• Anonym (Flytta?)

Hur länge innan ens barn flyttar!

Vi pratade om att det var minst x år innan sambons dotter flyttar hemifrån. Sambon sa då att hon får ju bo här hur länge hon vill. Jag påpekade direkt att nej. Vill han verkligen att hon ska bo här tills hon är 30 tex. Ja klart hon får enligt honom. Tänk om hon inte får arbete, boende osv. Jag sa att då får han bo själv med sin dotter så flyttar jag. Jag vill inte ha några barn boendes hemma så länge. Liksom någon gång får man putta ut dem ur boet. Anser det samma om sonen. Vill inte ha honom boendes kvar här när han är 30 och aldrig flyttat. Vi bor inte stort, lagom för två vuxna och två barn. Men inte för 3 vuxna varav ett vuxet barn som eventuellt själv har pojkvän då. Udda eller vad. Sambon sa att han trodde nog inte att barnen vill bo hemma så länge men tror inte han riktigt tänker på vad det skulle innebära om ens barn bodde kvar hemma så länge. De växer ju inte helt upp. Stor risk att de fortsätter tro att de kan fortsätta som när de var tonåringar. Nu menar jag ju inte vuxna barn vars liv förändra och behöver bo hemma under en period för att stabilisera upp sitt liv igen. Pratar om barn som aldrig flyttar av bekvämlighet. Hur länge skulle ni låta era barn bo hemma?

• Svar på tråden Hur länge innan ens barn flyttar!
  • Nyfiken gul

om dom är bekväma handlar ju det om uppfostran i första hand, självklart ska dom kunna ta hand om sig själva vare sig dom är 16 eller 26.

Idag är det ett hårt klimat i samhället, jobb är det ont om och därmed är många tvingade att bo kvar hemma eftersom det inte finns möjlighet att försörja sig och därmed inte heller något boende.

Dottern här hos oss fyller 18 och går i gymnasiet , pga att det programmet hon valde från början hade för få elever och tvingades lägga ner har hon fått gå om ett år och tar studenten när hon är nästan 21.   Jag räknar med att hon inte har något jobb när hon går ut och att det kommer ta ett tag innan hon får någon form av anställning.  Självklart ska hon få bo kvar hemma så långt det är möjligt.

det är makens dotter men jag resonerar likadant med mina egna barn. Självklart ska vi som föräldrar finnas där och supporta o stötta.

jag tror ju inte att nån är arbetslös tills dom passerat 30 men man får nog vackert acceptera att arbetsläget är annorlunda än när vi själva flyttade hemifrån.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

jag är 21 år och bor hemma fortfarande. Jag är arbetslös och får ingen bostad då jag inte har inkomst. 

Det suger, jag vill verkligen flytta hemifrån men har inga möjligheter. Jag bor i en liten norrländsk småstad och det är 20 mil till närmaste lediga jobb.  För att kunna flytta eller pendla krävs körkort, men då jag är arbetslös har jag inte pengar till varken flytt eller körkort.

status quo liksom 

• Anonym (T)

Så länge mina barn behöver min och min mans hjälp. Att bo hemma av bekvämlighet gör man ju bara om det är mer bekvämt hemma hos föräldrarna, efterhand som barnen växer ökar ju även kraven på vad man hjälper till med hemma.

• Anonym

Tills barnet har råd att flytta! Jag skulle se till att mitt barn söker jobb/utbildar sig efter gymnasiet så den kan betala för sig själv. Skulle inte acceptera att mitt barn ligger hemma i soffan hela dagarna utan att bry sig om att söka jobb eller fundera på utbildning.  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-26 22:01:26 följande:
    jag är 21 år och bor hemma fortfarande. Jag är arbetslös och får ingen bostad då jag inte har inkomst. 

Det suger, jag vill verkligen flytta hemifrån men har inga möjligheter. Jag bor i en liten norrländsk småstad och det är 20 mil till närmaste lediga jobb.  För att kunna flytta eller pendla krävs körkort, men då jag är arbetslös har jag inte pengar till varken flytt eller körkort.

status quo liksom 
    Varför utbildar du dig inte istället då?
  • Regnig måndag

Så länge de behöver!
    Det är inget jag satsar på eller ens jag vill att de bor hemma till de är 30 utan förhoppningsvis har de flyttat då men skulle allt skita sig så är de självklart att de kan flytta hem igen även om jag skulle veta att det handlade om åratal.
    Mina barn är mina barn och det existerar inte att jag inte skulle ställa upp.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (flytta)

Men varför göra ett problem av något som inte är ett problem? Ni får väl vänta och se om de blir kvar för länge, men förmodligen kommer de vilja flytta illa kvickt.

Så länge barnen har egen inkomst så ska de flytta, har de inte det så ska de flytta ändå, anser jag. Alla kan flytta hemifrån, de måste känna på hur det är att ha ett eget hushåll och ingen inkomst, så kanske de tar tummarna ur och söker jobb/flyttar till en annan stad/pluggar etc. finns alltid sysselsättning.

• Furstinna

Anonym(flytta): hur ska dom kunna flytta utan inkomst? Om de inte får ett eget hushåll? Det är inte så lätt för ungdomar att hitta boende och jobb idag.

• Anonym (23)

Jag är 23 år och bor fortfarande hemma. Och nej, det är inget jag egentligen vill göra, men har inget direkt val. Jag är student som extraarbetar. Men den inkomsten är det inte helt lätt att ha råd med en lägenhet. Att köpa en egen lägenhet är inte direkt ett alternativ då du här i Stockholm får lägga ut närmare miljonen för en etta i ytterförort. Vad gäller hyresrätter krävs minst fem års kötid för att få en lägenhet. Och då krävs oftast fast anställning. De lägenheter jag har chans att få med min kötid på ca fem är är i det kommunala bostadsbolaget och då på nyproducerade lägenheter med hyror som börjar på 6000-7000 kr. Omöjligt för mig att ha råd med det. Så innan du säger att unga inte ska kunna få bo hemma tänk efter en eller två gånger till. Jag är till sommaren klar med mina studier efter fem år. Förhoppningsvis får jag jobb med en gång och kan då också köpa mig en lägenhet (har levt snålt och spart ihop till handpenning). Tyvärr är det inte alla unga som lyckats göra det.

• La Lola

Innan 25 hoppas jag att de har flyttat!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur länge innan ens barn flyttar!