Ni med barn med aspergers - se hit! Så tacksam för om ni delar med er!
Hej!
Jag har skrivit en annan tråd om min son som ev. ska utredas. För ngt inom autismspektrum blir det väl...
Han är 3 sedan december och jag skulle bli oerhört tacksam för om ni kunde delge era erfarenheter om hur era 3-åringar med Aspergers (för det är det jag misstänker) var i den åldern. Var det då ni började upptäcka att barnet var annorlunda, eller såg ni det innan? Vi började se problemen mer och mer från ungefär 2,5 år.
Hans största problem är blygsel mot främlingar (alltid varit). Kan lätt bli nervös när det är för stressigt och för höga ljud. Kan, när han känner sig otrygg, nästan få panik, vilket just nu begränsar sig till smällande av ballonger (efter rädslan för fyrverkerierna på nyårsafton.... ). Han är väldigt beroende av pappan och mig - vill gärna ha en trygg vuxenkontakt nära. Är ängslig.Han har haft lite svårt för det sociala samspelet på dagis. Leker en del själv. Han kan bli tjatig ibland. Och på senaste tiden tycker jag att han är otroligt velig. Han vill ha ngt, sedan vill han inte ha det och så vill han ha det igen....Eller typ att jag ska öppna chokladen men sedan ska jag inte öppna chokladen och då kan han börja gråta för att jag faktiskt öppnade chokladen.. Vet inte vad detta står för... känner ni igen denna veligheten? Han gråter också varje morgon vid separationen på dagis. Som att det är lika jobbigt varje gång.Han kan också säga att ngt blev fel, men har än så länge inga stora utbrott över detta, bara gnäll. Jag tycker också att hans språk kan låta lite monotont ibland, men det är bara vid vissa tillfällen.
Annars är han ju en nyfiken (om än försiktig) liten kille som frågar mycket om vad saker heter och vad det är. Han är otroligt kärleksfull, kramig och pussig med mycket bus och humor och massor med ögonkontakt. Han verkar intelligensmässigt hänga med - med färger, siffror, drar paralleller etc. Han är superduktig med Iphonen och leker varierat med leksaker. Talet ligger kanske ngt lite efter men han svarar mer och mer på frågor och kan berätta vad som han blir ledsen eller stressad över och uttrycka sig när han blir rädd och ledsen. Han blir ledsen när andra är ledsna och kommer och klappar mig om jag gör mig illa etc. Han kan klä av sig själv och är framåt och vill gärna klara av saker själv. Han har nu resurs 2,5 dgr vilket verkar vara bra. De tycker också att han utvecklats mkt efter jullovet och att han börjat lite med fantasilekar, utklädsel m.m. samt att han leker olika lekar med olika barn. I övrigt visar han ingen aggressivitet och inga utbrott, inga tics, inga fobier eller tvång än så länge... Men han kan agera nervöst och lite stirrigt förstås ibland, vilket alla barn kan antar jag. Han är också mjuk i kroppen och älskar att röra på sig.
Hur som helst... Vill gärna höra era erfarenheter... Vad har varit det mest utmärkande för era barn? Har diagnosen hjälpt er (habilitering etc). Hur fungerar det på förskola, skolan med vänner etc? Vad har blivit bättre, sämre etc? Känner ni igen denna velighet och ängslighet m.m.? Föredrar era barn mer att vara själva eller är de beroende av er föräldrar? Har ngt av dragen växt bort? Fungerar de i vardagen? Ja, som ni ser har jag tusen frågor och jag är enormt tacksam för om ni vill svara mig!
Hur som helst... Skulle vara väldigt tacksamma för era erfarenheter med barn med AS (inom autismspektrum). Är detta med veligheten vanligt...