• Melan

Vad kostar elektrikern?

Vi vill dra ny el i 3 av rummen i huset, kök, sovrum och vardagsrum. All el nu ligger utanpå väggen. Det sitter hemska struktur--tapeter i hela huset så då tänkte vi byta ut alla gipsskivor på väggarna när elektrikern ändå ska  komma. Min sambo är snickare så han fixar allt sånt. Väggen kommer alltså vara helt öppen för elektrikern och det är bara kablarna han behöver dra. Alla kontaktuttag och lampkontakter i taket kan vi fixa själva. I hallen får all el dras utanpå i en kabelgömma till propp skåpet.

Kan den nya elen vara i gamla propp skåpet? Eller måste vi byta all el samtidigt? Det blir för omständligt för oss i så fall då väggar ska flyttas i badrum och övervåningen är nästan helt oinredd.

Hur lång tid ungefär  kan detta ta för en elektriker? Alla 3 rummen är små/normalstora och kontakter kommer nog sitta där de gör, om det spelar roll. Vad kan detta kosta? 1000? 100.000? Vill bara ha på ett ungefär för jag har ingen aning om vad det kostar.

• Svar på tråden Vad kostar elektrikern?
  • ex ungue leonem

Du får kontakta olika elektriker o begära offert

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Melan
    ex ungue leonem skrev 2013-01-26 10:50:46 följande:
    Du får kontakta olika elektriker o begära offert
    Absolut. Men det vore trevligt att veta på ett ungefär vad man kan förvänta sig.
  • Gumsegumsan

om det är fritt fram för elektrikern att jobba och ni fixar själva materialet (kontakter etc) själva så bör han väl kunna göra detta på en dag, åtta timmar max? när vi har anlitat elektriker har de tagit 400 kr i timmen ca, då har de fixat all el på vår oinredda övervåning och det har gått ganska snabbt ändå. i vår lägenhet hade vi också elektriker och de hann med mycket på bara två timmar.

inte för att jag är kunnig på hur lång tid ert ärende tar, men rent spontant låter det som att det skulle hamna på under tiotusen i alla fall. nu tänker jag enbart på elektrikerns arbetskostnad

• Melan

Jo det verkar ligga runt där om elektrikern gör allt. Hos oss ska han liksom "bara" stoppa kablarna i rören och koppla in i proppskåpet. Inga installationer utöver det, behöver inte öppna väggar eller så.

Svar på tråden Vad kostar elektrikern?