarande rätt att vara ledig men man får inte betalt för den tiden.

• fortsätt paddla

Jag jobbar 75%.( fl 25%) Jag får lika många dagar som alla andra. Däremot är dom inte lika mycket värda som när jag jobbar 100%.
    Semestertillägget skiljer sig också med några kr.
    Jobbar kommunalt.

• Anna Paulita

Jobbar du 4 dagar i veckan eller jobbar du kortare dagar?

• natalie72

Jobbar kommunalt (förskola) och jobbar 4 dagar per vecka. (har tidigare varit lärare och då ser det ju annorlunda ut, det är därför jag inte känner till hur det funkar)...

• Anna Paulita

På ditt nya avtal, står det något om semesterkvot? Om man inte jobbar 5 dagar i veckan har man färre dagar för man behöver ju inte ta ut någon dag då man är ledig. Om du fick 31 dagar och tar ut 4 dagar i veckan så skulle du ju kunna vara ledig 7 veckor nästan. (7*4

• natalie72

Jomen precis! Jag skulle fatta om jag istället för 31 dagar har 25 (31-6 dvs 1 dag/v) men som jag kan utläsa det är det 19 + 2,5 som jag redan tagit ut....

• Vinterankan

Det borde vara 25+ 6 obetalda, 20% mindre arbete ger 20% färre betalda semesterdagar. Kontakta löneavdelningen och fråga.

• Englia

Tror det är skillnad på om man jobbar må-fre eller skift.

Jag jobbar deltid och skift och får 25 dagar, lika som en heltid, däremot är min semesterkvot högre än heltiden.

Ju färre arbetsdagar per månad ju högre kvot. Säg att man endast jobbar 12 dagar i månaden, då skulle man ju kunna vara ledig 2 månader på 25 dagar, om inte kvoten vore högre.

• Gladskit
    Vinterankan skrev 2013-01-26 15:01:32 följande:
    Det borde vara 25+ 6 obetalda, 20% mindre arbete ger 20% färre betalda semesterdagar. Kontakta löneavdelningen och fråga.

Det stämmer inte riktigt. Man ska inte förlora i antal dagar när man går ner i tid, utan värdet på dagarna blir lägre plus att man får en kvot om man inte arbetar fem dagar per vecka.
    Så här; semesterlagen talar egentligen inte om antal dagar utan rätten till 5v ledighet. Alla har alltså rätt till 5v. (Sen kan man enligt avtal ha fler än 25 semesterdagar men det är en annan sak.) Arbetar man måndag-fredag har man en kvot på 1 och det krävs 25 semesterdagar för att täcka ledigheten. Arbetar du däremot bara 4 dagar per vecka så får du en kvot på 1,25. Eftersom semester bara dras för dagar då man skulle ha arbetat, så blir följden att det dras 4 x 1,25 = 5 dagar per vecka. Och dagarna räcker då i fem veckor.
    Annars skulle ju en person som arbetar 4 dagar per vecka kunna vara ledig drygt sex veckor och det är inte lagens avsikt.

Varför 6 av dina dagar är obetalda dagar går inte att svara på så här utan du bör kanske ringa din personalavdelning och fråga. Är du anställd hela året eller går din anställning ut innan årets slut så kan dagar bli obetalda. Tar man ut frånvaro som inte är semesterlönegrundande så kan också dagar bli obetalda.
Svar på tråden Förstår inte - semesterdagar när man gått ner i tid....