• Anonym (orolig TS)

Oroar mig för ALLT under graviditeten!

Jag tror jag blir tokig. Jag vet fan inte vad jag skall göra.
    Under hela graviditeten har jag oroat mig i någon mån. I början var det oro för missfall då vi så gärna vill ha barn, en oro som minskade kraftigt när jag kommit över "gränsen" på 12 graviditetsveckor. Sen kom oron för att inte känna fostret (började känna väldigt sent) och därigenom oro för att fostret skulle dött i magen.
    När väl fosterrörelserna kommit igång började jag skriva upp tider och försöka avgöra intentitet då jag var orolig för att dem skulle avta.
    Blev medlem här på familjeliv och läste massor av historier där bebisar dött sent i magen och vips kom missfallsoron tillbaka igen och är nu starkare än någonsin..

Utöver det oroar jag mig så fort något känns obehagligt eller gör lite ont. Har rint och varit inne för kontroller när jag varit orolig men det har aldrig varit något. Då har jag nästan skämts över att jag kommit dit och de behövt lägga ner en massa tid på någon som är helt frisk och där det inte är någon fara för bebisen.. Samtidigt är det ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Oroar mig också för att något skall hända barnet under förlossningen, att jag äcker fostervatten (har extremt vattninga flytningar och har haft det under hela graviditeten) samt att fostret kommer ha en utvecklingsstörning.

Många säger ju att man som mamma skall gå på magkänsla och ringa MVC eller förlossningen om något känns fel, men jag vet inte vad jag skall göra längre. Jag har haft fel varenda gång och vågar inte lita på min magkänsla längre

Vad fasiken skall man göra?
    Och hur vanligt är det med komplikationer kring förlossning samt att bebisar för i magen efter v30? Är min oro helt obefogad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 14:25
    Är i v34.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 14:32
    Ursäkta alla missade bokstäver, tangetbordet vill inte riktigt som jag vill.

• Svar på tråden Oroar mig för ALLT under graviditeten!
  • elinaehn

Men vet du, det där låter jättetufft. Jag tycker du ska be om samtal. för ... jag insåg (o säkert de flesta andra föräldrar) att från samma ögonblick man vet att man bär sin skatt i magen är oron där. för resten av livet. man bara flyttar fram oron liksom. Bara man kommer till vecka tolv. bara det går väl med förlossning, osv. sen kommer nya rädslor. att något ska drabba ens älskade barn är ju fullständig skräck. MEN! du behöver hitta ett sätt att förhålla dig. för just nu är oron för stor för att du också ska njuta och vara lycklig. försök reda ut det nu, med stöd av mvc psykolog. gå till bvc psykolog sen om du behöver. för det här, från nu och framåt är en tid för oro men också för enormt mycket glädje. och DEN ska du unna dig. DEN är du värd!

• Mariohn

Den texten kunde jag ha skrivit under min första graviditet. Jag kände precis likadant och oroade mig för samma saker. Det blev inte bättre av att jag dessutom kände mig dum när jag oroade mig och fick dåligt samvete för att jag "slösade med folks tid" varje gång det visade sig inte vara något fel. Mitt tips till dig är att släppa det senare. Våga prata om din oro och skäms inte för den. Vården finns där för dig och ska ta dig på allvar. Våga också ta upp med din barnmorska att du bär på så mycket rädsla och oro. Det kan vara bra att få prata med någon om själva oron också  

• Anonym (likadan)

Vill bara tala om att jag känner igen mig i ALLT du skrev!!
    Jag var precis likadan med mina 2 graviditeter.
    Dessutom höll jag på att föda i v 30, men blev sen inlagd fick medeciner och sen behaga han titta ut på övertid istället! Fast det var ju bra!

Jag var också så himla orolig hela tiden och har jag väl fått för mig något får jag det inte ur huvudet hur mycket jag än försöker. Då måste jag ringa någon eller kolla upp med BM
    Nu är mitt minsta barn 6 år och jag minns allt som igår och dessutom har jag en tendens till att få lite ångest och oroa mig i onödan för minsta lilla. Allt började när jag var gravid.
    Jag tror vi alla är olika känsliga och jag hör till den känsliga typen. Sån som man är född!
    Jag har tagit tag i det nu och går hos en KBT emellanåt, är alldeles för jobbigt att oroa sig i onödan.
    Min KBT säger att utan oss känsliga människor vore inte världen bra för vi kan läsa av oroligheter!  

• Anonym

Klart att man är orolig, men du vet väl att barnet inte mår bra om mamman mår dåligt?
    Så länge du känner fosterrörelser varje dag så behöver du inte vara speciellt orolig.
    Och om barnet har någon skada? Ja oroa dig inte för det nu ta det sen isåfall, nu kan du ändå inte göra något åt det.
    Och att läsa här på fl kan vara missvisande.
    Går du in i en tråd "alla vi som fått missfall" ja då känns det mycket läskigare för då verkar det vara många.
    Men grejen är att då samlas dom 30-40 som det faktiskt har hänt där, för det är det det handlar om.
    Och hela fl är en sida riktad till föräldrar och gillar man tex inte barn o föräldrar så är fl fel sida att sitta på. För här samlas vi

Så försök inte tänka för mycket på allt hemskt som kan hända, det är ju inte ens säkert det händer dig.
    Ta inte ut något i förskott.
    Mnjut istället av det som komma skall        

• TessaLove

Det första min bm sa till mig när dottern låg i magen var, - försök hålla dig borta från sidor som Familjeliv!

• Mariohn
    Anonym skrev 2013-01-28 14:32:00 följande:
    Klart att man är orolig, men du vet väl att barnet inte mår bra om mamman mår dåligt?
    Idiotiska kommentarer om att barnet skulle må dåligt i din mage för att du oroar dig över dess hälsa kan du ignorera ts. Bebisen ligger tryggt och fint i dig. Den har det varmt och gött och vet inte vad du tänker. Obildade människor tror det. Det brukar vara samma sorts människor som skyller sina missfall på att någon sade något taskigt osv. Så länge du inte stressar upp dig totalt och gör direkt korkade saker som att överdosera mediciner och utsätta kroppen för osund ansträngning är ditt barn lyckligt där inne. Ät nyttigt, rör på dig när du kan, prata med magen och njut när du kan
  • Anonym (orolig TS)
    Anonym skrev 2013-01-28 14:32:00 följande:
    Så länge du känner fosterrörelser varje dag så behöver du inte vara speciellt orolig.
    Och om barnet har någon skada? Ja oroa dig inte för det nu ta det sen isåfall, nu kan du ändå inte göra något åt det.
    Och att läsa här på fl kan vara missvisande.
    Går du in i en tråd "alla vi som fått missfall" ja då känns det mycket läskigare för då verkar det vara många.
    Men grejen är att då samlas dom 30-40 som det faktiskt har hänt där, för det är det det handlar om.
    Och hela fl är en sida riktad till föräldrar och gillar man tex inte barn o föräldrar så är fl fel sida att sitta på. För här samlas vi

Så försök inte tänka för mycket på allt hemskt som kan hända, det är ju inte ens säkert det händer dig.
    Ta inte ut något i förskott.
    Mnjut istället av det som komma skall        
    Jo, jag vet att det inte är bra att oroa sig för att det kan påverka barnet negativt och ända sen jag fick veta det har hela det här med oron blivit så stressande. Jag blir jättestressad när jag blir orolig, för vet att det inte är bra för barnet, och sen blir jag orolig för stressen som inte heller är bra för barnet och så blir jag orolig för att det skall hända något... och så håller det på sådär.
    Försöker att bara ta det lugnt men jag klarar verkligen inte av det
  • Jasmine 851

Jag var exakt lika som du oroade mig en massa men kan säga att trots för tidig vattebavgång och födsel i v34 så har allt gått toppen bra.

är du orolig att du läker foster vatten så ta med en trosa eller binda så får dom testa den 
    risken att du läker är väldigt liten
    och skulle du få som jag och få tidig vattenavgång så kommer du märka det för det kommer MYCKET vatten det är som om du skulle ha pissat på dig och sen läker det ganska mycket efter första skvätten jag fyllde en binda på typ 30 min.

ALLT KOMMER GÅ BRA SKA DU SE Skrattande 

• Anonym

Det är på ett sätt bra att du har en viss oro, då är du uppmärksam på förändringar men nu är din oro såpass stor att den påverkar dig psykiskt och säkerligen fysiskt och då bör du ta ett samtal med din bm om saken.

• Mariohn
    Jasmine 851 skrev 2013-01-28 14:37:05 följande:
    Jag var exakt lika som du oroade mig en massa men kan säga att trots för tidig vattebavgång och födsel i v34 så har allt gått toppen bra.

är du orolig att du läker foster vatten så ta med en trosa eller binda så får dom testa den 
    risken att du läker är väldigt liten
    och skulle du få som jag och få tidig vattenavgång så kommer du märka det för det kommer MYCKET vatten det är som om du skulle ha pissat på dig och sen läker det ganska mycket efter första skvätten jag fyllde en binda på typ 30 min.

ALLT KOMMER GÅ BRA SKA DU SE Skrattande 
    Så för att du märkte det är det så för alla? Tyvärr är det inte så enkelt. Man kan ha vattenavgång länge utan att märka det. Det kan sippra aldrig så lite och man bör vara uppmärksam om man är orolig. Inte förlita sig på att "eftersom det kom mycket vatten för en människa är det så för alla" .Suck. 
  • Jasmine 851
    Mariohn skrev 2013-01-28 14:39:27 följande:
    Så för att du märkte det är det så för alla? Tyvärr är det inte så enkelt. Man kan ha vattenavgång länge utan att märka det. Det kan sippra aldrig så lite och man bör vara uppmärksam om man är orolig. Inte förlita sig på att "eftersom det kom mycket vatten för en människa är det så för alla" .Suck. 

negativ människa ser jag
    jag tror att allt kommer gå bra för henne och att det kommer gå på övertid
    för att läka vatten är inte så supervanligt
    och det är inte så att bäbisen kan få för lite vatten för kroppen återbildar det
    det som är farligt är en eventuell infektion

men visst vill du skrämma upp henne så fortsätt du      
  • Anonym (statistik)

Tidiga missfall är vanligt. Men de veckorna har du sedan länge passerat.
    Sena missfall (upp t.o.m v 22) är ovanligare, men hursomhelst de veckorna har du OCKSÅ passerat.

Barn som dör i magen i sen graviditet, om man skall tro Spädbarnsfonden är det ca 500 per år.
    www.spadbarnsfonden.se/Page.asp

Jag tror inte du mår bättre av dessa fakta. Som den kloka författaren av inlägg #1 skriver, ta tag i din oro nu. Den kommer inte att minska. Så snart barnet är fött kommer du hitta på nya saker. "Tänk om bäbisen slutar andas och dör i sömnen", "tänk om 4-åringen drabbas av leukemi", "tänk om tonåringen hamnar snett och börjar missbruka".... Det följer med hela vägen om man inte passar sig. Jag har också varit där, i katastroftänket.

Sök stöd och lite samtalshjälp nu, det tar förfärligt på krafterna att vara så orolig hela tiden.

• Mariohn
    Jasmine 851 skrev 2013-01-28 14:43:12 följande:

negativ människa ser jag
    jag tror att allt kommer gå bra för henne och att det kommer gå på övertid
    för att läka vatten är inte så supervanligt
    och det är inte så att bäbisen kan få för lite vatten för kroppen återbildar det
    det som är farligt är en eventuell infektion

men visst vill du skrämma upp henne så fortsätt du      
    Realist skulle jag kalla det. Att ignorera saker som potentiellt kan vara farliga eller låtsas något annat är bara idiotiskt. Att vara medveten om vilka saker som kan hända och förhålla sig till dem på ett sunt vis är det enda rätta. Och att säga till någon "Detta kan inte hända för så var det inte för mig" (så som du gjorde)  kan potentiellt kosta någon livet. Ponera att hon plötsligt skulle börja uppleva att hon läckte lite....Vilket tror du då är bäst? Att hon har lyssnat på dig och tänker "nej det är ingen fara om det inte kommer mycket, drar på sig en infektion och förlorar barnet....Eller att hon har lyssnat på mig, varit lite orolig, söker hjälp och får hjälp. Nå? De flesta av oss är hellre lite oroliga och föder levande barn än lever i förnekelse och förlorar dem. 
  • Jasmine 851
    Mariohn skrev 2013-01-28 14:46:37 följande:
    Realist skulle jag kalla det. Att ignorera saker som potentiellt kan vara farliga eller låtsas något annat är bara idiotiskt. Att vara medveten om vilka saker som kan hända och förhålla sig till dem på ett sunt vis är det enda rätta. Och att säga till någon "Detta kan inte hända för så var det inte för mig" (så som du gjorde)  kan potentiellt kosta någon livet. Ponera att hon plötsligt skulle börja uppleva att hon läckte lite....Vilket tror du då är bäst? Att hon har lyssnat på dig och tänker "nej det är ingen fara om det inte kommer mycket, drar på sig en infektion och förlorar barnet....Eller att hon har lyssnat på mig, varit lite orolig, söker hjälp och får hjälp. Nå? De flesta av oss är hellre lite oroliga och föder levande barn än lever i förnekelse och förlorar dem. 
    ser att du inte läst mitt inlägg
    har skrivit hur hon ska göra om hon är orolig men du väljer tydligen det du vill läsa 
  • Anonym (orolig TS)
    elinaehn skrev 2013-01-28 14:28:23 följande:
    Men vet du, det där låter jättetufft. Jag tycker du ska be om samtal. för ... jag insåg (o säkert de flesta andra föräldrar) att från samma ögonblick man vet att man bär sin skatt i magen är oron där. för resten av livet. man bara flyttar fram oron liksom. Bara man kommer till vecka tolv. bara det går väl med förlossning, osv. sen kommer nya rädslor. att något ska drabba ens älskade barn är ju fullständig skräck. MEN! du behöver hitta ett sätt att förhålla dig. för just nu är oron för stor för att du också ska njuta och vara lycklig. försök reda ut det nu, med stöd av mvc psykolog. gå till bvc psykolog sen om du behöver. för det här, från nu och framåt är en tid för oro men också för enormt mycket glädje. och DEN ska du unna dig. DEN är du värd!
    Tack så mycket. Det var ett bra råd som jag nog måste ta och följa.
    Skall till MVC för kontroll i början på nästa vecka så skall ta upp det med min BM då. 
Svar på tråden Oroar mig för ALLT under graviditeten!