• Anna 674

utv. bedömning? ej avvikande?

Hej! Jag ska på utv bedömning gällande min son. misstänkt adhd.... Men min fråga är nu... Jag tror han kommer klara alla tester. han är lixom lika dom andra i hans ålder i både kunskap och motorik. Är ett AdHD barn alltid mindre begåvad än andra barn i samma ålder? Eller? :-/

• Svar på tråden utv. bedömning? ej avvikande?
  • Philippa

Tror du det har du missuppfattat vad ADHD är... de med ADHD är normalbegåvade om de inte har någon ytterligare diagnos.

• Venne

ADHD - ett samlingsnamn
    ADHD är egentligen ett samlingsnamn som även omfattar ADD och DAMP. ADD är ADHD utan hyperaktivitet med tyngdpunkt på uppmärksamhetsproblem. DAMP är ADHD i kombination med DCD (Developmental Coordination Disorder). DCD kännetecknas av stora motorikproblem och ibland perceptionsproblem. Personer med ADHD har ofta även andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom Tourettes, Asperger eller Tvångssyndrom. Det är också vanligt med inlärningssvårigheter och läs- och skrivsvårigheter.

Symtom på ADHD
    ADHD yttrar sig på olika sätt hos olika individer och under olika tidpunkter i livet. Svårighetsgraden och typen av problem varierar från person till person.

Kärnsymtom på ADHD:

Uppmärksamhetsproblem
    Kan visa sig genom till exempel koncentrationssvårigheter, slarvighet, glömskhet och lättstördhet. Många blir lätt uttråkade och har svårt att slutföra saker som de inte är väldigt intresserade av. Impulsivitet
    Kan visa sig genom starka och svårkontrollerade känsloreaktioner, dålig förmåga att lyssna på andra och svårigheter att hantera ostrukturerade situationer som kräver reflektion och eftertanke. Hos en del leder impulsiviteten även till motorisk klumpighet. Överaktivitet
    Handlar egentligen om svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör, så att den antingen är för låg eller för hög. Svårigheter att varva ner och sitta still kan varvas med extrem passivitet och utmattning. Överaktiviteten hos barn är ofta fysisk, hos vuxna visar den sig bland annat genom påtaglig rastlöshet och sömnproblem.

En del personer med ADHD har bara ett av kärnsymtomen medan andra har flera. Personer med DAMP (ADHD+DCD) har dessutom problem med motorikkontroll och ibland perception. Hos personer med ADD saknas överaktiviteten helt. De har snarare lägre aktivitetsnivå än normalt.

(attentions hemsida) 

• Anna 674

Ja, men så långt är jag med.... Men de jag undrar är: Om det inte visar något avvikande i utv. bedömningen så stannar utredningen där eller inte? Psykologen som träffade min son tyckte definitivt att min oro ej var överskattad. (han hade under 30min vält ut alla leksaksbackar, alt.lego, låst hennes dator då han slog.fel lösen om o om igen...) å hon sa: jag skickar er vidare på utb. bedömning hos mig. Jag undrade bara om de borde vara nått.avvikande där för att de ska hända.mera? Kollar dom BARA utvecklingen eller också bedömmer kroncentration m.m?

• Philippa

Googla på ADHD-utredning så får du se allt de går igenom, det är en stpr utredning som omfattar mycket.

• Venne

Förklarade inte psykologen vad hon skulle göra nu först? Jag vet inte om det kanske är så att just denna undersökning handlar om barnets utvecklingsnivå. Men skulle den göra det så är ju inte det samma sak som en utredning kring en eventuell ADHD-diagnos. Då kollar man ju just de saker som finns med i diagnosen, alltså kring koncentration, impulsivitet osv. Men psykologen kan ju kanske vilja veta vilken utvecklingsnivå barnet befinner sig på först. För att kunna göra utredningen på bästa sätt eller för att få veta om barnet dessutom kanske har inlärningsproblem, utvecklingsstörning, motoriska problem osv. Gissar jag alltså.

• Eldsjäl
    Anna 674 skrev 2013-01-26 21:25:14 följande:
    Ja, men så långt är jag med.... Men de jag undrar är: Om det inte visar något avvikande i utv. bedömningen så stannar utredningen där eller inte? Psykologen som träffade min son tyckte definitivt att min oro ej var överskattad. (han hade under 30min vält ut alla leksaksbackar, alt.lego, låst hennes dator då han slog.fel lösen om o om igen...) å hon sa: jag skickar er vidare på utb. bedömning hos mig. Jag undrade bara om de borde vara nått.avvikande där för att de ska hända.mera? Kollar dom BARA utvecklingen eller också bedömmer kroncentration m.m?
    De kollar inte utvecklingen på det sättet. det har inte med att göra hur många ord han kan eller hur smart han är. försök att ta det lugnt och läs på om ADHD så kommer du förstå vad de menar med utredningen <3
Svar på tråden utv. bedömning? ej avvikande?