Hur mycket ska barn i åldern 3 år och 5 år äta? Hur mycket?
Hur mycket ska barnet i åldern 3 eller 5 år äta? Hur stor portion middag t.ex? Hur mycket? TIlls barnet säger stopp? Eller hru mycket ska man ge dom?
Hur mycket ska barnet i åldern 3 eller 5 år äta? Hur stor portion middag t.ex? Hur mycket? TIlls barnet säger stopp? Eller hru mycket ska man ge dom?
Det är väl individuellt? Alla barn äter olika mycket skulle jag tro. Och så länge det är nyttig mat och barnet är normalviktigt ger man väl så mycket de vill ha hoppas jag?
Min 3-åring äter tills han är mätt. Ibland blir det knappt någonting och ibland äter han mer. En bra dag kan han tex äta 3 pannkakor till lunch, en frukt till mellis och sen en normalstor köttbit, (ca 100 gram) lite grönsaker och 2-3 klyftpotatisar till middag. På helgen en liten skål glass till efterrätt.
Hur mäter hon då? Vad går hon efter liksom? Låter skumt...
Hon verkar störd... Inte normalt!
Barn i den här åldern kan och skall ta för sig själva.
Så gör de förskolan också.
Som barnmorskan sa, äter han bra mat får han äta sig proppmätt. Det är godsakerna man får ge i rimlig mängd. Så sålt ge barnen växer som dom ska och maten du ger är vettig så behöver man inte väga, dom känner av när dom är mätta. Sen kan det vara så att man här motsatt problem och måste se till att barnen äter minst en viss mängd.
Mina skolbarn äter frukost hemma om de orkar fixa, lillkillen äter på dagis. Lunch äter de alla på skolan/dagis vid 11-11:30 tiden. De kommer hem vid 14 och äter mellanmål, lillkillen äter mellanmål kl 14:30 på dagis. Middag serverar jag mellan 17-19 beroende på hur min dag har varit. Lillkillen som är 2,8 år tar en potatis och en bit kött men äter oftast bara hälften. Sedan får han välling kl 20:00-21:00 när han behagar att somna och jag gör 260 ml men han äter inte upp allt ibland. Mina barn tar vad de vill ha och äter så mycket de orkar. Inga av mina barn äter upp allt på tallriken utan lämnar ofta 1/3.
Det beror ju lite på barnet också. Har man ett barn som är väldigt matglad så kanske man får lägga upp en lagom portion och sedan bara erbjuda sallad. Om man som mig har ett barn som äter lite för lite så får man hålla lite koll och påminna om att äta mer om hon knappt har rört maten på tallriken för att hon helt enkelt glömmer bort att äta. Men i normalfallet så är det ju bara att låta barnet äta som den vill. Att mäta all mat låter helknäppt.
Jag försöker laga bra mat ( funkar inte alltid) , försöker se till att vi har det trevligt vid bordet ( funkar inte alltid) och försöker påminna om bordskick ( funkar inte alltid).
Barnen bestämmer hur mycket och av vad dom äter.
2 åringen äter massor, lika mycket som mig ibland. 5 åringen äter ibland och väldigt varierat. 8 åringen äter något mindre än mig.
Vissa perioder petar barnen i maten, andra äter dom som vuxna karlar. Tror det hänger ihop lite med hur dom växer osv. Oftast styr barnen detta alldeles utmärkt.
Enda gångerna man kan/ ska lägga sig i är om ett barn utvecklar över lr undervikt. Då kan man försöka styra på ett fint sätt. Tex begränsa till en portion och sedan erbjuda grönsaker.
Kan det vara så att det barnet har en problematik du inte känner till? Vi gjorde så en period då vi gjorde en kostregistrering. Det skulle till sonens dietist sedan .
Så länge det inte finns över- eller underviktsproblem; Så mycket/lite som barnet vill.
Vill förtydliga: med ett normalviktigt friskt barn behöver man inte göra så. Vi mätte och skrev upp just för att vår son hade undervikt och en sjukdom.