• Erkens mamma

Oönskad viktnedgång hos 6-åring

Hej!

Behöver lite kloka tankar när det gäller min 6-åring. Vi var hos BVC i oktober och tog en längd och vikt. Då var hon 113 cm och vägde 18,5 kilo. Vid jul tog jag bara en vikt och då vägde hon 18,3 kg. Jag tänkte inte så mycket på det eftersom det kändes som inom felmarginalen..

Hon har varit lite förkyld till och från men ändå varit hyfsat pigg så jag kan inte säga att hon har ätit mindre än vanligt som vi har märkt. Eftersom hon inte hade gått upp något från oktober till december så tänkte jag att jag ska hålla lite koll på hennes vikt..Har sett till att byta ut en del av hennes mellanmål från frukt till smörgås eller yoghurt. Lite mer fett i maten osv. 
    Vägde henne igen igår och idag och nu ligger hon på 17,8 kilo vid båda vägningarna. Hon har dessutom växt på längden hela 3 cm från slutet oktober till nu.  

Har bokat tid på VC på onsdag men tänkte höra mig för om någon varit med om liknande och vad det har varit.

Någon med erfarenhet? 

Vad väger era nyblivna 6åringar och hur långa de är?       

• Svar på tråden Oönskad viktnedgång hos 6-åring
  • cosinus

Min 6.5-årige son vägde vid 6 år 17 kg ungefär. Han var då 117 cm. Nu tror jag att han är kanske 120 cm och väger väl ganska precis 18.

Leker hon mycket ute så kanske det kan vara en förklaring eller att hon inte gillar maten i skolan lika bra som den på dagis.

Mina brukar alltid stå still eller t o m tappa lite på sommaren fast de växer på längden för att de rör sig så fruktansvärt mycket då.

Dottern vid 6 år låg f ö kring 110 cm och 16 kg.

• Erkens mamma

Hon fyllde precis sex år så hon är fortfarande kvar på dagis. Hon börjar förskoleklass till hösten.
    Tycker inte att hon har varit ute mycket det senaste. Snarare tvärtom då hon är mer inaktiv än normalt eftersom hon är så trött...

• happy in hell

Hoppas ni får hjälp på vc i morgon. Våra barn har gått med mycoplasma hela vintern och det yttrade sig i långdragen förkylning som liksom gick lite fram och tillbaka. Tillslut blev ena barnet jättesjuk, vilket ledde till att hela familjen gick på penicillin och nu är vi friska igen. Båda barnen tappade lite i vikt. 

• Erkens mamma

Ont i benen klagar hon över titt som tätt. Jag har tänkt att det har varit växtvärk. Det har hållit på i ett par år..

Tröttheten kommer och går. Idag är en dag när hon är förhållandevis pigg.. 

• Busbellan

Min dotter blir 6 år i juli, hon väger 17 kg och är 114 cm lång
    Hon har en viktkurva som hela tiden går upp och ner, men det beror på att hon är sjuk ganska mycket 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Erkens mamma

Uppdatering efter VC besöket...

Han tog lite historia på henne och lyssnade på hjärta och lungor. Sedan tog de lite prover. Sänka, blodsocker, järnvärde.. och vikt och temp.

Hon hade normala värden på allt utom tempen. Där låg hon på 37,8 och så hade hon tappat ytterligare till 17 kilo.
    Läkaren trodde att det berodde på alla hennes förkylningar och att hon skulle repa sig när hon varit frisk ett tag.

Vi fick en återbesökstid om en månad för att hålla henne under uppsikt. Vi ska fortsätta att hålla koll på hennes mat och försöka undvika att hon blir sjuk igen -jättelätt verkligen med dagisbarn!-

Hoppas att det blir bättre fort. Jo hon fick en bra hostmedicin också som gjorde att hon kunde sova bättre på natten också. Det kan säkert hjälpa henne att bli frisk fortare. Om hon sover ordentligt så blir hon säkert piggare under dagen också.

Känns skönt att ha lite mer information. Att veta att det inte är något som vi missar pga allt det andra liksom.                   

• Jasmine 851

Det hoppas jag oxå!
    Inte kul när barnen inte är krya :/

min lille ska äta mager mat just för att han inte kan hantera långa fettsyror inte så svårt men
    det betydet att dom kan vara lite känsliga vid sjukdom då inte kroppen tar upp tillräckligt med
    energi från maten och då får vi åka in och han får då glukosdropp.     

Svar på tråden Oönskad viktnedgång hos 6-åring