Att leva polyamoröst?
Anonym (funderar också) skrev 2013-01-28 18:56:20 följande:
Hmmm - låter som om din kille/tjej borde fundera lite mer på hur han/hon skulle känna om du också träffade någon annan, som du säger! Har man en poly-relation, av något slag, så tycker jag båda parterna ska få träffa andra vid sidan av - eller att den part som inte vill träffa någon annan ska vara helt okej med att den andre gör det. Jag tycker det låter väldigt harmoniskt att leva 3 stycken tillsammans - men det är något jag själv inte skulle klara av :// Om min partner skulle träffa någon annan så skulle jag inte vilja att hon var del av vårt liv på något sätt ... skulle kännas som om jag blev påtvingad att umgås med en människa jag inte "valt själv", så att säga. Så om min partner träffade någon annan skulle jag vilja att det hölls bortom vår egen vardag.
Om min partner träffade någon annan som han hade sex med så skulle jag nog bara vilja veta att han träffar någon annan - inget om hur hon ser ut eller är

Jag har själv varit en sjukt svartsjuk person förut - men jag försöker komma bort ifrån det där mer och mer ... tycker bara det är skadligt. Dock tror jag alltid man får förvänta sig att det uppstår problem i början när man är i någon typ av poly-relation ... Tror alltid man kan ta itu med svartsjukan om man pratar om det och bestämmer sig för att man ska bli mindre svartsjuk.
Jag själv gillar precis som du - lätt BDSM, och kan vara både dominant och undergiven. Jag vill utforska båda delarna ännu mer - men det går faktiskt inte med min partner ... Han är inte en sån som gillar att bli örfilad, fastspänd eller trampad på
Skulle även kännas konstigt att göra sådant mot honom på något sätt.Skulle dock vara intressant att träffa en man som verkligen gillar det och njuter av det... det är jag nyfiken på.
Jag tror mer på att jag skulle klara av att min partner har en pojk-/ flickvän vid sidan av men att h*n bor med mig.. Jag kan tänka mig att träffa pojk-/ flickvännen men jag vill nog inte dela vardagen som så. Men det är ju sådant man inte kan ta ställning till innan man är där.
Och kanske kan jag tänka mig att h*n lever polyamoröst medan jag själv lever "monogamt". Eller att jag kan ha ett öppet förhållande där jag kan ( om jag vill ), ha sex med någon annan ibland. Men det är det som är så svårt att veta hur man vill ha det innan man ställs inför det och när man inte kan diskutera det med den man älskar..
Klart att det blir mycket känslor i början och det där då bra om man har en öppen, rak och ärlig kommunikation/ relation från start.
Man måste låta sin partner få ventilera sig och man måste lyssna och försöka förstå.
Jag kunde inte utforska min sexualitet med min förra partner ( som jag hade ett flera år långt samboförhållande med ). H*n tyckte inte om/ kunde inte prata om sex och önskningar och det blev därför aldrig bra de få gånger vi hade sex.
Jag är en sexuell person ( givetvis har jag mina upp- och nergångar ) men jag måste få fysisk närhet i ett förhållande.
När jag träffade min partner/ ex så fungerade både sexlivet och kommunikationen från start. Många gånger kändes det som att h*n visste mer om vad jag tände på än mig själv.
Vi passade ihop ypperligt på det sexuella planet, ( om alla andra också vad jag fick uppfattning om ), båda hade vi samma grundtankar och gränser för hur långt vi kunde/ ville gå. Jag var aldrig rädd för att uttrycka vad jag tyckte om/ inte tyckte om och h*n tog detta till sig.
Jag korsade många barriärer tillsammans med mitt ex/ partner och jag litade fullt ut på personen.
Därför smärtar det mig så mycket att h*n kände sig tvungen att avsluta det vi hade pga saker som vi säkerligen kunnat reda ut tillsammans, men ändå förstår jag / måste jag förstå h*ns känslor..