• Odd Pixie

Skillnad på högskola, folkhögskola, yh, ky?

Jag undrar vad det är för skillnad att läsa på högskola, folkhögskola, YH och KY. Det jag mest undrar är hur studierna läggs upp och hur "vardagen" ser ut så att säga. Högskola är t.ex. mycket seminarium, föreläsningar, mycket att läsa, tentor osv. Men hur ser det annars ut? Jag har hört att folkhögskola är lite mer likt gymnasiet, men jag vet inte om det stämmer?

• Svar på tråden Skillnad på högskola, folkhögskola, yh, ky?
  • JECJ

Vem som helst kan gå folkhögskola, även människor utan betyg och personer med utvecklingsstörning. Folkhögskolan skapades för att ge de outbildade bönderna lite utbildning :). Folkhögskolan ger inte examen (magiskterexamen kandidatexamen m.m,) Högskolan är en mycket högre utbildning än folkhögskola. Du kan söka till högskolan med betyg från folkhögskola.

Uppläggen ser mycket olika ut beroende på kurser på båda skolorna . Vill du "bli något" så går du högskola. Vill du plugga för att det är kul går du folkhögskola.  

• jaghopparhögt
    JECJ skrev 2013-01-27 19:11:03 följande:
    Vem som helst kan gå folkhögskola, även människor utan betyg och personer med utvecklingsstörning. Folkhögskolan skapades för att ge de outbildade bönderna lite utbildning :). Folkhögskolan ger inte examen (magiskterexamen kandidatexamen m.m,) Högskolan är en mycket högre utbildning än folkhögskola. Du kan söka till högskolan med betyg från folkhögskola.

Uppläggen ser mycket olika ut beroende på kurser på båda skolorna . Vill du "bli något" så går du högskola. Vill du plugga för att det är kul går du folkhögskola.  
    Man kan också läsa in gymnasiet på folkhögskola.
  • Grrretchen

Jag har gått på folkhögskola och tycker väl inte att det påminner särskilt mycket om gymnasiet mer än att man kan läsa in gymnasieämnen. Men eftersom man inte får betyg i varje ämne utan ett samlat omdöme (om man vill) är det inte innötande av kunskaper på samma sätt och "plugg" utan mer diskussioner i klassen och grupparbeten och enskilda arbeten.

På högskola och universitet (som jag också gått) beror det väl på vad du läser men generellt är det nog mer enstaka föreläsningar och seminarier och ligger mer ansvar på dig att plugga hemma till tentor och så.

Ky har jag inte gått men en kompis har. Jag tyckte det verkade påminna om gymnasiet men någon annan vet säkert bättre!

• Regnig måndag

Den största skillnaden på folkhögskola och alla andra former är att folkhögskolan saknar statliga läroplaner och inte lyder under skollagen. De enda lagar och regler som angår folkhögskolorna är förknippade med de bidrag de tar emot från staten.

Skiter det sig står eleven oftast helt rättslös och det verkar inte vara helt ovanligt heller.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Candy89

Alla med grundläggande behörighet kan läsa på högskola/universitet, oavsett om man har en utvecklingsstörning eller ej... På högskola/universitet läser man kurser och får egentligen inte i en renodlad klass. Man tar antingen högskoleexamen, kandidatexamen, magisterexamen, masterexamen eller forskarexamen/doktorandexamen. Folkhögskola = är en vuxenutbildning där man läser på gymnasienivå. Kan liknas med komvux men att man går i en klass. YH = yrkeshögskola en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med stark arbetslivsanknytning. KY = kvalificerad yrkesutbildning = är en svensk eftergymnasial utbildningsform som är ett alternativ till högskoleutbildning. En KY-utbildning är kortare än en högskoleutbildning, vanligtvis mellan 1 och 2 år. Utbildningarna skall vara utformade i nära samarbete med näringslivet och leda till jobb.

• JECJ
    Candy89 skrev 2013-01-27 19:38:49 följande:
    Alla med grundläggande behörighet kan läsa på högskola/universitet, oavsett om man har en utvecklingsstörning eller ej... På högskola/universitet läser man kurser och får egentligen inte i en renodlad klass. Man tar antingen högskoleexamen, kandidatexamen, magisterexamen, masterexamen eller forskarexamen/doktorandexamen. Folkhögskola = är en vuxenutbildning där man läser på gymnasienivå. Kan liknas med komvux men att man går i en klass. YH = yrkeshögskola en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med stark arbetslivsanknytning. KY = kvalificerad yrkesutbildning = är en svensk eftergymnasial utbildningsform som är ett alternativ till högskoleutbildning. En KY-utbildning är kortare än en högskoleutbildning, vanligtvis mellan 1 och 2 år. Utbildningarna skall vara utformade i nära samarbete med näringslivet och leda till jobb.

Jo det är sant att alla med behörighet kommer in. Men det är extremt ovanligt att någon med utvecklingsstörning kommer in på högskola (jag har hört om ett fall och då var det en speciellt utformad kurs) 
    Många av mina elever (gravt, måttligt och lindrigt utvecklingsstörda) går vidare till folkhögskola efter gymnasiet, det var därför jag nämde det.
  • Grrretchen

Fast nu var det ju hur vardagen ser ut på de olika skolorna som TS undrade över! ;)

• Candy89

Jag hade en kurskamrat som var lindrigt utvecklingsstörd och hade ADHD och läste klart programmet på utsatt tid (sjuksköterska).

• PolyPond

KY är utbildningar som skall vara väl knutna till arbetslivet och har mycket LiA (lärande i arbete) i sig. Tanken är att utbildningarna skall kunna ge jobb direkt, utan att arbetsgivarna skall behöva skola in den nya arbetskraften så hårt som rent teoretiska studier ofta kräver. Det är inte helt ovanligt att folk läser KY efter avslutade högskolestudier.

Svar på tråden Skillnad på högskola, folkhögskola, yh, ky?