Candy89 skrev 2013-01-27 19:38:49 följande:
Alla med grundläggande behörighet kan läsa på högskola/universitet, oavsett om man har en utvecklingsstörning eller ej... På högskola/universitet läser man kurser och får egentligen inte i en renodlad klass. Man tar antingen högskoleexamen, kandidatexamen, magisterexamen, masterexamen eller forskarexamen/doktorandexamen. Folkhögskola = är en vuxenutbildning där man läser på gymnasienivå. Kan liknas med komvux men att man går i en klass. YH = yrkeshögskola en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med stark arbetslivsanknytning. KY = kvalificerad yrkesutbildning = är en svensk eftergymnasial utbildningsform som är ett alternativ till högskoleutbildning. En KY-utbildning är kortare än en högskoleutbildning, vanligtvis mellan 1 och 2 år. Utbildningarna skall vara utformade i nära samarbete med näringslivet och leda till jobb.
Jo det är sant att alla med behörighet kommer in. Men det är extremt ovanligt att någon med utvecklingsstörning kommer in på högskola (jag har hört om ett fall och då var det en speciellt utformad kurs)
Många av mina elever (gravt, måttligt och lindrigt utvecklingsstörda) går vidare till folkhögskola efter gymnasiet, det var därför jag nämde det.