• Anonym (Stackarn)

Vansinnig smärta efter titthålsoperation, hjälp!

Hej!

Min man opererades igår för blindtarmsinflammation via titthålsoperation. Operationen gick bra och han blev utskriven idag. Dock har han så fruktansvärt ont i axlarna efter operationen. Enligt läkaren kan det tydligen bli så av gasen de sprutar in i buken under operationen och det ska ge med sig av sig själv efter någon dag.

Nu kan han knappt röra sig, för det gör så ont i axlarna. Varje andetag är som en kniv i axeln. Han äter smärtstillande (1g alvedon) löpande, men det hjälper inte det minsta mot smärtan i axlarna.

Någon här inne som har något tips på vad man kan göra?? 

• Svar på tråden Vansinnig smärta efter titthålsoperation, hjälp!
  • Anonym (det)
    Anonym (Stackarn) skrev 2013-01-26 18:44:31 följande:
    Det smärtstillande han fått (alvedon 1 g) hjälper inte ett dugg. Han kan inte ligga/sitta, nästan bara att stå som hjälper. Börjar fundera hur han ska göra i natt. 

Ville ha svar på om det fanns något man kunde göra? Eller om man till och med ska åka tillbaka till sjukhuset? 

Ring sjukvårdsupplysningen först
  • Vitamin

Har blivit opererad med titthål sex gånger. Själva operationssmärtorna är ingenting jämfört med "gasen" som ger olidlig smärta i ca två dygn.

Bara att bita ihop, det går över om någon dag.

• Majsan70

Jag har själv blivit opererad med samma metod men fick inte ont alls i axlarna. Min dotter däremot opererades för blindtarmen för ett år sedan och hon var i så risigt skick med både ont i magen o i axlarna att hon fick ligga kvar två dagar efter operationen o få morfin. Väl hemma blev hon i princip sängliggandes den första veckan innan det värsta gav med sig. Väl hemma fick hon morfintabletter och andra mycket starka smärtstillande för att kunna fungera. Panodil o Alvedon var uteslutet.

• Anonym

Har opererat gallan med titthål och smärtan i axlarna var helt överjävlig första dygnen.

• Anonym

Helt normalt om än smärtsamt. Allt han kan göra är att ta smärtstillande. Har han inget starkare än Alvedon? Om inte så kan han ta Ipren och Alvedon. 

• Anonym (lungemboli)

Gör det ont i axeln eller hugger det i lungorna när han andas?

Om det är ens i närheten av lungorna åker ni in NU, det kan vara en propp i lungan. 

• Ninja05

Jag op bort njuren med titthål och kunde inte andas i sittande o hade också hemskt ont upp mot axlarna. Fick samma förklaring som din man. Men hoppas det blir bättre!

• lollo

Prova att kombinera Alvedon med voltaren/diklofenak. Om han tåler NSAID läkemedel. Man kan köpa Voltaren/diklofenak receptfritt på Apoteket.

• Anonym

Det är helt normalt med ont i axlarna och ont i magen efter en titthålsoperation i magen. Tarmarna har stannat upp och gasen de sprutat in kommer därför inte ut. Imorgonbitti lär gasen komma ut den naturliga vägen och smärtan upphöra. Kan dock bli en plågsam natt, har både egen erfarenhet av detta och via mitt jobb. /sjuksköterska

• Linches

Ja usch det är en hemsk smärta:( Var dessutom gravid i v 25 när jag opererades! Mitt barn förlöstes med kejsarsnitt några månader efter och jag hade inte i närheten så ont då. Jag tog Minifom för att lättare få ut gasen.

• missmaja

Hej! Jag opererades i fredags för utomkvedeshavandeskap med en titthålsoperation. Jag har och har haft så hiskeligt ont i mina axlar, det börjar som tur är att gå ner nu. Det jag tyckte var riktigt skönt när jag hade som ondast och värktabletterna inte hjälpte var att ha en värmepåse/vetekudde över de ömmande partierna. Även så la jag den lite över magen för att lugna ner tarmarna.

Jag äter Alvedon och Diklofenak, på sjukhuset fick jag morfintabletter, de blev jag iofs bedövad av men också väldigt illamående, särskilt när jag fick morfinet intravenöst.

• elj

Opererades i dag i uppsala, har tagit bort mina äggstockarna. Fick i går kväll ont i den ena axeln "bara" men ack så ont!!! Blev varnad för de på sjukhuset, men eftersom de inte kändes nåt där så trodde jag att jag klarat mig. Inget hjälper! Tur att man kan läsa här att flera varit med om de. Kan dock ligga på rygg och ena sidan så jag ska väl inte klaga. Kram på er medmänniskor!

ont!
Svar på tråden Vansinnig smärta efter titthålsoperation, hjälp!