• Anonym (ts)

Äta endast lunch och middag, vill ner i vikt NU!!!!

Om man äter lunch ca 300 kcal och middag ca 700 kcal så borde man ju gå ner i vikt?? Jag är ingen frukostmänniska men äter vid förmiddagsfikat på jobbet vilket jag då helt skippar.

ALLA dieter jag kört med har slutat med att motivationen försvinner och jag är tillbaka på ruta 1 igen. Jag är trött på detta nu! Det bästa borde ju vara att sluta äta vissa mål för att på så sätt hålla nere kalorierna???

Har kört LCHF, viktväktarna, GI, Cambridge, Shape Up, Nutrilett, äta mindre portioner under dagen... men allt har bara varit förgäves!

Väger nu stadiga 80 kg till mina 167 cm och börjar få lite smått panik.

Kan detta funka då? Någon annan som gjort något liknande?
    Tacksam för svar, tips och råd!!!!

• Svar på tråden Äta endast lunch och middag, vill ner i vikt NU!!!!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Jag) skrev 2013-01-27 16:53:43 följande:
    Jag gick ner ungefär 15 kg på 2-3 månader genom att äta små små mål flera gånger om dagen. Ett mål är tex ett äpple, eller ett kokt ägg, en deciliter yoghurt osv. Åt ca 6 ggr om dagen och drack minst en halv liter vatten till varje mål, samt flera koppar grönt te mellan målen. Jag tränade ingenting.
    Jag har försökt detta men jag tänker bara på mat heeeela tiden och går med ständig hunger. Är jag inställd på att få äta mig lagom mätt 2 gånger om dagen så tror jag det blir lättare för mig!

Men riktigt bra att du lyckats gå ner 15 kg på 2-3 månader!! Grattis!!  
  • Anonym (ts)

Igår började jag med detta. Åt första målet kl 12 (då var jag ändå inte vrålhungrig utan var mer hungrig vid 9-10)
    Vid 15-tiden tog jag 1 msk jordnötssmör och på kvällen åt jag en liten middag.  Var inte särskilt hungrig då heller.
    Hade gått ner 1 kg idag på morgonen!! : ) Räknar inte kalorier och äter det som alla andra äter, hur bra som helst!

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-01-29 12:20:23 följande:
    Igår började jag med detta. Åt första målet kl 12 (då var jag ändå inte vrålhungrig utan var mer hungrig vid 9-10)
    Vid 15-tiden tog jag 1 msk jordnötssmör och på kvällen åt jag en liten middag.  Var inte särskilt hungrig då heller.
    Hade gått ner 1 kg idag på morgonen!! : ) Räknar inte kalorier och äter det som alla andra äter, hur bra som helst!
    Jordnötssmör? Du har fortfarande inte gått ner 1 kg i fett. Hoppas du förstår det?

Det där kanske håller ett tag men hjärnan behöver energi för att klara sig. Så om du bara äter 2 mål om dagen och dessutom väldigt lite så kommer du till slut må dåligt och börja vilja äta massa mat helt okontrollerat.

Du kan ju inte fortsätta äta så här lite livet ut. Du måste fortfarande lära dig att äta balanserat för att sedan klara av att hålla vikten. Då är det lika bra att göra det från början.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-01-29 14:18:15 följande:
    Jordnötssmör? Du har fortfarande inte gått ner 1 kg i fett. Hoppas du förstår det?

Det där kanske håller ett tag men hjärnan behöver energi för att klara sig. Så om du bara äter 2 mål om dagen och dessutom väldigt lite så kommer du till slut må dåligt och börja vilja äta massa mat helt okontrollerat.

Du kan ju inte fortsätta äta så här lite livet ut. Du måste fortfarande lära dig att äta balanserat för att sedan klara av att hålla vikten. Då är det lika bra att göra det från början.
    Såklart jag fattar att jag inte gått ner 1 kg fett på 24 timmar! 
    Jag har som jag tidigare skrev gjort detta tidigare och tappade 15 kg över en sommar. Höll denna vikten tills jag blev gravid. Det är mina gravid-kilon jag vill bli av med nu.
    Jag äter för övrigt balanserat i vanliga fall eftersom jag stått helt still i vikten i ett par år nu, varken upp eller ner!! Men nu vill jag gå ner en gång för alla och stryper därmed kaloriintaget. Jag äter lunch och middag! Funkar jättebra!! Och när suget sätter in så är en matsked jordnötssmör perfekt att till. Mums!!

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-01-29 14:59:52 följande:
    Såklart jag fattar att jag inte gått ner 1 kg fett på 24 timmar! 
    Jag har som jag tidigare skrev gjort detta tidigare och tappade 15 kg över en sommar. Höll denna vikten tills jag blev gravid. Det är mina gravid-kilon jag vill bli av med nu.
    Jag äter för övrigt balanserat i vanliga fall eftersom jag stått helt still i vikten i ett par år nu, varken upp eller ner!! Men nu vill jag gå ner en gång för alla och stryper därmed kaloriintaget. Jag äter lunch och middag! Funkar jättebra!! Och när suget sätter in så är en matsked jordnötssmör perfekt att till. Mums!!

Okej, ja men då är det ju en bra lösning som fungerar för dig!

Finns ju många, däribland jag själv innan jag insåg vad som faktiskt krävs, som kör på dieter som får dem att gå ner men problemet ligger egentligen i att de inte klarar av att hålla en balans och därför alltid går upp igen.

Lycka till, har du fixat att gå ner 15 kg förut så fixar du det igen!
  • Elin 885

gladiatorn spirit äter hela sitt dagsintag på kvällen, sen fastar hon till nästa kväll.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-29 17:09:42 följande:
    gladiatorn spirit äter hela sitt dagsintag på kvällen, sen fastar hon till nästa kväll.
    Knappast bra i längden. Spelar ingen roll hur vältränad man är, kroppen och hjärnan behöver få energin fördelad under dagen eftersom den också ska förbränna den. Äter man så där så får kroppen ett överskott av energi för att sedan tvingas förbränna allting på en gång.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-29 17:19:42 följande:
    Knappast bra i längden. Spelar ingen roll hur vältränad man är, kroppen och hjärnan behöver få energin fördelad under dagen eftersom den också ska förbränna den. Äter man så där så får kroppen ett överskott av energi för att sedan tvingas förbränna allting på en gång.

jag har inte sagt om det är bra eller dåligt, jag säger bara att det finns dem som gör så uppenbarligen.
    själv så har jag 5 mål om dagen i intag ,2 av dem är proteindrink och en frukt och 3 är orderntliga mål mat.

spririt är väldigt vältränad och hon tävlar ju, så jag tror att hon har koll på läget.
  • mirrebusan

Har du testat dukan dieten? den har funkat för de jag vet har testat den. men jag skulle då försöka få i mig nått till frukost, bättre att äta fler men mindre potioner vad jag har märkt iaf. hoppas du lyckas iaf vad du än beslutar för att testa. Vemma bode är kanon med. kolla på www.vemma.se vet en som kört den hon gick ner 10 storlekar på 12 veckor från stl 56 till 46

• MissSandra

Äter du för lite kommer kroppen ställa in sig på svält, det som kommer att ske är att du tappar muskler och/eller går upp i vikt. Ät var tredje timme och ät 1500 kcal. Allt annat är bara dumt då man pajjar kroppen och ja jag vet då jag alltid bantat. Och ja kroppen behöver 1500 kcal-grundläggande anatomi!

• Petite Chérie
    liv skrev 2013-01-27 14:04:20 följande:
    Helt fel tänk. Du kommer bli hungrig mellan målen och småäta skräp. Ät ofta fast mindre varje gång. Vad menar du att du äter till middag som är 700 kalorier? Alldeles för mycket...
    700 kalorier till middag låter inte alls mycket. En portion pasta, 220 gram kokt, är ca 30 pastaskruvar eller penne, och är 281 kalorier, kokt utan salt. Säg att man äter 6 köttbullar till det=400 ungefär. Sen kanske man vill att det ska vara lite roligare än så, så man gör italienska köttbullar och häller i passata i köttbullarna. En halv tetra passata är 85 kalorier. 281+400+85=766.

Jag äter inte små måldtider. Jag äter soppa när jag vaknar=288 kalorier, sen äter jag middag, ca 800 och sedan soppa eller ägg på kvällen. Jag äter 1500 kalorier om dagen. Efter att ha pratat med en nära vän som pluggar till läkare och tränar som en galning och gått hos en dietist i flera år för att göra allt rätt när han tävlar, så har jag fått det bekräftat att det inte är en myt att kroppen börjar spara på det man äter om man äter för lite kalorier per dag. Jag åt ca 1000 när jag började gå ner i vikt, men han och en annan vän sa ifrån, och sedan dess äter jag 1500. Jag gick ner 2.5 kg dom 12 första dagarna.
    Evolution isn't an opinion, it's fact.
Svar på tråden Äta endast lunch och middag, vill ner i vikt NU!!!!