• Anonym

Hur vanligt att självmant skriva över vårdnaden?

Här läser man mest om tvister och en förälder får ensam vårdnad av nån orsak.
    Händer det dock att någon förälder självmant skriver över vårdnaden på den andra föräldern och hur vanligt är det i såfall? 
    hur är tankegångarna hos en förälder som skriver över vårdnaden helt till den andra föräldern? Några idéer? Aldrig hört om nån som självmant gjort det, därav min fråga.
    JAG skulle aldrig kunna tänka mig göra det heller för den delen...  

• Svar på tråden Hur vanligt att självmant skriva över vårdnaden?
  • Anonym (iskall)

Jag vet ett fall där det hände, en pappa som var helt urspårad på sprit och tabletter och faktiskt som tur var fattade att han verkligen inte kunde ta hand om sina barn vv, innan det gick till soc.

Föga förvånande har han även en grav bokstavsdiagnos, frågan är om dessa personer borde skaffa barn alls.

• Anonym

det borde ju till mkt för att man ska "ge upp" den juridiska rätten till sitt barn?!

• Anonym (jodå)
    Anonym (iskall) skrev 2013-01-28 22:00:45 följande:
    Jag vet ett fall där det hände, en pappa som var helt urspårad på sprit och tabletter och faktiskt som tur var fattade att han verkligen inte kunde ta hand om sina barn vv, innan det gick till soc.

Föga förvånande har han även en grav bokstavsdiagnos, frågan är om dessa personer borde skaffa barn alls.
    Finns gott om personer med bokstavsdiagnoser som är bra föräldrar till sina barn! 
  • Anonym (iskall)
    Anonym (jodå) skrev 2013-01-28 22:10:40 följande:
    Finns gott om personer med bokstavsdiagnoser som är bra föräldrar till sina barn! 
    Ja, men nu skrev jag allvarlig diagnos, ingen impulskontroll, ingen dygnsrytm, inga rutiner alls för vardagen.

Barn mår knappast bra av att ena dan få frukost kl 6 och nästa dag kl 13, och middag i mån av att pappa kommer ihåg det eftersom han själv antingen är aptitlös pga tabletter eller däckad av sprit.

• Anonym (Flytta?)

Jag kan tänka mig en situation där det skulle vara aktuellt, ja. Det förutsätter dock att föräldrarna är överrens, litar på varann och har en okej kommunikation. Skulle den ena av oss föräldrar flytta rejält långt bort (nu bor vi 12 mil ifrån varann och barnen är hos sin pappa vh) så skulle vi göra så att den förälder som har barnen boende hos sig, oavsett om de flyttar med eller ej, får ensam vårdnad av praktiska skäl (papper som ska skrivas på av samtliga vårdnadshavare är kraftigt opraktiskt om man bor i olika delar av landet eller världen). Vi har pratat om det och är överens om det, men det förutsätter som sagt att den förälder som "ger upp" vårdnaden kan lita på att h*n fortfarande får all väsentlig information av vårdnadsföräldern.

• Anonym (min)

Min man skrev självmant över vårdnaden till sitt ex. Dels för att avståndet gjrode det krångligt med påskrifter, dels för att exet kallade till div samtal om allt möjligt, stämde soc hit och dit och lite annat som han blev tvungen att ta ledigt från jobbet för att kunna delta i då det som sagt är avstånd. Och delvis för att han aldrig velat ha barn men hon ljög om preventivmedel och när hon nu då beter sig som hon gör med samtal om allt och ingenting (de var överens om umgänget men sen ville hon ändra osv) så han ledsnade till slut.

Dock godkändes inte detta då soc sa nej.   

• Anonym

Känns mer som det sker när avståndet är ett problem då...inte att någon förälder inte är intresserad av barnet

• Anonym (Lilla ja)

Glöm inte den uppsjö av män som inte vill ha sitt barn från början o således låter mamman få enskild vårdnad från början.

• Anonym

Jag själv skulle ALDRIG ge upp vårdnaden om mitt barn. På något sätt ser jag det som att ge upp sitt barn. Man har inte alls samma "rätt" till barnet längre även om man givetvis har umgängesrätt men den andra föräldern KAN ju göra rätt mkt med sin "rätt" med enskild vårdnad.
    Även om man är "överens" när man skriver över vårdnaden så KAN man bli ovänner och det KAN bli problem för den som skriver över vårdnaden...

• Anonym (insatt)

Det är vanligt, särskilt avseende små barn eftersom fördelningen av föräldradagar hänger på vårdnaden ....

Svar på tråden Hur vanligt att självmant skriva över vårdnaden?