• FabulousMom

Hur motiverar jag mitt barn till studier?

Ska förklara lite hur jag tänker och jag hoppas verkligen att jag kan få lite användbara tips.

Mitt äldsta barn är liten nu (5 år) men jag vill liksom lägga grunden för detta med lärande, studier och att sätta upp mål, tidigt. Mina föräldrar är relativt högutbildade men tyvärr såg jag aldrig "frukten" av detta då de båda blev förtidspensionerade när jag fortfarande var liten. En förälder var fysiskt sjuk och den andre psykiskt. Jag fick inget stöd under min tid i skolan, inget pepp eller motivation att satsa på studier. Det enda jag såg var ju att mina föräldrar satt där med djupa depressioner, dålig ekonomi och höga studieskulder. Jag sa alltid "varför ska jag plugga, ni har ju inte kommit nånvart med det". Jag fick aldrig läxhjälp, men en utskällning då och då om jag bad om hjälp med t.ex matten. Jag fick veta att jag var tvungen att fortsätta skolan för annars skulle mamma förlora bostadsbidraget (när jag gick i gymnasiet). Jag slappade mig igenom skolan, försökte ibland men kände aldrig någon motivation. Jag har aldrig haft mål och drömmar inom arbetslivet och det känns väldigt tråkigt.

För mig är det mycket viktigt att jag uppfostrar mina barn till att satsa på studier, att se glädjen i lärande och att sätta upp mål. Tyvärr vet jag inte hur jag ska göra. Det är lättast att lägga grunden för detta medans de fortfarande är små. Jag tänker mig att vi ska börja lära oss här hemma, lite lek-och-lär med alfabete, siffror, djur osv. och så ökar svårighetsgraden med åldern. Att vi hela familjen ska involvera oss och lära oss tillsammans. Minns en tjej när jag var yngre som gjorde "projektarbeten" med sin syster på fritiden. De bestämde sig för att lära sig om olika planeter t.ex och så gjorde de det istället för att hänga på fritidsgården.

För många är detta kanske hur självklart som helst, för mig är det något jag är väldigt osäker på hur jag ska gå tillväga. Jag vill verkligen lära mina barn att prioritera rätt och att värdera sig själva och sina liv såpass att de sätter upp drömmar och mål.

Någon som förstår mig i allt svammel och vill komma med råd? Glad   

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Hur motiverar jag mitt barn till studier?
  • SallySpectra

Jag tror att det är viktigt att man som förälder engagerar sig på riktigt i barnens lärande och studier, hjälper till på en lagom nivå och börjar på ett roligt och lustfyllt sätt när de är små. Inte tvinga eller tjata utan börja försiktigt och haka på när barnet självt visar intresse.

• Jojjanna

Min son var inte ett dugg intresserad av siffror och bokstäver i den åldern. Nu när han går andra terminen ettan tycker han att allt är spännande och kul att lära sig.

Vi har inte pushat eller tjatat. Däremot har vi läst mycket för honom. Vi pratar om hur saker fungerar etc. En sak som motiverar honom att läsa är genom att spela dataspel! Minecraft spelar han mest och där ser man hur hans kreativa sida ökar massor.

• Flickan och kråkan

Hej!

Mitt tips är att helt enkelt själv vara positiv till inlärning, skola, kunskapsinhämtning etc. Föregå så att säga med gott exempel. Ha mycket böcker hemma - av alla de möjliga slag. Läs själv böcker för egen del. Lär i vardagen = matematik när ni lagar mat, handlar....ja vad ni än gör. Läs mycket högt. Prata om det ni läser - hjälp henne att dra kopplingar till sig själv och andra böcker ni läst genom att du visa själv hur du gör kopplingar - minnen erfarenheter etc. När hon börjat skolan prata om skolan som något positivt. Självklart kan man tycka saker och ting är fel i skolan, men ha en positiv utgångspunkt. Gå ut i skogen och titta på blommor, växter.

Jag har en nybliven 5-åring och en som fyller 4 till våren. Äldsta är något av en teoretiker som älskar system m.m. Han läser redan relativt obehindrat, räknar en hel del (finns kul matteappar), legobygge är favoritsysselsättningen för tillfället - att bygga efter ritning. Min yngsta är inte i närheten av den typen av kunskaper. Han känner igen de flesta stora bokstäver men har inte greppat att bokstäver representerar ljud så är långt ifrån att knäcka läskoden. Han har heller inte samma taluppfattning. Han lär på ett annat sätt och älskar att bli läst för. Barn är olika så man får möta dem där de är och så plocka in kunskaper naturligt i vardagen. Mäta mjöl och räkna ägg när man ska steka pannkakor, titta på kartan när man ska åka någonstans. Samla spännande löv och blommor och titta i en flora vad det är för något. Prata om livsfrågor som liv och död när de undrar om en död mask på vägen osv.

Intressera dig själv helt enkelt så kommer barnen att haka på

• Alexi

Jag är ju uppvuxen precis tvärtom mot dig. Båda mina föräldrar har universitetsexamen och jag är uppvuxen med tanken att det är helt självklart att plugga vidare, inte OM jag ska läsa vidare utan VAD. Det som de visade tydligt var ju att de har roliga, utvecklande, välbetalda jobb och för att få dessa krävs ju att man pluggar vidare. Jag och min man har ju med precis samma syfte pluggat vidare, vi vill kunna styra över vilket arbetsliv vi har och ha ett jobb man trivs med, jobbet ska vara så mycket mer än att betala det nödvändiga.

Sen var mina föräldrar inte överdrivet på under uppväxten, de var engagerade så klart men inte in absurdum. Förhörde läxor lite då och då och var ju med på föräldramöten och annat men inte så mycket mer tror jag.

• Alexi

Jag ska tillägga. En viktig sak för att främja intresset för kunskaper är att diskutera hemma. I min familj har vi alltid pratat och diskuterat massor, politik och andra ämnen. att ha högt i tak och främja ett bra diskussionsklimat tror jag är bra.

• Caroline017

Jag tror helt enkelt det är viktigt att alltid finnas där och umgås med sitt barn, det låter nog banalt men jag tror det är lätt att man som förälder "fastnar i annat" och inte blir så engagerad (även om man är en toppenförälder).
    Att man finns där, gör saker med barnen och framförallt inte gör det till så mycket tvång utan till något som faktiskt kan vara roligt.
    Sedan tror jag också det är väldigt viktigt att inte försöka styra in barnen på någon bana, när barnen kommer upp i tonåren och ska välja vidare ska de ju faktiskt inte behöva studera vidare om de inte vill.
    Alla vill inte gå vidare till högre studier och jag tror det är viktigt att visa att det inte spelar någon roll... 

• jaghopparhögt

Viktiga punkter bör vara ett skapa en positiv känsla kring läsande och problemlösning. Jag tror nästan det är viktigare hur du är än vad du gör med barnet. Att du visar att om man stöter på något så ska man inte ge upp för lätt, att det är kul att lära sig saker. Jag vet flera som fick med sig från hemmet att skolan är tråkig, läsa böcker är tråkigt, matematik är tråkigt, ja att allt som inte var rena nöjen och krävde lite ansträngning var tråkigt. Att om man hade en uppgift som man inte klarade av direkt så la man den bara på hög och väntade tills någon annan kunde fixa den.

Lär barnen att kunskap är grunden till hela världen, att det är något positivt att t ex vara professor i matematik. Att den personen har kämpat och slitit hårt men nu kan något som de flesta inte kan. Många har svårt att förmedla den bilden, med idrott är det enklare verkar det som. De flesta verkar ha enkelt för sig att föreställa sig att Zlatan har jobbat hårt med fotbollen för att komma dit han var, de skulle gärna vara Zlatan idag. Men väldigt få skulle vilja vara en professor i matematik. Många som inte alls är intresserad av fotboll kan drömma sig bort och önska att de var riktigt bra på fotboll och tjänade mycket pengar på det och men nästan ingen kan drömma så om t ex matematik som jag sa.
    Det tycker jag du ska fokusera på mycket, att prata positivt och stort om smarta människor. Poängtera att de inte är födda så utan det har kommit genom hårt arbete, att ingen fattar allt direkt utan måste öva för att bli bra.

• Caroline017
    jaghopparhögt skrev 2013-01-28 22:35:59 följande:
    Viktiga punkter bör vara ett skapa en positiv känsla kring läsande och problemlösning. Jag tror nästan det är viktigare hur du är än vad du gör med barnet. Att du visar att om man stöter på något så ska man inte ge upp för lätt, att det är kul att lära sig saker. Jag vet flera som fick med sig från hemmet att skolan är tråkig, läsa böcker är tråkigt, matematik är tråkigt, ja att allt som inte var rena nöjen och krävde lite ansträngning var tråkigt. Att om man hade en uppgift som man inte klarade av direkt så la man den bara på hög och väntade tills någon annan kunde fixa den.

Lär barnen att kunskap är grunden till hela världen, att det är något positivt att t ex vara professor i matematik. Att den personen har kämpat och slitit hårt men nu kan något som de flesta inte kan. Många har svårt att förmedla den bilden, med idrott är det enklare verkar det som. De flesta verkar ha enkelt för sig att föreställa sig att Zlatan har jobbat hårt med fotbollen för att komma dit han var, de skulle gärna vara Zlatan idag. Men väldigt få skulle vilja vara en professor i matematik. Många som inte alls är intresserad av fotboll kan drömma sig bort och önska att de var riktigt bra på fotboll och tjänade mycket pengar på det och men nästan ingen kan drömma så om t ex matematik som jag sa.
    Det tycker jag du ska fokusera på mycket, att prata positivt och stort om smarta människor. Poängtera att de inte är födda så utan det har kommit genom hårt arbete, att ingen fattar allt direkt utan måste öva för att bli bra.
    Samtidigt ska man också komma ihåg att alla är olika och uppfostra de sidor man märker att barnen är mer skarpa på.
    Alla kan inte bli professor i matematik likväl som att alla inte kan bli fotbollspelare och jag tror istället att man bör uppmuntra som sagt barnens intresse som de väljer själva.
    Kan lätt bli så att man känner sig misslyckad när något inte gör bra annars... 
  • jaghopparhögt
    Caroline017 skrev 2013-01-28 22:48:03 följande:
    Samtidigt ska man också komma ihåg att alla är olika och uppfostra de sidor man märker att barnen är mer skarpa på.
    Alla kan inte bli professor i matematik likväl som att alla inte kan bli fotbollspelare och jag tror istället att man bör uppmuntra som sagt barnens intresse som de väljer själva.
    Kan lätt bli så att man känner sig misslyckad när något inte gör bra annars... 
    Jag tror inte någon där direkt mer eller mindre skarp på saker, det handlar om intresse och vad man väljer att lägga tid på. Det viktigaste är att barnen får veta att de kan bli precis vad de vill bara de är beredda att lägga ner tid och energi på det och att de bör satsa högt.
    Jag tror nog att de flesta kan bli professor i matematik om de är intresserade och jobbar på det. Det här med att man ska ha fallenhet för något är överskattat, det är inget större försprång man har där. Nyckeln är alltid att öva, öva och öva.
    Lägger man ner flera timmar varje dag på något så blir man bra på det helt enkelt.
    Och det viktiga är att inte känna sig misslyckad i början, alla är dåliga i början men om man inte ger upp så blir man duktig.
  • Paradigm

Finn olika intressen, späd vidare på det. Ämnen är oftast sammanvävda, dvs. matematik och bild kan exempelvis vara nära kopplade till varandra.
    Lyssna på barnet och försök att undvika tänk som "rätt eller fel".

Svar på tråden Hur motiverar jag mitt barn till studier?