• Anonym (Elaka mamman)

Jag tycker inte om mitt barn

Eller att jag inte tycker om honom är kanske fel ordval, men jag känner liksom ingenting för honom. Jag kan inte påstå att jag tycker om hans personlighet, hans beteende retar mig, vi delar inte intressen och DET GÖR SÅ JÄVLA ONT att känna såhär. Jag har fler barn och dessa älskar jag villkorslöst. De kan retas med mig och hålla på, men jag blir arg för stunden och sedan går det över. Med det här barnet räcker det att han gör minsta lilla så kan jag vara arg resten av dagen och fortsätta bli arg för allt han gör. Han väcker så jobbiga känslor i mig att jag inte vet vart jag ska ta vägen ibland.

Vad ska jag göra? Det känns som att jag kommer förstöra honom och ge honom men för resten av livet. På ett sätt kanske jag älskar honom, men jag har väldigt svårt att känna den känslan när det gäller honom.

• Svar på tråden Jag tycker inte om mitt barn
  • Schack73

Är det ditt biologiska barn? Hur gammal är han? Förlossningsdepression?

• Anonym

Låter som att du behöver prata med en psykolog! Det är orättvist mot honom att ha en mamma som inte vill veta av honom,, hur gammal är han?

• Lisa 590

Eftersom detta är ditt problem och inte barnets, skall du söka hjälp.

BVC om han är i den åldern, BUP, psykolog, vad som helst. Detta är något som du måste hantera och  det nu.

• Anonym (Man)

Precis, ta kontakt med en psykolog illa kvickt, för bådas skull.
    Inte okej att han blir så särbehandlad heller, du måste ta ditt ansvar och be om hjälp.

• Anonym (Elaka mamman)

Han är 3 år och det är mitt biologiska barn. Någon förlossningsdepression tror jag knappast att det är. Det är som att jag ända från start har haft svårt att knyta an till honom, men jag vet inte varför. Han har helt enkelt inte "tilltalat" mig. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det är en hemsk känsla. Jag vill ju tycka om honom, men det går liksom inte. Jag försöker att inte särbehandla honom, kramar honom ofta och pratar mycket med honom, men jag är rädd att han ändå känner av mina känslor.

• Anonym (Elaka mamman)
    Harmagedon skrev 2013-01-26 22:50:29 följande:
    Tjall på anknytningen?
    Kan vara, men vad gör man åt det?
  • Harmagedon

Du måste nog få hjälp att reda ut vad det är som gått fel. Du säger att det varit så sedan han föddes. Vänd dig till en psykolog. BVC borde kunna hjälpa dig.

• Papito
    Anonym (Elaka mamman) skrev 2013-01-26 22:52:28 följande:
    Han är 3 år och det är mitt biologiska barn. Någon förlossningsdepression tror jag knappast att det är. Det är som att jag ända från start har haft svårt att knyta an till honom, men jag vet inte varför. Han har helt enkelt inte "tilltalat" mig. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det är en hemsk känsla. Jag vill ju tycka om honom, men det går liksom inte. Jag försöker att inte särbehandla honom, kramar honom ofta och pratar mycket med honom, men jag är rädd att han ändå känner av mina känslor.
    Tycker att det bästa du kan göra är att gå till en psykolog, inte bara en gång utan en period. Du kan säkert få hjälp att komma närmare honom.

Och klart att han snart (om inte redan) kommer att märka att du är surare på honom, längre...etc.
Svar på tråden Jag tycker inte om mitt barn